Körkort förr och nu.

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
spett
Medlem

Körkort förr och nu.

Inlägg av spett » 27 aug 2018 18:59

1931 avskaffade Storbritannien hastighetsbegränsningar. Antalet olyckor sjönk.
När olyckor började stiga igen infördes hastighetsbegränsningar igen. antalet olyckor steg.
1935 införde uppkörning för körkort, en tredjedel kuggade och antalet olyckor steg.
1937 blev hastighetsmätare obligatorisk, antalet olyckor steg.

Finns det verkligen en korrelation mellan hårda körkortsregler och antalet olyckor ?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: Körkort förr och nu.

Inlägg av Markus Holst » 27 aug 2018 19:00

Var har du hittat dessa uppgifter? Hur är "antalet olyckor" korrelerat med trafikmängden?

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 27 aug 2018 19:09

Jag tror just att trafikmängden korrelerar men inte lagarna.
Jag har flera källor, ingen tillhands här.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 27 aug 2018 19:40

Klurigt, hade alla som krockade körkort?
Jag har för mig att Thailand har rätt tuffa trafikregler men de efterlevs inte.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 27 aug 2018 19:44

det gick åt mycket fler fotgängare då, världen har byggts om.

Min tes är att trafikmoral är viktigare än köra perfekt en gång.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 27 aug 2018 20:26

Roligt att du är tillbaka spett.

Om vi pratar om EU idag så är de bästa länderna (måttstock, antal döda parat med befolkningen vilket redan där är fel men hitta något bättre) Nederländerna, Storbritannien och Sverige. Jag kan inte uttala mig om tulpanodlarna men det är så mycket folk och bilar så man kan inte köra speciellt fort. En orsak till olyckor.

Britterna har en alkoholgräns på .8, svenskarna .2 - gemensamt är att se till att reglerna följs. Du kan inte åka hem från krogen i din bil om du går över gränsen oberoende om vilken gräns det är. Då torskar du rejält.

Tidigare i Frankrike började man undra varför vi har så många fler döda per capita än grannländerna. Beordrade sheriffen att kolla promillen oftare och satte upp en dj*vla massa fartkameror. Vips, antalet döda i trafiken sjönk rejält. Dessutom klämde man in en massa rondeller, som i Sverige. Minskar inte antalet olyckor men de minskar antalet olyckor med döda och skadade.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 27 aug 2018 20:29

F.ö. behövde man inte köra upp i Belgien fram tills typ 1970. Det var bara att ansöka om körkortet.

Jag har i mitt liv mött en bil i en rondell, den var belgisk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 28 aug 2018 10:26

Lite historia ifrån dem själva.

https://www.gov.uk/government/publicati ... iving-test

MVH

Hans

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 28 aug 2018 10:48

Belgarna införde uppkörning först 1977 och antalet trafikdöda sjönk detta årtusende.
Men de kör som vildar tycker så Blegien stöder inte min tes hela vägen.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 28 aug 2018 13:33

Länge kunde man i Storbritannien köra småbilar om man hade motorcykelkort och bilen saknade backväxel.
Motorcykelkort fick man igenom att fylla 15 och skriva och be om ett. Bond Minicar hade ingen backväxel men det drivna framhjulet kunde svinga runt 180 grader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 30 aug 2018 00:45

Svårt att få rättvis statistik i frågan. Det är ju flera faktorer som spelar in.

1. Säkrare vägar - rondeller, 2-1-vägar, mitträcken m.m.
2. Förändrad samhällsmoral - generellt tycker jag acceptansen för att köra berusad eller "lite påverkad" har gått ner ordentligt.
3. Betydligt säkrare bilar - olyckor som var dödande för 30 år sedan går folk ifrån med en bula i pannan numera.

Samtidigt har du faktorer i andra änden.

1. Rikare samhälle där fler har råd med bil och bränsle.
2. Ökad urbanisering med större andel tät trafik.
3. Bilar som låter mindre och är betydligt mer komfortabla i hög hastighet, vilket gör att det körs fortare.

Rättvist vore kanske att mäta antal olyckor, skador och dödsfall per personkilometer, kanske relaterat till investeringen i väginfrastruktur per personkilometer eller något liknande?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 30 aug 2018 09:02

Lite ot kanske, men i Beevors bok om andra världskriget, uppges att 2000 fotgängare kördes ihjäl i London första krigsvintern pga mörkläggningen.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 30 aug 2018 18:04

Så här gick det till i "the good old days".

