Stölder från kyrkor

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
pandersson2
Medlem

Stölder från kyrkor

Inlägg av pandersson2 » 01 aug 2018 07:14

Man har ju läst om stölder från kyrkor tidigare. Nu verkar det som att en av de största stölderna inträffat i Strängnäs Domkyrka. Regalier från Karl IX och Kristina skall ha stulits.

Om jag förstått det rätt så visades regalierna upp i en larmad monter. Det verkar inte finnas någon videoövervakning då inga inga bilder av förövarna publicerats.

Detta reser flera frågor. Vem är ansvarig för bevarandet av artefakter? HUr är bedömningen mellan tillgänglighet och säkerhet? Finns kompetensen för att skydda artifakterna? Finns ekonomiska medel tilldelade?

Jens Yde
Medlem

Re: Stölder från kyrkor

Inlägg av Jens Yde » 01 aug 2018 11:26

To mænd flygtede i en båd fra gerningsstedet. Vi følger sagen i Danmark, hvor mange kirker er åbne.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n ... a-semester

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 01 aug 2018 11:26

Jag vill gärna också veta. Trots av att jag är ateist gillar jag kyrkor och berörs illa av stölder från dem.

MVH

Hans

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 01 aug 2018 12:23

Här är en beskrivning av förloppet. Rånarna verkar inte varit särskilt väl utrustade då de inte ens hade en sax för att lossa de najade spirorna. Tre anställda skall befunni sig i kyrkan som inte märkte vad som pågick, så den larmade montern ställer jag mig frågande till. Det låter som att man krossat glaset och snabbt rafsat ihop det man kom åt. Man nämner att Johan IIIs grav plundrats på liknande sätt för fyra år sedan. Så problemet kanske löser sig inom ett par decennier för att föremålen tager slut.

http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/kung ... -domkyrkan

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 01 aug 2018 14:34

Sett i södra Halland hösten 2017...
IMG_8175.jpg
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.