Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
sveahk
Redaktionen

Re: Begravningsplatser och begravda - en minneshistoria

Inlägg av sveahk » 02 aug 2018 13:54

Deadwood - 1875 hittade man guld i norra Black Hills, i ett område som enligt ett avtal från 1868 i all evighet skulle tillhöra Lakota-Sioux indianerna...

Knappt tio år senare var det avtalet inte värt pappret det var skrivet på. Tusentals guldgrävare och "företagare" i tidens alla branscher tror på snabb lycka - Deadwood uppstår. Där vi även hittar en pokerspelande James Butler Hickok, mer känd som Wild Bill... "The most famous scout on the plains... of his courage there could be no question... his skill in the use of the rifle and pistol was untiring... his influence among the frontiersmen was unbounded, his word was law..." Skrev en av hans bekanta, George Custer.

Men som vi vet var det inte många av den tidens pionjärer i den amerikanska västern som levde till en hög ålder. Inte heller Wild Bill. I Deadwood's saloon No 10 den 2 augusti 1876 spelade han sitt sista pokerspel. Jack McCall stegade in i baren och sköt det dödande skottet i Wild Bills rygg.

För dagens turister tämligen billigt iscensatt...
2011 Amerika 503.jpg
Bättre här...

Känner ni igen de scenerna? Taget från en av amerikanska HBOs bästa TV-serier, kallad just..."Deadwood". Vi ser i det visade avsnittet ytterligare ett par av ortens illustra innevånare - Seth Bullock är en, som kom till Deadwood dagen innan Hickok blev mördad, och som också blev dess första sheriff. Dessutom kvinnan som dyrkade Wild Bill över allt, hon som ägnade sitt liv åt äventyret och alkoholen, Martha Jane Cannary aka Calamity Jane.

De tre, Wild Bill Hickok, Calamity Jane och Set Bullock träffar vi igen uppe på en höjd strax utanför Deadwood - i Mount Moriah Cemetery...
2011 Amerika 533.jpg
...som redan i mitten av 1878 öppnade sin jord för begravningsentreprenörens spadar. Behovet var stort - vissa grävde upp guld, andra förtjänade sin förmögenhet på att gräva ner guldets tillfälliga ägare...

Och här är Wild Bill Hickok...
2011 Amerika 525.jpg
2011 Amerika 526.jpg
...och vem hittar vi vid "hans fötter", om inte...
2011 Amerika 530.jpg
Det var hennes sista önskan i livet att bli begravd just där...

forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 03 aug 2018 15:29

Om hennes Wild Bill trånad blev besvarad är att betvivla. Men att hon kunde stå i hans närhet...var efter Wild Bills död inte alltför komplicerat...
calamity jane.jpg
Seth Bullocks grav uppe på kullen över Mount Moriah blev obesökt - hettan höll oss tillbaka. Några svenskar och svenskättlingar från Deadwoods tidigare år hittades, Amanda Anderson, John Peter Fredlund, Matilda Clarissa Carlson...men senare sökningar i arkiven gav alltför knappa resultat. Inte heller den här svensken som var frimurare i Odd Fellow orden...
2011 Amerika 534.jpg
Efternamnet irriterar, var på svenska säkert annorlunda...?

Vad finns mer att berätta. En amerikansk flagga som har fått lov att hänga 24/7...
flag.jpg
...och till slut en någorlunda lustig historia: Information Center mitt i Deadwood. En något äldre dam bakom disken ger information. Jag frågar...

"So, how did you like the Deadwood TV-series...?"
"Haven' seen it"
"You haven't? How come?"
"Such fucking bad language...!"

Och nej, sorry - "fucking" sa' hon faktiskt inte, mitt tillägg, couldn't help it :oops: 8-) !

Hans K

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 12 aug 2018 14:10

Kyrkogårdar och gravfält är historieböcker. Inte alltid lättlästa, men oftast - om man bemödar sig - bjuder de begravda, deras liv och död på en högst intressant lektyr!

Som vi också hittar här...
IMG_3469.jpg
...och denna gång börjar vi med en fråga - var är vi?

En fråga för att se om vi kan få något eller några inlägg - förutom de egna :wink: ...

Mvh Hans K

forts.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 12 aug 2018 14:14

Ett varmt ställe, Gallipoli?

Jag är inte ensam med att följa din tråd men jag kanske inte har så mycket att tillföra.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 12 aug 2018 16:07

Hans skrev:
12 aug 2018 14:14
Ett varmt ställe, Gallipoli?
Nu har jag väl fel eftersom jag sticker ut hakan men det ser definitivt mer tropiskt ut, kanske Västindien..?
sveahk skrev:
12 aug 2018 14:10
Kyrkogårdar och gravfält är historieböcker. Inte alltid lättlästa, men oftast - om man bemödar sig - bjuder de begravda, deras liv och död på en högst intressant lektyr!
Absolut! För mig kan födelse och dödsår sätta fantasin i gungning både på spanska och västerbottniska kyrkogårdar - vem var personen och hur kom världshändelserna att påverka honom/henne?

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 14 aug 2018 11:03

Tack för försöken till att pricka orten - att gravplatsen finns på en varm ort är riktigt, men nej, varken Gallipoli eller Västindien...

Spänningen är naturligtvis olidlig 8O - var befinner vi oss, ojojoj - och den kommer, den kommer, förtvivla ej!!!

Men först...en som ligger och vilar där...
IMG_3453.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 14 aug 2018 11:31

Deutsch-Südwestafrika?

MVH

Hans