Den oransje solen lever videre

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Varulv
Medlem
Inlägg: 3116
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Den oransje solen lever videre

Inlägg av Varulv » 30 maj 2015 03:11

Jeg hadde følt meg litt nostalgisk, så jeg besøkte nettstedet http://hjak.se/scanair/ som etter min mening er en av de beste om et skandinaviske flyselskap, trist at Hans Jakobsson ikke klarte å utgi "Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg" som en bok, da man sist i 2007 hadde planer om dette. Det er alltid en fryd å se artiklene og beundre de mange flyene, spesielt fra 1970-1994 da disse hadde den meget karakteristiske logoen, den oransje solen kalt "Sunjet". DC-8-63 var utvilsomt Scanairs meste representative og ikoniske flytype noensinne. Dessverre ble Scanair borte den 1. januar 1994 da Premiair overtok.

Den velkjente logoen på flyene har likevel en meget interessant historie som ikke er lite oppsiktsvekkende, for det ser ut som at Sunjet fremdeles eksisterer i dag!

Historien begynte i 1967 da Transair Sweden kjøpte seg tre Boeing 727-100 fly som ble markedsført som "Sunjets" med påmalte sol i oransje farge på halefinnen. Introduksjonen av Sunjet-logoen hendt uoffisielt i 1971 da DC-8-55 flyene overført fra SAS i ly av mørket på Arlanda flyplass fikk påmalt en liten oransje sol under SAS-logoen. Det var gjort på egne initiativ av bakkemannskap og besetninger, og straks ble en suksess ettersom man senere skiftet ut SAS-logoen med Sunjet-logoen. I 1983 fikk Scanair egne identitet med egne logo med utgangspunktet i den oransje solen, og dette vedvarte fram til slutten i 1994.

Da Premiair startet, fikk flyene ny fargepåsetting, men Sunjet overlever på halefinnen med en lik stor blå sol under seg.

https://da.wikipedia.org/wiki/Premiair

Deretter fortsetter historien om Sunjet da Premiair ble overtatt i 2002, da ble formen oval og utstrukket som en populær logo for flyselskapet fram til 2008.De to "solene" hadde blitt sammensmeltet til to farger, blått og oransje.

https://en.wikipedia.org/wiki/MyTravel_Airways

Fra mai 2008 så man MyTravel flyene med enda et nytt fargepåsetting, denne gangen stort sett i havblå og lysblå - og da hadde Sunjet nesten helt forsvunnet, redusert til et guloransje glød på den enslige solen med "Thomas Cook" på seg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Co ... candinavia

Men returen blir triumferende; blåfargen forsvunnet nesten helt da Thomas Cook Airlines, både Scandinavia og UK, adopterte et nytt fargepåsetting og en ny logo basert på Sunjet i 2013; denne gangen i form av et guloransje hjerte utformet fra en sol.

http://www.thomascookairlines.se/sv

Så hvis en skulle reise med et fly fra Thomas Cook Airlines, trengte man bare å kaste et blikk på halefinnen og husker på at "hjertet" aktuelt har en mye eldre historie enn selve flyet, og at det er den siste resten fra Scanairs glanstid. Om to år vil Sunjet på TCA-flyene ha et jubileum på 50 år, i sin største utbredelse noensinne.

Den oransje solen er svensk, i og med at den har sin opprinnelse i Transair Sweden. Så lenge Sunjet lever videre - lever Scanair videre.

PS: Blåfargen på flyene siden 1994 har sin opprinnelse i det danske charterflyselskapet Conair som da hadde en fargepåsetting i form av tre fargestriper - lysblått, mørkblått og blått. Logoen på halefinnen var umiddelbart droppet til fordel for Sunjet og den blå sola. Blåfargen er nå helt borte fra TCA flyene siden 2013, med unntak av disse som ennå ikke er lakket på nytt.

https://da.wikipedia.org/wiki/Conair

Varulv
Medlem
Inlägg: 3116
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Den oransje solen lever videre

Inlägg av Varulv » 30 maj 2015 17:38

"The Sunny Hearth" som har hatt en seiermarsj verden rundt gjennom Thomas Cook Airlines og alle dens datterselskaper innenfor reisebransjen siden høsten 2013, fikk positive mottagelse av publikumet som ikke hadde satt meget pris på den britiskdesignerte logoen for TCA siden 2001 og som var påtvunget MyTravel Airways i 2008-2013, "the blue globe" som skulle symbolisere havet med skinn av sola. Den gamle logoen er en av de meget mange forbigående firmalogoer som svært ofte ikke hadde historiske relevanser. (det kan diskuteres fordi man mente Thomas Cook i mellomkrigstiden hadde en globus som firmalogo)

Den logoen som blir adoptert nærmest øyeblikkelig av TCA, har nordiske røtter fordi "The Sunny Hearth" som kunne sees som en tykk "V" var opprinnelig utviklet av Happy F&B i Sverige for reisebyråselskapet Ving. TCA fargene var ikke populært for skandinaviske charterturister, og man hadde startet arbeidet på en egne logo med tilhørende fargepåsetting den gang det var mulig for de ulike TCA bransjer å ha ulike individuelle logoer. TCA ledelsen var blitt så begeistret over Vings logo-forslaget at de gjør "The Sunny Hearth" som er en fortsettelse av den skandinaviske "Sunjet" til et globalt symbol for hele Thomas Cook på 70 land!

Ving har en lang historie som turoperatør som spesialiserte seg på charterturisme siden 1970, med tette relasjoner med de fleste skandinaviske charterflyselskaper som Scanair, og var aktuelt i samme bedrift som Scanair, hvorfra man adopterte Sunjets fargesetting - den oransje fargen som er et sikkert kjennetegn på Ving. Som Scanair hadde man en ganske omskiftende historie siden 1994 før juni 2007, da fusjonerte MyTravel som Ving var en del av, med Thomas Cook. Man hadde ikke fått muligheter til å sette sitt preg på det globale reisebransjeselskapet i flere år fram til oktober 2013.

