Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av pandersson2 » 08 jul 2018 09:26

Är inte populism främst än term som används av etablerade partier för att förhindra nya partiers inflytande?

Ser vi på partierna så har ju de flesta förslag som är populistiska och vill ge en förenklad lösning på mer komplicerade frågor. Det går inte att marknadsföra komplicerade lösningar lika enkelt.

Jag skulle hävda att populismen är kärnan i demokratin. En demokrati bygger på att man presenterar lösningar som är populära bland en stor andel av befolkningen.

Alternativ är meritokrati där de styrande skall utses på meriter, inte efter popularitet. Det är, åtminstone teoretiskt, den filosofin som ligger bakom rekryteringen av företagsledningar.

Vi har även ärftlighet som bygger på att man skall överflytta makten inom samma släkt. Principen som vi har med konugahuset.

Sedan har vi demokraturen där man väljer representanter men där representanterna inte är lojala mot väljarna utan mot de egna partierna och den förda politiken blir densamma oavsett utfallet. Fint illustrerat av V Moberg.

Sverige skulle jag hävda har inslag av alla dessa fyra former. Den representativa demokratin vi har för det politiska styret är en blandning, där vi ser att personer kan få sina poster för alla ovanstående anledningar.

Terje S
Medlem

Inlägg av Terje S » 08 jul 2018 09:43

dersa skrev:
08 jul 2018 08:17
Ett typexempel på populism är Sd's förslag att satsa 300 miljoner kronor på landsbygdens skolor, ett jättebra förslag, fast samtidigt så har man i sitt budgetförslag en minskning av statsbidragen på 53 miljarder kronor, till kommunerna, vilket man aldrig pratar om!
Det är väl ganska genomgående för flera partier att man gärna pratar om satsningar men inte om vad man vill spara in på...

I Norge har man med finansminister fra Frp gjennom fem år i regjering fått store økninger i eiendomsskatt(kommunal). Fremskrittspartiet er kanskje Norges Sverigedemokrater på områder som innvandring og skattepolitikk. Ønsket i kommunene om større inntekter gjør at kommunepolitikkere (også i Frp) innfører/øker eiendomsskatt selv om partiet vil fjerne den men beholder muligheten for kommunene igjennom deltakelse i regjeringskoallisjonen.
Skvisen mellom egen politikk, offer ved deltakelse i en koallisjon og lokale(kommunale) behov gjør at den kloke velger kan gjøre lurt i å spørre sine kandidater/undersøke hvilken politikk de i praksis vil få mulighet til å gjennomføre? Gjør man ikke det kan man lett la seg forføre av uttalelser uten realitet på populismens alter.
Frp ønsket også fjerning av arveskatt("skatt på død"), dette er gjennomført grunnet enighet i koallisjonen og tilstrekkelig støtte i Stortinget(Riksdagen).

Skulle M velge å følge Norge og Høyre ved å ta Sd inn i regjering eller la de være en del av det parlamentariske grunnlaget kan velgere søke å se hva som vil overleve en eventuell avtale. Kun ved forsøk på kvalifisert gjetning kan eventuell stemmelokkemat avkles...

Borebo
Medlem

Inlägg av Borebo » 08 jul 2018 15:58

Nu före valet så har ju också Björn Söders uttalande om Sveriges minoriteter; judar, samer osv varit föremål för diskussion. Ur finländsk synvinkel verkar DN:s och andra mediers reaktioner underliga. Faktum är ju att dessa har ställning som nationella minoriteter så det borde inte vara något man blir arg över då det nämns. I Finland, med en annan historisk erfarenhet, där exempelvis samers och judars lojalitet mot landet prövats i hårda tider, så vore en dylik debatt otänkbar.

Vem som är finsk, finne, finländare osv är ju något som diskuterats länge nog. Runeberg var definitivt inte en finsk författare, men nog en finländsk patriotisk författare, som skrev på svenska. Likaså Topelius. Jag har sett att vissa samer i Sverige blir arga över att deras minoritetsställning näms. I Finland så är det ju så att en same, med egen identitet, blir arg om han kallas finne eller finsk. För att inte tala om ålänningar som blir topp tunnor rasande ifall någon kallar dem för finnar, eller för ett finskt landskap.

Angående judar så har ju Mannerheims poträtt hedersplatsen i synagogan i Helsingfors just därför att de är både judar och lojala finländare. Så vad är problemet i Sverige?