Jag tog körkort för bil år 1967. Den gången så kallat "privat". Två dagar efter att jag fyllde 18. Den gången gick det till så att man kom till en "drop in" mottagning där det organiserades teoriprov var dag med början klockan 08. I mitt fall ställde jag upp i en lokal vid Brommaplan. När man lämnade in provet rättades det där och då - manuellt. De som klarade provet fick uppkörning senare samma dag. Eftersom jag lämnade in först fick jag också besked om att det var godkänt innan provtiden var ute. Jag fick besked om att ställa med bil klockan 12. Då kom fadern med sin droskbil. Och en censor satte sig i passagerarsätet så blev det uppkörning.

Efter godkänt praktiskt prov fick jag ett dokument som kunde lämnas in till Överståthållarämbetet i Stockholm för utfärdande av körkort. Så fadern körde mig dit och jag fick besked om att körkortet skulle vara klart för avhämtning nästa morgon. Självfallet infann jag mig vid öppningstid och hämtade det. Censorn hade enda anmärkningen att jag borde ha varit lite mer aktiv för omkörning när jag kom i kapp ett traktorsläp. Men ursäktade det med min bristande erfarenhet.

Hur lärde jag mig köra bil. Fadern som var droskägare lät mig övningsköra helt illegalt ett par månader innan 18-ärsdagen. Och han var en hård lärare. Vi började på söndagstomma parkeringsplatser men sedan - jag skulle klara att backa med konstant avstånd till trottoaren på vindlande villagator ute i Bromma. Jag skulle göra start i uppförsbacke i rena uppförsstup - och han visste var det fanns sådana. Samt fickparkering, först mellan markerade koner - sedan i "real life".

Kostnaden var som följer: Läkarundersökning - 25 kronor. Foto - 5 kronor. Uppkörning - 30 kronor. Stämpelavgift - 25 kronor. Totalt - 85 Svenska spänn.

Dagen efter jag fyllde 21 kunde jag köra upp för "Trafikkort" med ungefär samma procedur, dock kom jag i egen bil utan faderns ledning.

Någon dag senare började jag taxikurs hos Stockholms Taxi. Fyra kvällar med diverse info. Sedan prov, i huvudsak baserat på att hitta i Stockholm. Jag kom sist och gick först. Lämnade in och provet rättades medan de flesta satt en timme till och svettades. Jag väntade utanför. Censor kom ut och meddelade det var godkänt - om jag kom in och visade upp en uniform nästa dag skulle jag få taxileg. Då sade jag att jag har uniform med mig, kan han skriva ut en leg här och nu. Jag har nämligen gjort upp med fadern att få köra i kväll. Stort skratt - Det var som f****, tio minuter senare hade jag mitt leg i handen och jag åkte hem och hämtade droskbilen.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 30 aug 2018 18:22

Underbar historia från den borstande Donkeyman. Tack.

Jag själv körde upp också privat, första gången, far var en god lärare men höll sig inom lagens råmärken. Jag tror att de som hade uppkörningarna var i vanliga fall körskolelärare och var tuffare mot privatister. Jag körde upp i Linköping och jag körde utmärkt. Men blev underkänd för jag inte legat fullt ut mot vänster vid en vänstersväng på en enkelriktad gata med plats för 1,5 bilar :roll:

Gång två var jag stressad då jag hade problem med att komma i tid då bilfrågan krånglade, jag vill påstå att jag körde betydligt sämre än den första gången. Men nu var det en gammal flygförare i Flygvapnet som visste vem min far var och vi pratade flygplan m.m.- jag fick mitt kort då.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 30 aug 2018 18:49

I min familj fanns ingen bil. Däremot bjöd en körskola nära gymnasieskolan på teoriutbildning när vi gick förstå ring.

Körningen var desto bökigare då ingen vuxen kunde berätta hur man gjorde så det blev många körlektioner som Mamma betalade medan Pappa låg döende på lasarettet.

Väl dags för uppkörning nöjde jag mig med gymnasiets då två år gamla teorikurs - och klarade både teori och uppkörning på första försöker. Kostnaden har jag ingen aning om - Mamma betalade.

På Pappas dödsdag hämtade jag ut den bil Mamma köpt till mig, en Mazda 1300.