Gerilla kriget i Irak

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Gerilla kriget i Irak

Inlägg av sonderling » 18 aug 2003 11:10

Det har ju hänt en del I Irak på sistone. Förutom de dagliga sabotagen och eldöverfallen, så har vårt grannland Danmark drabbats av sin första förlust. En dansk soldat har stupat i vad som beskrivs vara en ”friendly fire” situation. En kamera man har också skjutits ihjäl eftersom de amerikanska soldaterna misstagit honom för en RPG-skytt.

Motståndet mot USA börjar också bli mera organiserat. Även om jag anser att det inte är riktigt klarlagt vilka det är som ligger bakom. Det är nya bud hela tiden, Saddam-anhängare, Ickeirakier samt diverse klaner.

Följande är saxat från USA-today http://www.usatoday.com/
“A new group of resistance fighter A new group of resistance fighters, the Iraqi National Islamic Resistance Movement, said in a videotaped aired on the Al-Jazeera television network that they would battle the occupying troops even if the U.S.-led coalition helps Iraq recover from war.
"This resistance is not a reaction to the American provocations against the Iraqi people or to the shortage of services, as some analysts believe ... but to kick out the occupiers as a matter of principle," a man read from a statement.
He sat with several other men holding grenade launchers and Kalashnikov automatic rifles. All had their faces covered with checkered headscarves. “

Det är det markerade stycket jag inte begriper mig på. Vore inte det bästa för Irakierna om man lätt USA bygga upp landet, för att sedan sparka ut dem?

Sonderling

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Re: Gerilla kriget i Irak

Inlägg av Gatzu » 18 aug 2003 11:17

sonderling skrev:Det är det markerade stycket jag inte begriper mig på. Vore inte det bästa för Irakierna om man lätt USA bygga upp landet, för att sedan sparka ut dem?

Sonderling
Jag tror de mesta av rebellerna skiter i om USA bygger upp (säljer ut landet, för att stimulera sin egen ekonomi), deras enda mål är att sparka ut dem. Om de dessutom låter USA bygga landet kommer nog den stora majoriteten av Irakierna bli positiva till USA. Alltså förstör de för USA så det skapas missnöja hos irakierna, då fler antagligen går med deras kamp. Irakierna är ju fortfarande utan EL och de flesta saknar även rinnande vatten, det och USAs intolerans och terrorjakt/skjutande bland civila har verkligen gjort att många irakier är extremt missnöjda.

[Edit] Stavfel [Edit]

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Gerilla kriget i Irak

Inlägg av sonderling » 18 aug 2003 11:39

MarcuS Schober skrev:
sonderling skrev:Det är det markerade stycket jag inte begriper mig på. Vore inte det bästa för Irakierna om man lätt USA bygga upp landet, för att sedan sparka ut dem?

Sonderling
Jag tror de mesta av rebellerna skiter i om USA bygger upp (säljer ut landet, för att stimulera sin egen ekonomi), deras enda mål är att sparka ut dem. Om de dessutom låter USA bygga landet kommer nog den stora majoriteten av Irakierna bli positiva till USA. Alltså förstör de för USA så det skapas missnöja hos irakierna, då fler antagligen går med deras kamp. Irakierna är ju fortfarande utan EL och de flesta saknar även rinnande vatten, det och USAs intolerans och terrorjakt/skjutande bland civila har verkligen gjort att många irakier är extremt missnöjda.

[Edit] Stavfel [Edit]
Ja, Marcus det ligger nog endel i det du säger fast du inte tänkt det så. En av mina teorier är att det mest är antiamerikanska strömningar som ligger bakom det mesta av motståndet.
Dvs. vad än USA gör så är det fel och ska bekämpas. Uppgifter från amerikansk militär säger att Irak blivit en magnet för alla med ett horn i sidan till USA.

(Du kanske skulle åka, Marcus :wink: :) )

Skämt åsido, så undrar man hur detta ska sluta. Det är en obehaglig våldsspiral som satts igång. (precis, nu på ekot säger de att man gått ifrån att ge sig på USsoldater till att attackera civila.)

Förmodligen är det de svaga insatserna i början som man får skörda nu.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 19 aug 2003 06:57

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3148223.stm

Hittade den här intressanta artikeln på BBC. Enligt artikel författaren Faleh A Jabar så är koalitionens fiender i Irak en blandning av 5 olika grupper. I dessa ingår olika stammar som då tillämpar "Öga för Öga" alltså ett slags hedersmord förvarande. Enligt Washingtonpost och Armytimes så har Amerikanskaarmén kommit tillkorta med detta genom att betala bloodspengar till släktingar som dödas av koalitionsstyrkor.

Som vanligt får man motstridiga uppgifter om söker information om det här kriget. Å ena sidan beskrivs motståndet som välorganiserat med bred folkförankring och andra sidan som splittrat och delvis utfört av Saddam loyalister och fundamentalister.

Vad som egentligen hände får man väl reda på om 30 år.

Sonderling

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 19 aug 2003 18:13

Apprå Irak. Någon som vet hur det gick med Legion Wasa som skulle strida mot amerikanerna i Irak?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 19 aug 2003 19:31

tobbe skrev:Apprå Irak. Någon som vet hur det gick med Legion Wasa som skulle strida mot amerikanerna i Irak?
Så vitt jag vet var det där mest munväder, och tyvärr åkte inte nassarna till Irak så att de kunde fått äta amerikanskt bly...

