Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1081
Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Nimrod-S » 15 jul 2012 12:18

Grumman F6F Hellcats i dom där färgerna, var det dom som skulle samla in radioaktivt material i luften efter ett kärnvapenprov?

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8797
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 15 jul 2012 13:27

Nimrod-S skrev:Grumman F6F Hellcats i dom där färgerna, var det dom som skulle samla in radioaktivt material i luften efter ett kärnvapenprov?
Jodå, till det skulle de just användas - de förbereds här för "Operation Crossroads", amerikanska kärnvapenprov som utfördes under sommaren 1946 vid Bikiniatollen. Det speciella med de här Helveteskattorna var att de, gudskelov, sändes upp pilotlösa - med ett antal likaledes obemannade B-17, tidiga drönare således.

Nimrod hoppar in i cockpiten...

Hans K

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1081
Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Nimrod-S » 15 jul 2012 17:42

Tack.
Vad ser vi här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45718
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 15 jul 2012 22:11

Kanske fransmannen Henri Farman som är uppe och puttrar med sitt ''Biplan No.1'' - byggdes av brödraparet Voisin.
Året 1907-1908???, Varjag

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1081
Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Nimrod-S » 15 jul 2012 22:58

varjag skrev:Kanske fransmannen Henri Farman som är uppe och puttrar med sitt ''Biplan No.1'' - byggdes av brödraparet Voisin.
Året 1907-1908???, Varjag
Ett Voisin plan är det, men detta är en unik händelse.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1254
Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
Ort: Norge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av frodeh » 15 jul 2012 23:16

Jeg tror at dette er den 2. augut 1909 som Legagneux flyr foran Gustav den 5. og 5000 entusiastiske Stockholmere.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1081
Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Nimrod-S » 15 jul 2012 23:19

frodeh skrev:Jeg tror at dette er den 2. augut 1909 som Legagneux flyr foran Gustav den 5. og 5000 entusiastiske Stockholmere.
Det är riktigt.
frodeh flyger vidare.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1254
Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
Ort: Norge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av frodeh » 16 jul 2012 08:50

Grumman F-11 var det første operative supersoniske jagerfly i US Navy. Jeg er ganske sikker på at det aldri ble satt i tjeneste i væpnet konflikt, men likevel ble et av dem ble skutt ned under høyst spesielle omstendigheter. Kan noen belyse dette?
Bild

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22477
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Hans » 16 jul 2012 09:36

frodeh skrev: høyst spesielle omstendigheter. Kan noen belyse dette?
:lol: :lol: :lol:

Är det bara jag som inte ser bilden?

http://files.renegadebs.com/miscjunk/F- ... Angels.jpg

En till:
Bild

MVH

Hans

Stighult
Medlem
Inlägg: 2258
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Huddinge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 16 jul 2012 09:45

Kanske kan vara att en F11 lyckades skjuta ner sig själv 21 sept 1956.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1103
Blev medlem: 23 mar 2002 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Ori » 16 jul 2012 09:46

Nej, jag ser inte heller bilden.

Det var under test-skjutning av akan som test-piloten Tom Attridge sköt ner sig själv genom att flyga ifatt projektilerna.

Edit: Pucktvåa igen.... 8O :? :roll: :lol:
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22477
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Hans » 16 jul 2012 10:03

Ori skrev:Nej, jag ser inte heller bilden.
Fast nu ser jag den, lustigt.


A Tiger Bites Its Tail


On Sep 21, 1956 Grumman test pilot Tom Attridge shot himself down in a graphic demonstration of two objects occupying the wrong place at the same time—one being a Grumman F11F-1 Tiger [138260], the other a gaggle of its own bullets.

It happened on the second run of test-firing four 20mm cannon at Mach 1.0 speeds. At 20,000' Attridge entered a shallow dive of 20°, accelerating in afterburner, and at 13,000' pulled the trigger for a four-second burst, then another to empty the belts. During the firing run the F11F continued its descent, and upon arriving at 7,000', the armor-glass windshield was struck, but not penetrated, by an object..

Attridge throttled back to slow down and prevent cave-in of the windshield, flying back to Grumman's Long Island field at 230 mph. He radioed that a gash in the outboard side of the right engine's intake lip was the only apparent sign of damage other than for the glass, but that 78 percent was maximum available power without engine roughness occurring..

Two miles from base, at 1,200' with flaps and wheels down, it became evident from the sink rate that the runway could not be gained on 78 percent power. Attridge applied power and said "the engine sounded like it was tearing up." It then lost power completely. He pulled up the gear and settled into trees less than a mile short of the runway, traveling 300 feet and losing a right wing and stabilizer in the process. Fire broke out, but, despite injuries, Attridge managed to exit the plane and get away safely, to be picked up by Grumman's rescue helicopter.

Examination of the F11F established there were three hits—in the windshield, the right engine intake, and the nose cone. The engine's inlet guide vanes were struck, and a battered 20mm projectile was found in the first compressor stage..

How did this happen? The combination of conditions reponsible for the event was (1) the decay in projectile velocity and trajectory drop; (2) the approximate 0.5-G descent of the F11F, due in part to its nose pitching down from firing low-mounted guns; (3) alignment of the boresight line of 0° to the line of flight. With that 0.5-G dive, Attridge had flown below the trajectory of his bullets and, 11 seconds later, flew through them as their flight paths met.
http://www.aerofiles.com/tiger-tail.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1254
Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
Ort: Norge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av frodeh » 16 jul 2012 11:02

Den var rask! Stighult var raskest og overtar.

Stighult
Medlem
Inlägg: 2258
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Huddinge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 16 jul 2012 17:03

En av de inblandade var först med mycket.
plan1.jpg
Vi kan väl reda ut det mesta. 8-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8797
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 16 jul 2012 23:06

Ursäkta - men, frågan är...? :?

Hans K