Quiz: Flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 21494
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Hans » 07 okt 2018 11:31

Lockheed F-117 Nighthawk & GBU-27 Paveway III och Yngve släpper nästa.

Bild

MVH

Hans

Yngve
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 05 jan 2006 11:14
Ort: Östergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Yngve » 10 okt 2018 16:03

Ursäkta dröjesmålet.

Vilken var den första flygplansmodell som var av typen "Canard" (tänk Viggen och Gripen)?

Vilken är den principiella fördelen med Canard i förhållande till stabilisator?
Vad är det för nackdel med Canard i stället för stabilisator?

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 44127
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 10 okt 2018 21:34

Yngve skrev:
10 okt 2018 16:03
Ursäkta dröjesmålet.

Vilken var den första flygplansmodell som var av typen "Canard" (tänk Viggen och Gripen)?

Vilken är den principiella fördelen med Canard i förhållande till stabilisator?
Vad är det för nackdel med Canard i stället för stabilisator?
Canard är franska för anka och den första var först
Wright Flyer 1903.jpg
Första fördel i modern aviatik - bättre & stabilare i längdplanet med lägre stallfart

Första nackdel - kräver större total vingyta

I kortaste korthet…. :)

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Yngve
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 05 jan 2006 11:14
Ort: Östergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Yngve » 11 okt 2018 17:36

Varjag undvek min lilla fälla, och identifierade korrekt Wright Flyer som den jag sökte.

Däremot kan man diskutera för- och nackdelar med tekniken. Förmodligen beroende på grad av modern avionik.

Som jag hade uppfattat de så var fördelarna med Canard att de är effektivare än stabilisator (alla vingytor lyfter, en stabilisator har ju som största funktion en nedåtriktat kraft som balanserar flygplanet men som orsakar förluster). I så fall behöver man MINDRE vingyta för samma lyftkraft med en canard.

Den största nackdelen med en Canard är att den är inherent destabiliserande. Kommer man ur jämvikt så vill canarden öka på denna ojämvikt (ökad uppåtpitch om man redan har hamnat uppåt, ökad neråtpitch ifall man hamnat i dykning). Stabilisatorn är automatiskt stabiliserande. Kan förstås korrigeras och elimineras med modern elektronik.

Men jag godtar varjags svar, så han får fladdra vidare.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 44127
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 11 okt 2018 21:31

Tack Yngve
en saan hær flygmaskin -.jpg
- men utan, vare sig nationalitetsbeteckningar eller civilregistrering - napalmbombade, satte i brand
och sänkte en engelsk lastångare som fredligt låg och lastade en lika fredlig hamn... 8O

Vad hette piloten, ångaren och hamnen?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 44127
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 12 okt 2018 22:16

Det hände i en ''Mellanamerikansk'' Stillahavshamn…..piloten jobbade för….CIA

:wink: , Varjag

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6126
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 13 okt 2018 10:11

I sin P-38 Ligthning sänker Piloten Ferdinand Schoup SS Springfjord på redden San Jose, Guatemala 27/6 1954? Han trodde nog att det var motorfartyget Alfhem i sjöfartskvissen? :D

http://www.ddghansa-shipsphotos.de/ruedesheimer200.htm

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 44127
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 13 okt 2018 10:39

Amund skrev:
13 okt 2018 10:11
I sin P-38 Ligthning sänker Piloten Ferdinand Schoup SS Springfjord på redden San Jose, Guatemala 27/6 1954? Han trodde nog att det var motorfartyget Alfhem i sjöfartskvissen? :D

http://www.ddghansa-shipsphotos.de/ruedesheimer200.htm
Rätt svar!
(Men - ALFHEM-affären hade satt CIA i paniktillstånd EFTER att ALFHEM redan lossat sin last mer än en månad tidigare…)
on 27 June 1954.[3] Schoup, flying a Lockheed P-38M Lightning heavy fighter aircraft[6] with no markings,[3] attacked Springfjord with napalm bombs and set her on fire.[4] Springfjord was badly damaged, but on 29 June Lloyd's of London reported that she was still afloat.[4] On 28 June the Guatemalan government told the British chargé d'affaires in Guatemala City that the aircraft belonged to the insurgents.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Springfjord

Amund har starttillstånd!

Varjag

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6126
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 13 okt 2018 14:53

Tack Varjag, nästa fråga:

I apologise for any inconvenience kanske piloten sa till övriga besättningsmän efter att planet råkade ut för detta missöde?

Dags för översyn och service.png

Vilket plan, när och var?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 44127
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 14 okt 2018 02:13

Fpl var en B-17

Jag t r o r det handlar om denna….
sidehole.jpg
This B-17 took a direct flak hit in the waist over Debrecen, Hungary which killed three crewmen and wounded two others. Threatening to come apart in mid-air the pilot nursed it home to a safe landing, but the weakened fuselage collapsed on touchdown.
Text and photo source: Air Classics magazine, July 1972
https://www.ebay.co.uk/itm/WWII-Photo-B ... 3150061899

