Michael Rawlinson eller faran med att utreda korruption

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Michael Rawlinson eller faran med att utreda korruption

Inlägg av tyskaorden » 21 apr 2019 20:16

Läser i dagens Svenska dagbladet den uppseendeväckande historien om den svenske underrättelseofficeren Michael Rawlinson som arbetade vid Eulex i Kosovo. Där blev han inblandad i en utredning som visade att två italienska domare som arbetade för Eurlex var mutade och hade låtit grova brottslingar slippa undan eller få låga straff. Detta gillades inte av ledningen inom EU, och Rawlinson hamnade själv under utredning och suspenderades från sin tjänst.

Han kom sedan att drabbas av en infektion av mördarbakterier och var nära döden, men räddades först. Dock avled han förra året i sviterna av denna infektion.

En EU-utredning kom sedan fram till att Rawlinson inte gjort något klandervärt och han friades från anklagelserna. I stället framkom att Eulex chef italienaren Gabriel Meucci gjort gova fel och han kallades till Bryssel. Där skall han fått en utskällning och beordrats sluta utreda Rawlinson och ge honom jobbet åter. Något sådant skedde inte och hela historien kom att begravas inom EU och Meucci är idag Italiens ambassadör i Tjeckien och Rawlinson vilar på Skogskyrkogården i Stockholm.

Femtiotrean
Medlem

Re: Michael Rawlinson eller faran med att utreda korruption

Inlägg av Femtiotrean » 22 apr 2019 04:58

Det är nästan som artikelförfattaren ser en förbindelse mellan infektionen som drabbade underrättelseofficeraren, Alltså någonting i stil med mörka krafter lömska mordmetoder, det ondaste hämndvilja osv.

Att den som avslöjer någonting som någon hög uppe vill inte se avlöjat blir själv anklagat för samma sak är ju tyvärr inte helt ovanligt.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Inlägg av tyskaorden » 23 apr 2019 19:16

Det är väl en kombination av att varken EU eller Italien ville att detta skulle utredas egentligen. Sedan kom Rawlinson emellan, infektionen som ledde till hans död är ju onekligen en tvist på historien. Fast artikeln är inte riktigt tydlig på denna punkt d.v.s. hur Rawlinson blev smittad även om man kan tolka det så att man misstänker att det låg något oschysst spel bakom.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 23 apr 2019 21:53

Gabriele Meucci.

Fast han är karl.

https://www.theguardian.com/world/2014/ ... corruption

Jag vet inte vad jag skall tro men annan källa är oftast bra.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Inlägg av tyskaorden » 08 maj 2019 20:36

Det stod Gabriel i artikeln så jag antar att journalisten fallit i samma fälla som jag.