ME110 ett bra jaktplan

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
LasseMaja
Redaktionen
Inlägg: 5040
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av LasseMaja » 23 nov 2014 09:15

Det tyska tvåmotoriga ME110 var ett mycket kapabelt jaktplan under slaget om Storbritannien skriver Christer Bergström i senaste numret av pennan och svärdet. Det blev inte alls utklassat av Spitfire och Hurricane som ofta påståtts. Kul läsning för ME110 tycker jag är ett väldans snyggt plan!

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2118
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av dc » 23 nov 2014 09:59

Det var så framgångsrikt att tyskarna fick dra bort det från fronten då det inte ansågs vara fair play att använda. Tidigare hade man haft med Bf 109or tillsammans med 110orna. Detta troligen för att de sistnämnda skulle visa hur luftstrid skulle gå till.

Ovanstående kan innehålla spår av ironi. Christers nya bok ligger i min inhög och skall läsas när tid ges.
No one can prevent me from raising towers in babylon

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45623
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av varjag » 23 nov 2014 10:14

LasseMaja skrev:Det tyska tvåmotoriga ME110 var ett mycket kapabelt jaktplan under slaget om Storbritannien skriver Christer Bergström i senaste numret av pennan och svärdet. Det blev inte alls utklassat av Spitfire och Hurricane som ofta påståtts. Kul läsning för ME110 tycker jag är ett väldans snyggt plan!
I så fall går vår gode Christer tvärt emot allt som skrivits om Bf 110 under BoB - :D
Men - det gäller ju att dra till med nåt kontroversiellt - för att få läsare och skapa debatt.......

Varjag

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1234
Blev medlem: 29 nov 2008 11:43

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av hasse lindquist » 23 nov 2014 10:45

-Var det inte en ME110, som Rudolf Hess använde när han helt oförhappandes stack till Skottland under WWII? Vilken vana vid detta, ganska avancerade flygplan kunde väl en skrivbordsstrateg och politiker som Hess ha?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16298
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av MD650 » 23 nov 2014 11:15

hasse lindquist skrev:-Var det inte en ME110, som Rudolf Hess använde när han helt oförhappandes stack till Skottland under WWII?
Stämmer!
:)

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45623
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av varjag » 23 nov 2014 11:35

hasse lindquist skrev:-Var det inte en ME110, som Rudolf Hess använde när han helt oförhappandes stack till Skottland under WWII? Vilken vana vid detta, ganska avancerade flygplan kunde väl en skrivbordsstrateg och politiker som Hess ha?
Rudolf Hess, var - förutom vad du tror - en mycket erfaren ock skicklig flygare!
Han flygutbildades 1918 och tilldelades JASTA 35b - utrustade med Fokker D VII - men luftkriget tog slut innan han hann med....

Han hade deltagit i många flygtävlingar på 20-30-talen, vunnit flera. Många innefattande flygnavigation - med orienteringspunkter på
slutna banor.
Han hade, vad jag förstått, många flygtimmar på avancerade typer som He 112, Bf 109 och Bf 110.

Hans planering av - och navigatoriska bedrift med flygningen till Skottland, där han fällskärmade ytterst nära ''målet'' - var av en
kvalité - som bara få flygnavigatörer i Luftwaffe kunde ha matchat!

(En Bf 109 - hade inte räckvidden nå Skottland från Augsburg)

Varjag

LasseMaja
Redaktionen
Inlägg: 5040
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av LasseMaja » 23 nov 2014 12:11

http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschm ... al_history
However, it was unique at the time as a long-range bomber escort, and did not have the problems of restricted range that hampered the Bf 109E. Although outclassed, it was still formidable as a high escort for bombers using the tactic of diving upon an enemy, delivering a long-range burst from its powerful forward-facing armament, then breaking contact to run for it.[26]
Ja, Bergström har nog läst källorna till detta. Säkerligen kan 110:an gjort nytta i striderna genom sina dykattacker, även om man kanske fick pisk när det blev kurvstrider mot enmotoriga plan. Kanske värderas 110:an främst genom jämförelser plan mot plan vs. enmotoriga jaktplan. Satt i sitt sammanhang, alltså den uppgift förbandet hade, så kanske bilden blir en annan.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6803
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av tryggve » 23 nov 2014 12:26

Det finns väl en tråd om 110-an här på skalman. Även om den är gammal. Nu var det länge sedan som jag läste den, men vill nog minnas att det knappast verkar vara så att 110:an var så dålig som har blivit den etablerade sanningen efter kriget.

