Det visste ni inte om flyghistoria!

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Medlem
Inlägg: 20999
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av Hans » 11 jul 2018 15:37

Nu håller jag på att spoila min egen bok, jag är bara halvvägs...
Based upon estimates of the Vulcan's fuel need, eleven Victor tankers, including two reserve aircraft, were assigned to refuel the single Vulcan before and after its attack on the Falklands: XH669, XH672, XL162, XL163, XL188, XL189, XL192, XL232, XL511, XL512 and XM717. Two Vulcans were assigned to the mission: XM598, commanded by Reeve, was the lead with XM607, captained by Withers, as the reserve, which would return to Ascension once XM598 had successfully completed its first aerial refuelling. The plan called for no less than 15 Victor sorties and 18 aerial refuellings. At the time it was the longest bombing mission ever attempted.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Black_Buck

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7193
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av tyskaorden » 11 jul 2018 17:14

Den irländska flygkåren blev tydligen världens sista militära operatör av Spritfire-Seafire enligt boken Spitfire av Stewart Wilson. År 1947 hade man mottagit leverans av 12 stycken "denavalised" Seafire L.III (vilket gjorde dem till Spitfire VC) vilka ersatt Hurricane II vid 2. skvadronen (vilket nog gör Irland till en av de sista operatörerna även av detta flygplan) följda 1951 av sex stycken Spitfire T.9 skolflygplan. De sista T.9:orna användes fram till 1961.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem
Inlägg: 20999
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av Hans » 11 jul 2018 17:29

Triggar mig till:
The Last Dogfight
Ironically, history’s last known piston-engine dogfight was between two legendary American warbirds from the Second World War – the P-51 Mustang and the Corsair. When a brief shooting war broke out in July of 1969 between estranged neighbours El Salvador and Honduras following a series of bitterly contested World Cup qualifying-round soccer matches, both countries’ antiquated air forces took to the skies. On July 17, Honduran Vought F4U Corsairs engaged a flight of Salvadorian Goodyear FG-1D Corsairs and Cavalier Mustangs — militarized versions of civilian air racing P-51s. During the duel, a Honduran pilot named Fernando Soto shot down two of the Salvadorian planes. El Salvador continued to fly its surviving Corsairs into 1975; Honduras didn’t retire its fleet until 1979.
https://militaryhistorynow.com/2013/10/ ... erceptors/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7193
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av tyskaorden » 11 jul 2018 17:41

Lite mer Spitfire från nämnda bok av Wilson, 7 juni 1949 möttes nämligen israeliska Spitfire IX och RAF Spitfire FR.18 i en luftstrid. RAF planen som var jaktspaningsversionen från Nr 208 skvadronen hade utfört låghöjdspaning vid den israeliska gränsen. Israeliskt luftvärn sköt ner ett av de fyra brittiska planen, vars pilot hoppade. De tre övriga brittiska planen anfölls då av två israeliska Spitfire IX från 101 skvadronen (källan till Israels Spitfire var främst Tjeckoslovakien). Israelerna sköt ner de kvarvarande brittiska planen som de hävdade kränkt israeliskt luftrum. Britterna fick vidkännas ytterligare förluster när en av de fyra Hawker Tempest som sänts ut för att söka efter de försvunna Spitfire, sköts ned av en israelisk Spitfire IX.

Ramat David (då en RAF-bas i närheten Haifa) hade den 22 maj 1948 bombats av egyptiska Spitfire IX som förstört två brittiska Spitfire. Egyptierna genomförde ytterligare en attack samma dag men då var britterna beredda och sköt ner alla tre anfallande egyptiska Spitfire IX. Den egyptiska regeringen förklarade sedan att anfallet berodde på ett navigeringsfel.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem
Inlägg: 20999
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av Hans » 11 jul 2018 17:54

Det visste jag!

http://www.machal.org.il/index.php?opti ... 76&lang=en

Hursomhelst får någon annan ta över. Blir upptagen i ett halvdussin dagar med begränsad tid här.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7193
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av tyskaorden » 14 jul 2018 14:00

English Electric (senare del av British Aircraft Corporation) Lightning var det sista helt inhemskt tillverkade jaktflygplanet i det brittiska flygvapnet. De första togs i tjänst 1960 vid Nr 74 skvadronen. De sista togs ur aktiv tjänst 1988. 34 stycken exporterades till Saudiarabien där de gjorde tjänst 1966-85 även Kuwait köpte planet 14 stycken beställdes 1966 och började levereras 1968 de ersattes 1977 av Mirage F1.

https://sv.wikipedia.org/wiki/English_E ... _Lightning

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7193
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av tyskaorden » 27 jul 2018 18:25

Bland de flygplan som flög förnödenheter till Berlin under blockaden fanns Shorts Sunderland flygbåtar från RAF (vid denna tid återstod endast tre skvadroner med Sunderland i RAF Nr 201, 230 samt 235 Operativa typinflygningsenheten (Operational Conversion Unit). Dessa landade på Havelsjön.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem
Inlägg: 20999
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av Hans » 27 jul 2018 19:12

Det visste jag!

Ja inte skvadroner och slikt men att Sunderland var inblandade.

Luxemburg skall få flygetyg igen.

https://luxtimes.lu/archives/19020-168- ... rg-in-2019

Fast kanske AWACS räknas: https://luxtimes.lu/archives/2677-nato- ... luxembourg

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7193
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av tyskaorden » 29 jul 2018 12:02

Kanske med AWACS ägs ju egentligen inte av Luxemburg, utan av NATO. Att de är registrerade på Luxemburg har legala skäl.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7193
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Det visste ni inte om flyghistoria!

Inlägg av tyskaorden » 01 aug 2018 17:33

Hans skrev:
27 jul 2018 19:12
Det visste jag!

Ja inte skvadroner och slikt men att Sunderland var inblandade.

Luxemburg skall få flygetyg igen.

https://luxtimes.lu/archives/19020-168- ... rg-in-2019

Fast kanske AWACS räknas: https://luxtimes.lu/archives/2677-nato- ... luxembourg

MVH

Hans
Det visste jag har läst om att Belgien och Luxemburg bildar ett gemensamt transport förband med Airbus A400M Atlas. Belgien har beställt sju exemplar och Luxemburg ett. Alla skall baseras i Belgien.

Angående AWACS så är de stationerade i Geilenkirchen med framskjutna baser i Konya (Turkiet), Previz (Grekland), Trapani (Italien) och Örland (Norge) samt i Storbritannien. Efter 1991 då RAF fick sina egna E-3D Sentry AEW1 AWACS (sju stycken No 8 Skvadronen RAF Waddington) antar jag att NATO:s AWACS inte längre baseras till Storbritannien.