1. flygbrigaden - amerikanska arméflyget i Vietnam

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: 1. flygbrigaden - amerikanska arméflyget i Vietnam

Inlägg av tyskaorden » 12 okt 2013 17:22

58. transportkompaniet (flygreparation- och understöd).
Anlände till Vietnam 11 april 1966 och blev den 15 april samma år ett Aircraft Material Management Command (AMMC). Med detta följde uppgiften att försörja och underhålla alla arméns flygande materiel i hela Vietnam. Baserad i Saigon tills den i februari 1968 flyttade till Da Nang. 20 februari 1968 avslutades bataljonens roll som AMMC och den blev istället ansvarig för flygunderhåll inom I taktiska kårzonen. Bataljonen lämnade Vietnam 29 april 1972.

520. transportbataljonen (flygreparation- och understöd).
Anlände till Vietnam 24 mars 1967 och var ansvarig för flygreparationer och understöd inom norra delen av III taktiska kårzonen. Var baserad i Phu Loi och underställd 34th General Support Group. Bataljonen lämnade Vietnam 29 april 1972.

765. transportbataljonen (flygreparation- och underhåll).
Uppsatt 12 oktober 1964 ur en provisorisk enhet (uppsatt i april 1964). Var ansvarig för flygreparationer och underhåll inom södra delen av III taktiska kårzonen och hela IV taktiska kårzonen. Var baserad i Vung Tau och underställd 34th General Support Group. Bataljonen lämnade Vietnam 29 april 1972.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: 1. flygbrigaden - amerikanska arméflyget i Vietnam

Inlägg av tyskaorden » 12 okt 2013 17:34

Krig medför förluster och under perioden 1 januari 1961-31 december 1976 förlorade den amerikanska armén i Sydostasien (främst Vietnam) följande flygrelaterade dödade. De till höger om slashen anger icke stridsrelaterade dödade (t.ex. flygolyckor m.m).

Flygplanspiloter 40/52.
Flygplansflygbesättningar 13/23.
Flygplanspassagerare 39/210.

Helikopterpiloter 564/362.
Helikopterflygbesättningar 1155/850.
Helikopterpassagerare 682/734.

Helikopterförluster:
Över Nordvietnam 1961-65 3, 1966 1, 1967 4, 1968 2, 1969 inga, 1970 inga, 1971 inga totalt 10.
Över Sydvietnam 1961-65 106, 1966 123, 1967 260, 1968 495, 1969 459, 1970 393, 1971 230 totalt 2066.
Övriga lokaliteter (tex. Laos 1969) och ickestridsrelaterade förluster 1961-65 166, 1966 197, 1967 400, 1968 511, 1969 589, 1970 419, 1971 284, totalt 2566.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: 1. flygbrigaden - amerikanska arméflyget i Vietnam

Inlägg av tyskaorden » 13 okt 2013 17:21

Ett avslutande kapitel kommer att titta på vad det var dessa enheter flög. Redan tidigare har jag behandlat OV-1, CH-21 och U-1A så här kommer en genomgång av övriga typer som användes.

A. flygplan.
Bild
CV-2 Caribou var den amerikanska arméns beteckning på de Havilland Canada DHC-4 Caribou. Den amerikanska armén köpte 159 med början 1959. CV-2:s kapacitet att kunna landa och starta på korta flygfält gjorde den särskilt lämpad för taktiska transport i frontlinjen. 1967 överfördes alla arméns CV-2:or till USAF, vilket ändrades deras beteckning till C-7. USAF fortsatte dock att göra flitigt bruk av flygplanet i Vietnam. Där de också flögs av kungl. australiensiska flygvapnet (RAAF) och Republiken Vietnams flygvapen. Ett antal brukades också av CIA:s Air America. Ett antal överlevande flögs efter 1975 av det vietnamesiska flygvapnet. RAAF fortsatte att flyga sina Caribou efter kriget och den sista pensionerades 2009.

Bild
Beechcraft U-8 Seminole, flögs som lätt trasnportflygplan, de första levererades till amerikanska armén 1956.

Bild
Beechcraft U-21 Ute detta var arméns variant av den Civila King Air. Ett antal inköptes i september 1967 som stabs- och ledningsflygplan.

Bild
Cessna O-1 (tidigare L-19) Bird Dog, första leveranserna ägde rum 1950 och flygplanet användes för artillerieldledning, övervakning och spaning. Brukades även av Republiken Vietnams flygvapen.

