Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i Asien

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6770
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i Asien

Inlägg av Amund » 26 aug 2012 19:07

Funderade över att det är lite konstigt att Airbus och Boeing så totalt dominerar den civila flygplanstillverkningen. De Asiatiska länderna brukar ju ta upp konkurrensen omgående vare sig det gäller bilar eller TV-apparater – Varför inte när det gäller flygplansindustrin? Jag har svårt att tro på ett eventuellt tekniskt försprång i väst. Hellre kanske att denna utvecklingskostnadskrävande industri inte kan existera utan enorma statliga subventioner, ofta med en militärindustriell politisk målsättning. Låg militär ambition är den enda förklaring jag kan komma på när det gäller Japan, Kina är ju starkt kommande på området med både ambitioner och teknik.

Användarvisningsbild
millgard
Medlem
Inlägg: 3557
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av millgard » 26 aug 2012 19:44

Man måste ha kunder och ingen kund vill köpa något utan en gedigen track record när det gäller driftsekonomi och säkerhet.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 654
Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
Ort: Hedemora

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av Solkungen » 26 aug 2012 22:03

Mitsubishi har ett mellanstort plan på gång iaf, och jag tror att det kanske var Mitsubishi som hade ett trafikflygplan på 70-talet också.
Man får väl anse att det är Japan som av länderna i asien som borde ha varit kandidat till att göra stora flygplan.
De räddes inte att satsa på projekt som Shinkansen och kunder till flygplan borde ha funnits i landet iom. deras stora folkmängd.

Frågan i första inlägget är berättigad tycker jag.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av tyskaorden » 27 aug 2012 12:45

Kanske inte riktigt den typ av flygplan som efterfrågats men Indonesian Aerospace (tidigare IPTN) och spanska CASA har tillsammans utvecklat transportflygplanet CN-235:

http://en.wikipedia.org/wiki/CASA/IPTN_CN-235

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av tyskaorden » 27 aug 2012 12:47

Solkungen skrev:Mitsubishi har ett mellanstort plan på gång iaf, och jag tror att det kanske var Mitsubishi som hade ett trafikflygplan på 70-talet också.
Man får väl anse att det är Japan som av länderna i asien som borde ha varit kandidat till att göra stora flygplan.
De räddes inte att satsa på projekt som Shinkansen och kunder till flygplan borde ha funnits i landet iom. deras stora folkmängd.

Frågan i första inlägget är berättigad tycker jag.
Angående Mitsubishi: http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Regional_Jet

T. Snorrason
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 dec 2005 03:07
Ort: Danmark

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av T. Snorrason » 31 aug 2012 20:16

Mig bekendt har USA forbudt Japan at bygge kampfly og dermed er det sikkert svært at bygge en civil flyindustri op.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen
Inlägg: 7413
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av tyskaorden » 01 sep 2012 11:51

T. Snorrason skrev:Mig bekendt har USA forbudt Japan at bygge kampfly og dermed er det sikkert svært at bygge en civil flyindustri op.
Det stämmer nog inte riktigt man har i alla fall byggt jaktbombflygplanet Mitsubishi F-1:

Bild

På senare år har Mitsubisi tillsammans med Lockheed Martin byggt och utvecklat F-2, som är en vidareutvecklad F-16. Mellan 1995-2011 byggdes 94 stycken plus fyra prototyper. De ersatte bl.a. F-1.

Bild
Mitsubishi F-2A.

Mitsubishi har också licensbyggt olika typer bl.a. 213 F-15J/DJ Eagle.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45627
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av varjag » 01 sep 2012 12:21

millgard skrev:Man måste ha kunder och ingen kund vill köpa något utan en gedigen track record när det gäller driftsekonomi och säkerhet.
Instämmer. Plus - att investeringarna i teknologi och uppbyggnad av industri och kunnig arbetarstam - är så långsiktiga och hägrande bolagsvinster så avlägsna, att inte ens kineserna vågat sig på den satsningen. Än... :roll:

Ryssland, har ju en högt stående flygindustri & teknologi. Men har bara lyckats i den smala tyngsta transportsektorn -
Antonov.....och då med att erbjuda sina giganter i charter.
Talrika erbjudanden av diverse andra ryska passagerarplan - har i stort sett fallit på hälleberget. Just av de skäl som
millgard påpekat ovan., Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6803
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av tryggve » 01 sep 2012 13:23

Japan har väl även utvecklat och byggt transportplanet Kawasaki C-1.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_C-1

