Är raggarkulturen död?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Är raggarkulturen död?

Inlägg av Markus Holst » 26 feb 2019 11:31

Som barn såg jag dem på Avenyn i sina stora bilar. När jag 1980 efter lumpen flyttade till Orsa hamnade jag snart själv i baksätet på de stora bilarna. Det var ett sätt att umgås jag gillade. Man umgicks ju i och kring bilarna även till vardags, när det inte var fest och skörlevnad.

När jag idag ser "raggarbilar" verkar det vara originalraggaren bakom ratten, alltså en man i min egen ålder. Hur ser det ut med tillväxten i raggarkulturen i landet? Åker unga män fortfarande långsamt upp och ned, på tomgång på tvåans växel, på huvudgatan i svenska orter, med för unga flickor i baksätet och en full kille med arm och ölflaska utanför rutan på passagerar-sidan?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Är raggarkulturen död?

Inlägg av sonderling » 26 feb 2019 11:49

Noä, jag tycker mig se att det fortlevs. Verkar vara större i Sörmland/ Östergötland än Småland där det senare mest handlade o EPA-traktorer (kan ha dödats i och med den nya besiktnings lagen.)

Jag är ju bara en ytlig betraktare men visst mycket gubbar men en hel del ungdomar som verkar anammat rocka billy stuket. Och det verkar vara många tjejer som själva kör och mekar med bilarna.

Så det kanske bara genom går en metamorfos?

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 26 feb 2019 13:39

Raggarkulturen lever och frodas.

https://www.classiccarweek.com/

http://vasterassummermeet.se/

Har några på jobbet i 30-års åldern.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 feb 2019 15:23

Nja. Att vårda fina bilar och att visa upp dem på träffar är inte den kultur jag menar. Jag tänker på unga män i fransiga jeansvästar som långsamt åker fram och tillbaka på ortens huvudgata, skrålar, bränner däck och dricker öl, och som åker där istället för att gå på krogen eller vad andra nu gör.

Classic car week och liknande ställen är väl just gubbar i vår ålder, inte grabbar på 20?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 26 feb 2019 16:33

Jag vill minnas att det finns lokala bestämmelser i Arvika om när man får ragga runt eller vad det heter.

Snabbtrålen gav bara lite omkring.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... n-i-arvika
https://omni.se/raggare-atalas-for-kryp ... u/a/yv7OXe

MVH

Hans

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 26 feb 2019 21:10

Senast jag såg raggare var för något år sedan inför Way Out West, men om det var raggare, eller uppvisning... En sak jag noterade är att våra gator har blivit mycket renare med tiden. Dessa bilar spydde ut ångor man inte känt på mången dag. Ifall jag skulle fråga dem skulle jag tro att åtminstone en del av dem skulle se sig som raggare, och det är inte upp till mig att egentligen avgöra vad som är sanningen. Ska lägga till att den enda chaffis jag minns var en kvinna.

Från min barndom minns jag också raggare runt Götaplatsen och i backen upp emot Landala och Johanneberg, men jag kan inte erinra mig ha sett dem där på länge. En orsak är kanske att man inte går ut lika mycket längre.

Själv tror jag att viss raggarkultur måste ha funnits runt en händelse som den i Göteborg. De åkte inte dit bara för att visa sina bilar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 feb 2019 22:26

koroshiya skrev:
26 feb 2019 21:10
Ifall jag skulle fråga dem skulle jag tro att åtminstone en del av dem skulle se sig som raggare
Det tror inte jag. Från min tid i orsa minns jag att den som kallade sig raggare ansågs någonstans mellan skitförnäm och tramsig. Det är bara andra som är raggare, inget man kallar sig själv. Fast det kan ju ha förändrats på 40 år.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 26 feb 2019 23:27

Markus Holst skrev:
26 feb 2019 22:26
koroshiya skrev:
26 feb 2019 21:10
Ifall jag skulle fråga dem skulle jag tro att åtminstone en del av dem skulle se sig som raggare
Det tror inte jag. Från min tid i orsa minns jag att den som kallade sig raggare ansågs någonstans mellan skitförnäm och tramsig. Det är bara andra som är raggare, inget man kallar sig själv. Fast det kan ju ha förändrats på 40 år.
Oki, jag har aldrig umgåtts med någon och du kan mycket väl ha rätt.

Det jag såg var i samband med Way Out West. Rent objektivt var det bara en karavan med gamla amerikanska bilar. Rent faktiskt har jag inte pratat med en enda av dem.

Som man bara är en individ i en storstad ökar det också möjligheten till lite av varje. Jag gick väl in på ett ölhak, eller hem. Jag vet inte mer om deras raggande.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 27 feb 2019 22:15

Markus Holst skrev: Classic car week och liknande ställen är väl just gubbar i vår ålder, inte grabbar på 20?
Inte bara, det finns nya generationer, åtminstone häromkring jag bor. Man åker inte så mycket gator utan mer följer med på olika event, bilträffar, crusing, rockabilly, klubbar, dragracing och så.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 07 mar 2019 15:36

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/ragg ... l-11971544

Ny dokumentär film om ämnet.

Sonderling

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 09 mar 2019 11:20

sonderling skrev:
07 mar 2019 15:36

Sonderling
Hörde om den dokumentären på radio. Lite speciell då den handlar om raggare som ju egentligen motsätter sig en raggarkultur som handlar om snygga bilar och cruising.

Här var det raggarkulturen som enbart fokuserade på party det handlade om.
De var illa sedda av andra raggare och såg snett på andra raggare också.

Blot-Sven
Medlem

Inlägg av Blot-Sven » 09 mar 2019 15:28

Rockabilly-kulturen är stark, särskilt i Dalarna och Värmland. Men de fokuserar mer på 40-talsbilar, men har annars också ölpråmar som forna raggare.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 09 mar 2019 15:31

Vad är mest typiskt för raggarkulturen:
Rockabilly eller Eddie Meduza?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 09 mar 2019 23:15

''Ragga'' var väl ett verb !?
Man ''raggade upp tjejer'' - på danser, på hak eller gatan…..
Vilket funkade 500% bättre om man hade en gammal Cheva, Ford eller Chrysler; med gott om plats för
lite diskret grovhångel i baksätet frampå kvällen :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 10 mar 2019 00:20

FredH skrev:
09 mar 2019 11:20
sonderling skrev:
07 mar 2019 15:36

Sonderling
Hörde om den dokumentären på radio. Lite speciell då den handlar om raggare som ju egentligen motsätter sig en raggarkultur som handlar om snygga bilar och cruising.

Här var det raggarkulturen som enbart fokuserade på party det handlade om.
De var illa sedda av andra raggare och såg snett på andra raggare också.
Det var den raggarkulturen jag umgicks i under mina unga år i Orsa. Det där med cruising och snygga bilar var rätt oviktigt. Det primära var att åka långsamt på tvåans växel fram och tillbaka på järnvägsgatan i det fordon man råkade ha, umgås och festa.

Pejorativet är "blöjraggare". Det blev vi kallade av dem som gjorde samma sak i välhållna amerikanska gamla bilar