Bild
U-6 Beaver var den amerikanska arméns beteckning för de Havilland Canada DHC-2 Beaver. De första amerikanska exemplaren började levereras 1951.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: 1. flygbrigaden - amerikanska arméflyget i Vietnam

Inlägg av tyskaorden » 13 okt 2013 17:46

B. helikoptrar.

Bild
Förmodligen den helikopter som gett Vietnamkriget ett "ansikte" UH-1 Huey eller Iroquois. Huey syftade på helikopterns usprungliga beteckning HU-1. Använd i en mängd olika versioner och för en mängd olika uppdrag främst dock som trupptransport, drygt 7 000 stycken kom att sättas in under Vietnamkriget. Bilden visar en UH-1H tillhörande Republiken Vietnams flygvapen 1970. Huey flögs i Vietnam även av RAAF:s nr 9. skvadron.

Bild
Ur UH-1 utvecklades stridshelikoptern AH-1 Huey Cobra/Cobra, de första levererades 1967. Bilden visar en AH-1G tillhörande 334. flygkompaniet/145. flygbataljonen över Vietnam 1969.

Bild
OH-13 Sioux (Bell 47) användes i början av Vietnamkriget som spanings- och eldledningshelikopter. Ersattes av OH-6 Cayuse. Siouxen är dock mer känd från Koreakriget och framförallt TV-serien MASH där man ser helikoptrar av denna typ föra sårade till sjukhuset.

Bild
OH-6 Cayuse, togs i tjänst 1966 och sena modeller är fortsatt i tjänst. Två kraftigt modifierade OH-6:or användes av Air America som signalspaningshelikoptrar.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Förluster

Inlägg av Hans » 13 okt 2013 17:55

Intressant, bara förare och besättningsmän på helikoptrar hade större risk att dödas i strid än i olyckor.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: 1. flygbrigaden - amerikanska arméflyget i Vietnam

Inlägg av tyskaorden » 13 okt 2013 18:16

Bild
OH-23 Raven, även denna användes för spaning- och elledning i Vietnamkrigets början och ersattes av OH-6. Gjorde också tjänst i Koreakriget.

Bild
Sikorsky (S-55) UH-19D Chickasaw, transporthelikopter använd under Koreakrigets slut och början av Vietnamkriget.

Bild
Sikorsky (S-58) CH-34 Choctaw, transporterade last och trupper, första exemplaren levererades 1955. Även brukad av Marinkåren.

Bild
Sikorsky (S-56) CH-37B Mohave, tung transporthelikopter levererade med början 1956.

Bild
Sikorsky (S-64) CH-54 Sky Crane/Tarhe, här lyftande två UH-1. CH-54 var avsedd för tunga transporter. De sista amerikanska militära exemplaren pensionerades från Nationalgardet 1991.

Bild
Boeing CH-47 Chinook, tung transport helikopter kan bära upp till 33 soldater. I Vietnam försågs även ett antal med en imponerande arsenal vapen och verkade som "Gunships". Bilden visar en CH_47 landsättande trupper vid LZ Quick, Cay Giep-bergen 1967. Senare versioner av CH-47 är fortsatt i tjänst i många länders väpnade styrkor USA inkluderat.

Bild
OH-58 Kiowa, de första exemplaren levererades till amerikanska armén 1969. OH-58 användes för ledning, observation och transport.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Förluster

Inlägg av tyskaorden » 13 okt 2013 18:18

Hans skrev:Intressant, bara förare och besättningsmän på helikoptrar hade större risk att dödas i strid än i olyckor.

MVH

Hans
Ja tydligen var det passagerarna som råkade värst ut vid olyckor.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Förluster

Inlägg av Hans » 14 okt 2013 08:57

Bortsett från Lockheed YO-3 som jag nämnde tidigare så hade jänkarna också helikoptrar som inte väsnades för mycket.

http://www.airspacemag.com/military-avi ... c=y&page=1

Fast det var Air America och inte Armén så jag är lite OT.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Förluster

Inlägg av tyskaorden » 14 okt 2013 18:24

Hans skrev:Bortsett från Lockheed YO-3 som jag nämnde tidigare så hade jänkarna också helikoptrar som inte väsnades för mycket.

http://www.airspacemag.com/military-avi ... c=y&page=1

Fast det var Air America och inte Armén så jag är lite OT.

MVH

Hans
Ingen fara, jag har redan nämnt de helikoptrarna under OH-6.