Med Kawasaki C-2 på gång, förefaller det som.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_C-2

Frogman
Medlem
Inlägg: 1223
Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
Ort: Sverige

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av Frogman » 10 sep 2012 20:21

Stora investeringar och lång tid innan man får tillbaka satsat kapital. Bättre att vara underleverantör istället.
Både Folkrepubliken Kina, Ryssland och Japan utvecklar dock egna modeller, dock går det trögt. ARJ-21 och MRJ dras med förseningar, SSJ har redan drabbats av en krasch i Indonesien.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6770
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av Amund » 22 sep 2012 16:04

Tack för alla svar! Det som jag däremot har svårt att förlika mig med är hur vissa menar att japansk teknologi skulle vara avsevärt sämre än t.ex fransk vad gäller driftsäkerhet..? Men jag gör ju mina erfarenheter på personbilar. :wink:
varjag skrev: investeringarna i teknologi och uppbyggnad av industri och kunnig arbetarstam - är så långsiktiga och hägrande bolagsvinster så avlägsna, att inte ens kineserna vågat sig på den satsningen. Än... :roll:
Låter som en mycket rimlig förklaring.


Jag är nog så kontroversiell att jag även tror att Sydkorea i en närtid borde vara kapabla att konkurrera på området, om det nu finns en chans att tjäna pengar på stora civila flygplan förstås.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45627
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av varjag » 23 sep 2012 13:02

Jag tror säkert att japaner, sydkoreaner och Kineser(!) - idag kunde bygga bra trafikflygplan.
Men - dom måste sälja dom oxå! Var - finns köparna?
Airbus är ju ett konsortium - som fördelar tillverkning/risker - och vinster - över flera länder/intressenter....
Jag kan inte se någon liknande konstellation i Asien!
Dessutom, måste man kunna ge mycket långa krediter. Och vilka kan det?

I USA har man i snart 80 år, haft sin Eximbank....

http://en.wikipedia.org/wiki/Export-Imp ... ted_States

Huslånare, göre sig inte besvär....Men, vill man köpa trafikflygplan (eller bombar-dittos, eller stridsvagnar, kanoner, fregatter, ubåtar etc. etc. ) - då är Eximbanken....Din Bank!

My tuppence, Varjag

Frogman
Medlem
Inlägg: 1223
Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
Ort: Sverige

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av Frogman » 07 dec 2012 03:25

varjag skrev:Jag tror säkert att japaner, sydkoreaner och Kineser(!) - idag kunde bygga bra trafikflygplan.
Men - dom måste sälja dom oxå! Var - finns köparna?
Airbus är ju ett konsortium - som fördelar tillverkning/risker - och vinster - över flera länder/intressenter....
Jag kan inte se någon liknande konstellation i Asien!
Dessutom, måste man kunna ge mycket långa krediter. Och vilka kan det?

I USA har man i snart 80 år, haft sin Eximbank....

http://en.wikipedia.org/wiki/Export-Imp ... ted_States

Huslånare, göre sig inte besvär....Men, vill man köpa trafikflygplan (eller bombar-dittos, eller stridsvagnar, kanoner, fregatter, ubåtar etc. etc. ) - då är Eximbanken....Din Bank!

My tuppence, Varjag
Dom bygger bra flygplan, på licens, t.ex folkrepubliken Kina bygger Embraer 135 på licens även Airbus 320. Problemet är att konstruera en egen konstruktion som är konkurrenskraftig.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6770
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av Amund » 08 mar 2013 18:24

Läste just om att Kina bygger ett plan som heter Comac 919 och som planeras provflyga under 2014. Nästan 200 passagerare och redan 175 plan i orderboken ska det första levereras under 2016 bär det tänkt, större versioner planeras.
Comac 919.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Comac_C919

Tänkte väl att varför skulle just detta produktområde vara fredat från asiatisk konkurrens?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45627
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Varför utvecklas och byggs inga stora trafikflygplan i A

Inlägg av varjag » 08 mar 2013 23:28

Tänkte väl att varför skulle just detta produktområde vara fredat från asiatisk konkurrens?
Jo men orderboken har en häftig kinesisk slagsida. Med Ryanair nämnt ngnstans i marginalen....

Har svårt tro att europeiska/amerikanska pax - utan vidare kommer att acceptera att flyga i kinesiska maskiner.

Redan mot att åka i ryska fpl - har ju i decennier en klar tveksamhet existerat :)

Varjag