Utvikling av firmalogo skjer ikke alltid tankeløst og impulsivt, svært ofte blir historiske relevanser og nedarvede tendenser brukt som utgangspunkt for å utvikle fram effektive og potensielle logoer som vil ha en sterk varighetsstyrke. Det er hvordan "The Sunny Hearth" oppsto, den har sine aner i Sunjet og i realiteten er en fortsettelse av den velkjente oransje solen.

http://www.logodesignlove.com/thomas-co ... -evolution

http://www.ving.no/vings-historie

Varulv
Medlem
Inlägg: 3116
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Den oransje solen lever videre

Inlägg av Varulv » 31 maj 2015 00:39

Thomas Crook Airlines var ikke alene om å tabbe seg ut med intetsigende logoer og fargesetting i den lange historien siden Scanairs slutt; av en eller andre grunn hadde Premiair gått bort fra "to sol"-logoen i 1997, og alle fly i flåten ble omlakkert med mørkblå bunn og en liten grønn stripe som sluttet i haleseksjonen med halefinnen i mørkblått med tre "klør" i blekoransje, mørkrødt og lysgrønt. Sunjet hadde helt forsvunnet i 1998-2002, akkurat som med TCA Scandinavia 2008-2013, med svære lite tilbake i form av gul- og oransjefarge.

Men da MyTravel oppsto i 2002, hadde man nemlig arbeidet på en gjeninnføring av Sunjet med de to solene fra 1994-1998 i en oval form i blått og oransje før Premiair var blitt historie. Som med Ving-logoforslaget for Thomas Crook er det klart at Sunjet med den oransje fargesettingen som hadde lenge vært oppfattet i Skandinavia som et symbol på solrike og varme land i syden, er meget seiglivede ettersom det appellerer til instinkter i folk flest som sett av responsen på "The Sunny Hearth".

Det forteller om viktigheten av å ha meningsfulle og inntrykksvirkende logoer som folk straks kunne identifisere og reagere positivt på. Braathens SAFE opplevde dette da man valgt en ny logo og fargepåsetting i 1990-årene som utløste meget blandede reaksjoner fra publikumet som hadde tatt den gamle fargesettingen basert på det norske flagget til sitt hjerte. SAS forstår dette meget godt, til tross for en rekke ulike fargesetting gjennom årene har man ikke endret en eneste ting på deres logo, SAS-bokstavene i deres karakteriske form.

Varulv
Medlem
Inlägg: 3116
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Den oransje solen lever videre

Inlägg av Varulv » 31 maj 2015 19:12

Varulv skrev: av en eller andre grunn hadde Premiair gått bort fra "to sol"-logoen i 1997, og alle fly i flåten ble omlakkert med mørkblå bunn og en liten grønn stripe som sluttet i haleseksjonen med halefinnen i mørkblått med tre "klør" i blekoransje, mørkrødt og lysgrønt.
Fant ut hvorfor; det virker som at britene har meget dårlige meritter i livery (fargepåsetting på passasjerfly) og logo i 1990-årene - og det var britene som påtvunget Premiair den nye fargesettingen og logoen i 1997, da man villet ha felles kjennetegn på alle fly underlagt Airtours Group som kjøpt opp Premiair i 1996 (som selv ble slukt med hår og hud da MyTravel ble dannet). Airtours var et charterflyselskap som ble dannet i 1991, da hadde man 5 MD-80 som har en livery som kan være inspirert av SAS/Scanair med de karakteriske stripene på underskroget og et "A" ovenpå en skjev blå sol på halefinnen.

http://www.md-80.com/mcdonnell-douglas- ... rnational/

I midten av 1990-årene, da MD-80 flyene ble tatt ut av tjenesten for Airtours, hadde de fått ny fargepåsetting som er smart og megetsigende, med Airtours-logoen på halefinnen og blått bunn på skroget. Men da hadde man besluttet å gå over til Airbus (og deretter satt preferanser for flykjøp for Mytravel/TCA Scandinavia i fremtiden) etter å ha fått erfaringer med A320 ved et oppkjøp av britisk Inter European Airways i 1993. Etter bare noen få år med den nye "livery" ble det byttet ut med den velkjente fargesettingen som Premiair flyene deretter måtte bruke. Airtours-logoen ble helt borte, og de tre meget rare "klør" - oransje, rødt og grønt - var satt på halefinnen.

En mulig teori er at disse som utarbeidet den meget merkelige logoen som ikke var en suksess, ønsket å smelte sammen de tre atskilte flyselskaper - Airtours International Airways brukte lysgrønt/grønt i 1991-1997 mens Inter European Airways brukte rødt/oransje og Premiair fortsatte med å bruke den oransje Sunjet. Det gikk ikke godt, og da MyTravel oppsto, hadde man regelrett feiet bordet rent for å begynne helt på nytt, selv om fargesettingen ikke var dårlig i møte med samtiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Airtours_ ... al_Airways

Likevel ble planleggerne bak Airtours/Premiair logoen overgått av British Airways som opplevde en fullstendig katastrofe med "den etiske logoen" i 1996 til 1999 som skapt mye sinne og forargelse samt praktiske problemer som oppsto når man skulle identifisere på lang hold. Dette var med på å tvinge Bob Avery ut av sjefsstolen og etterlatt BA i seriøs trøbbel som det tok lang tid å komme seg over.

http://www.flightglobal.com/news/articl ... es-404441/

TCAs "Blue Globe" var ikke mye bedre.