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 6126
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 14 okt 2018 06:45

varjag skrev:
14 okt 2018 02:13
Fpl var en B-17

Jag t r o r det handlar om denna….
sidehole.jpg
This B-17 took a direct flak hit in the waist over Debrecen, Hungary which killed three crewmen and wounded two others. Threatening to come apart in mid-air the pilot nursed it home to a safe landing, but the weakened fuselage collapsed on touchdown.
Text and photo source: Air Classics magazine, July 1972
https://www.ebay.co.uk/itm/WWII-Photo-B ... 3150061899

Varjag
Helt rätt - att lyckas ta sig mer än 600 miles tillbaka till basen i södra Italien med det där vraket var inte dåligt.
Hungary’s skies, raid over Debrecen Marshalling Yards, September 21, 1944: “Sweet Pea”, a Boeing B-17G, tail number 238078 of the 2th Bomb Group’s 429th Bombardment Squadron, 5th Bomb Wing, 15th Air Force, Mission 279, it’s hit by an 88mm anti-aircraft shell while 2nd Lt Guy M Miller and his crew approaching the target. The Fortress is nearly tore in two. The left waist gunner, Elmer H Buss, is killed instantly, the right waist gunner, James F. Maguire, has multiple wounds but his life is saved by his back pack parachute, the tail gunner, S/Sgt James E Totty, is mortally wounded and will die on the airplane, the radio operator, S/Sgt Anthony Ferrara, has many shrapnel fragments in the chest. Most of the control cables are cut. And Lt Miller and his copilot, Lt Thomas M. Rybovich, attempt the impossible: return to home, to Amendola base, near Foggia, in Southern Italy, almost 600 miles, many of them over enemies territory. The navigator, 2nd Lt. Theodore Davich, plot a course and with every tail control cable but one lost in the shattered mess of the fuselage, the pilots hold the bomber on course manipulating the engine throttles. And the impossible is successful: “Sweet Pea” back home. Boeing report the airplane is hold together «by a few longitudinal and 27 inches of skin». In the photo a dramatic view of the conditions of “Sweet Pea” after the return to Amendola (Despite the damages “Sweet Pea” was repaired and returned to flight. But for a brief time: on June 1945 was completely destroyed by a take-off accident and by the post-crash fire).
http://www.ww2incolor.com/us-air-force/ ... illed.html


Varjags fråga - varsågod!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 44127
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 14 okt 2018 10:22

Tack Amund - jo.... God is my Co-pilot passar bra på den bedriften :)
Nästa en -
Top Gun.jpg
med ett rekord som nog aldrig kommer att slås….

Vem och vilket rekord?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 21494
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Hans » 14 okt 2018 14:54

David McCampbell?

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 44127
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 14 okt 2018 22:19

Hans skrev:
14 okt 2018 14:54
David McCampbell?

MVH

Hans
Och Hans hittar rätt Sjöman!
För det krävs ju en sjöman - för att slå världsrekordet för nedskjutna fiendeplan PÅ EN DAG!
Nio stycken japanska jaktplan - föll för hans kulsprutor - den 24:e oktober 1944 under slaget i Leytebukten 8O

Sju ''Nollor' och två ''Oscars''!
scorecard.jpg
Det sagt - var dom lätt byte - ''Kalkonjakt'' som dom kallade det efter slakten på japanska plan den 19:e juni s.å. vid Marianerna.

Vid den tiden var de japanska flygarnas utbildning så nedkjörd att dom i stort sett bara kunde starta,landa och - flyga rakt fram….

Min dator har blitt vansinning under natten - jag kan inte länka längre :oops:

Hans fråga!

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 8230
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 15 okt 2018 08:43

varjag skrev:
14 okt 2018 22:19

David McCampbell?
Och Hans hittar rätt Sjöman!
För det krävs ju en sjöman - för att slå världsrekordet för nedskjutna fiendeplan PÅ EN DAG!
Nio stycken japanska jaktplan - föll för hans kulsprutor - den 24:e oktober 1944 under slaget i Leytebukten 8O

Sju ''Nollor' och två ''Oscars''!
scorecard.jpg
Min dator har blitt vansinning under natten - jag kan inte länka längre :oops:
Varjag
Ja, den länken hoppas jag att varjag kan skriva in vid tillfälle - en annan källa som inte är alltför otillförlitlig, sätter Campbell på "bara" sju nedskjutningar vardera under två olika dagar...och han är inte ensam ami att komma upp till det talet...

Leverette, William L. 7 1943-10-09 37 FS ( MTO)
McCampbell, Dave 7 1944-06-19 VF-15 ( USN)
McCampbell, Dave 7 1944-10-24 VF-15 ( USN)
Shomo, William A. 7 1945-01-11 82 TRS ( 5AF)
Sweet, James E. 7 1943-04-07 VMF-221 (USMC)
Vejtasa, Stanley W. 7 1942-10-26 VF-10 ( USN)
http://aces.safarikovi.org

Dessutom om vi talar om mest nedskjutna fiendeplan under andra världskriget så var det både engelsmän och framför allt tyskar (ett hundratal!) som klarade den siffran plus, plus, plus!!!

Naturligtvis kan nedskjutningssiffrorna diskuteras - vi vet att de blev överdrivna lite varstans, inte bara tyskarnas(!), men även om vi tar bort en tredjedel och mer av de angivna nedskjutningarna, så har vi ändå ett par tyskar som står överst på "one day"-listan...

Mvh Hans K