Dagens attentat mot FN:s högkvarter ser ut att vara ett steg i den kampanj(?) som kan gå ut på att visa att Irak inte kan kontrolleras, så att ockupationsstyrkorna drar sig ur och lämnar fältet fritt för den maktkonstellation som klarar att roffa åt sig makten på det mest hänsynslösa sättet. Den USA/UK-ledda alliansen har skapat sig (och världen) problem för åratal framöver.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 19 aug 2003 19:35

Den anglo-amerekanska invationen var inte ett sätt att råffa åt sig makten och var mycket hänsynsfull då förstår jag. Öppna ögonen och öronen och sätt igång tankeverksamheten (fria tankar har ingen kunnat ta ifrån oss ännu!).

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 19 aug 2003 19:53

B Hellqvist skrev:
tobbe skrev:Apprå Irak. Någon som vet hur det gick med Legion Wasa som skulle strida mot amerikanerna i Irak?
Så vitt jag vet var det där mest munväder, och tyvärr åkte inte nassarna till Irak så att de kunde fått äta amerikanskt bly...
Jo tänkte det. Tyvärr.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 19 aug 2003 20:00

jj skrev:Den anglo-amerekanska invationen var inte ett sätt att råffa åt sig makten och var mycket hänsynsfull då förstår jag.
Uppenbarligen var man hänsynslösa/klumpiga nog för att skapa utbredd motvillja, men inte så hänsynsösa att folk skräms till lydnad.

Amrisarna verkar ha fått sig ett jätte-Libanon på halsen, och om man väljer att pipa iväg efter att ha startat en process som sliter landet i stycken, så ger jag inte mycket för den amerikanska diplomatins framgångsutsikter det närmsta decenniet.

Att Blair var dum nog att knyta sin politiska överlevnad till detta vågspel är fortfarande något som jag inte kan begripa.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 19 aug 2003 20:23

Endast brutala metoder kan stävja terrorismen i Irak, men eftersom västerländska arméer inte kan ta till sig sådana metoder pga. moral så kommer de knappast att vinna. Det är den som kan utnyttja sin hänsynslöshet bäst som vinner i slutändan, terroristerna kan sin Machiavelli.

/DK M

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 19 aug 2003 21:49

Som vanligt när det gällde nassarna så var det mycket snack och extremt liten verkstad.
Det mesta de pallar med är väl att kasta flaskor och sten på sina gelika i AFA och UV. :roll:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 19 aug 2003 21:52

Djinghis Khan skrev:Endast brutala metoder kan stävja terrorismen i Irak, men eftersom västerländska arméer inte kan ta till sig sådana metoder pga. moral så kommer de knappast att vinna. Det är den som kan utnyttja sin hänsynslöshet bäst som vinner i slutändan, terroristerna kan sin Machiavelli.

/DK M
Tyvärr tror jag inte på den policy, Isreal har under många år försökt sig på att med våld kväsa terroristerna, och vi vet alla hur det gått.
Jag skulle inte vilja påstå att Israels policy mot terrorn varit speciellt framgångsrik, snarare tvärt om.

Felet var att USA skulle avsatt Saddam i samband med Kuwaitkriget...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 19 aug 2003 22:13

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Endast brutala metoder kan stävja terrorismen i Irak, men eftersom västerländska arméer inte kan ta till sig sådana metoder pga. moral så kommer de knappast att vinna. Det är den som kan utnyttja sin hänsynslöshet bäst som vinner i slutändan, terroristerna kan sin Machiavelli.

/DK M
Tyvärr tror jag inte på den policy, Isreal har under många år försökt sig på att med våld kväsa terroristerna, och vi vet alla hur det gått.
Jag skulle inte vilja påstå att Israels policy mot terrorn varit speciellt framgångsrik, snarare tvärt om.

Felet var att USA skulle avsatt Saddam i samband med Kuwaitkriget...
Om du kallar Israels militära ingrepp för våld, ja då vet du inte vad våld är. Jag snackar våld á la Djingis Khan och Tîmür-i Lenk. Sorry, men jag tror att det är det enda som hjälper. Sedan kan man fråga sig om det är värt priset...

/DK M

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 20 aug 2003 00:16

jj skrev:Den anglo-amerekanska invationen var inte ett sätt att råffa åt sig makten och var mycket hänsynsfull då förstår jag. Öppna ögonen och öronen och sätt igång tankeverksamheten (fria tankar har ingen kunnat ta ifrån oss ännu!).
??? 8O Vad menar du egentligen? Kan du uttrycka dig lite klarare?

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 20 aug 2003 01:09

B Hellqvist skrev:

Dagens attentat mot FN:s högkvarter ser ut att vara ett steg i den kampanj(?) som kan gå ut på att visa att Irak inte kan kontrolleras, så att ockupationsstyrkorna drar sig ur och lämnar fältet fritt för den maktkonstellation som klarar att roffa åt sig makten på det mest hänsynslösa sättet. Den USA/UK-ledda alliansen har skapat sig (och världen) problem för åratal framöver.
Vad? skulle nassar ner till irak å strida mon usa?