viewtopic.php?f=26&t=28706
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 23 gånger.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1234
Blev medlem: 29 nov 2008 11:43

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av hasse lindquist » 23 nov 2014 12:54

Tack Varjag! Det var lite nya uppgifter om Hess förmåga som både pilot och navigatör.
Jag trodde inte att han flugit sedan 20-talet och ansåg också att 110-an måste vara tämligen svårflugen i jämförelse med de maskiner, som han en gång utbildats på. Där ser man.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 2556
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av Bjernevik » 23 nov 2014 19:11

tryggve skrev:Nu var det länge sedan som jag läste den, men vill nog minnas att det knappast verkar vara så att 110:an var så dålig som har blivit den etablerade sanningen efter kriget.

viewtopic.php?f=26&t=28706
Ja, det är väl samma sak som när japanernas konvertering av Shinano till hangarfartyg har löjliggjorts ("hur kan ett så stort fartyg rymma så få flygplan"). Först på senare tid verkar man ha tagit del av japansk litteratur och då upptäckt att det fanns en väldigt vettig tanke bakom Shinano - att agera väl skyddad "tankstation" för flygplanen från de oskyddade hangarfartygen som skulle ligga längre bak på säkert avstånd från motståndarens flyg.

En gammal "sanning" blir lätt fakta om den får upprepas tillräckligt många gånger utan att ifrågasättas. Det behöver inte betyda att den stämmer.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45623
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av varjag » 23 nov 2014 20:35

En gammal "sanning" blir lätt fakta om den får upprepas tillräckligt många gånger utan att ifrågasättas. Det behöver inte betyda att den stämmer.
Ett etablerat axiom - var att ALLA ''tvåmotoriga tvåsitsiga strategiska jaktplan'' - enligt concept Me 110 - (försöktes ju i många andra länder oxå)
hade mycket svårt att reda sig mot enmotoriga interceptorjagare typ Me 109/Spitfire i luftstrid.
110:an blev ett superbt nattjaktplan senare i kriget.

Varjag

LasseMaja
Redaktionen
Inlägg: 5040
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av LasseMaja » 23 nov 2014 21:28

Amerikanska P-38 Lightning var ju också ett tvåmotorigt tungt jaktplan, lyckades inte det ganska bra?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 2556
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av Bjernevik » 23 nov 2014 21:35

varjag skrev:Ett etablerat axiom - var att ALLA ''tvåmotoriga tvåsitsiga strategiska jaktplan'' - enligt concept Me 110 - (försöktes ju i många andra länder oxå)
hade mycket svårt att reda sig mot enmotoriga interceptorjagare typ Me 109/Spitfire i luftstrid.
110:an blev ett superbt nattjaktplan senare i kriget.

Varjag
Som Bergström visade i den länkade tråden så verkar detta axiom faktiskt inte vara ett sådant. Däremot har det betraktats som det under lång tid.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 04 mar 2006 19:27
Ort: Earth

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av Urban » 23 nov 2014 22:17

LasseMaja skrev:Amerikanska P-38 Lightning var ju också ett tvåmotorigt tungt jaktplan, lyckades inte det ganska bra?
Yup, men P-38 var mindre, lättare samt hade starkare motorer vilket gav den bättre jaktegenskaper i form av manöverbarhet, stigningsprestanda med mera.

Däremot hade Me-110 andra bra egenskaper och var nog Luftwaffes bästa nattjaktplan.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6803
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: ME110 ett bra jaktplan

Inlägg av tryggve » 23 nov 2014 22:21

Bjernevik skrev: Ja, det är väl samma sak som när japanernas konvertering av Shinano till hangarfartyg har löjliggjorts ("hur kan ett så stort fartyg rymma så få flygplan"). Först på senare tid verkar man ha tagit del av japansk litteratur och då upptäckt att det fanns en väldigt vettig tanke bakom Shinano - att agera väl skyddad "tankstation" för flygplanen från de oskyddade hangarfartygen som skulle ligga längre bak på säkert avstånd från motståndarens flyg.

En gammal "sanning" blir lätt fakta om den får upprepas tillräckligt många gånger utan att ifrågasättas. Det behöver inte betyda att den stämmer.
Håller med. Minns jag rätt från diskussionen som skedde i den länkade tråden så hade också Bergström rätt gott om uppgifter från brittiska och tyska arkiv som han stödde sig på. Vill minnas att han hävdar att Me-110 förbanden inte hade större förluster än Me-109 (snarare tvärtom), samt att Me-110 inte heller drogs tillbaka, utan var kvar i strid fram till våren 1941. Och att detta backades upp av tyska dokument.