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 08 jul 2018 16:37

Borebo skrev:
08 jul 2018 15:58
Nu före valet så har ju också Björn Söders uttalande om Sveriges minoriteter; judar, samer osv varit föremål för diskussion. Ur finländsk synvinkel verkar DN:s och andra mediers reaktioner underliga. Faktum är ju att dessa har ställning som nationella minoriteter så det borde inte vara något man blir arg över då det nämns. I Finland, med en annan historisk erfarenhet, där exempelvis samers och judars lojalitet mot landet prövats i hårda tider, så vore en dylik debatt otänkbar.

Vem som är finsk, finne, finländare osv är ju något som diskuterats länge nog. Runeberg var definitivt inte en finsk författare, men nog en finländsk patriotisk författare, som skrev på svenska. Likaså Topelius. Jag har sett att vissa samer i Sverige blir arga över att deras minoritetsställning näms. I Finland så är det ju så att en same, med egen identitet, blir arg om han kallas finne eller finsk. För att inte tala om ålänningar som blir topp tunnor rasande ifall någon kallar dem för finnar, eller för ett finskt landskap.

Angående judar så har ju Mannerheims poträtt hedersplatsen i synagogan i Helsingfors just därför att de är både judar och lojala finländare. Så vad är problemet i Sverige?
Bedöm själv, så här sa han:
Björn Söder sa:
Att de är nationella minoriteter är för att de inte ingår i den svenska nationen. Hade de ingått i den svenska nationen hade dom inte behövt någon minoritetsstatus överhuvudtaget. Nationella minoritetsstatusen är för att dom har en religiös, språklig eller kulturell tillhörighet och en vilja att behålla sin identitet. Dom är inte svenska.. Dom är inte svenska i identiteten eftersom dom har valt att ha… De är ju en nationell minoritet som utgår från sin egen identitet. Då ingår dom ju inte i den nationella eller svenska nationen.
Jag kan då inte tolka det på något annat sätt än att han menar att de INTE ingår i den svenska nationen eftersom han skriver så. Även berörda personer i Sverige verkar ju anse att det precis som i Finland går alldeles utmärkt att vara både jude och finländare - alltså en ickefråga som Sverigedemokraternas talman försöker lyfta.

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 08 jul 2018 16:42

pandersson2 skrev:
08 jul 2018 09:26
Är inte populism främst än term som används av etablerade partier för att förhindra nya partiers inflytande?
Kanske både och? Den opinionsbildare som inte själv behöver ta ansvar för beslut och dess konsekvenser har en helt annan retorisk rörlighet än de styrande och potentiellt blivande makthavare. För att ta ett exempel så kan ju ett domslut vara kontroversiellt bland folket samtidigt som det är solklart juridiskt, trots att regeringen enligt grundlagarna inte ens kan påverka beslutet så kan en populistisk politisk kraft retoriskt smutskasta regeringen på grund av detta. Konstitution och grundlagar är kanske inte varje väljares starka sida.
pandersson2 skrev:
08 jul 2018 09:26
Ser vi på partierna så har ju de flesta förslag som är populistiska och vill ge en förenklad lösning på mer komplicerade frågor. Det går inte att marknadsföra komplicerade lösningar lika enkelt.
I och för sig har du helt rätt. Jag anser dock att dagens mediedrev driver politiken mot mer (skadlig) populism, man hör ofta både journalister och debattörer fråga en politiker om denne tycker att ”väljarna är för dumma för att…” - Självklart är väljarna alldeles för okunniga för att avgöra exempelvis Eurons inflytande på vår ekonomi eller effekterna av en Swexit, men det kan ju självklart ingen politisk debattör medge. De politiska partierna drivs därför (antar jag) i riktningen mot hur ett kommersiellt företag sköter sina kundrelationer, det blir lite som: Tack kära XXXXX, vi är mycket glada att du ställer oss den frågan och du ska veta att du är mycket viktig för oss - Bla, bla, bla….
erep skrev:
06 jul 2018 23:54
I min definition är populism att erbjuda enkla lösningar på komplexa frågor, eller att erbjuda stora ekonomiska fördelar utan att kunna förklara hur man finansierar dem.
Håller inte med här. Jag tycker att detta krav på fullständig redovisning av finansiering som blivit allt vanligare på senare tider sakta dödar den demokratiska processen och förvandlar politiken till ett förlamat teknokratiskt hantverk. Detta krav på fullständig redovisning av finansiering där första bästa oppositionspolitiker effektivt kan förlöjliga varje politisk vision, det leder till att våra politiker helst sitter still i båten istället för att riskera att framstå som ”oansvarig”, och föraktet för demokratin tilltar.

När Sverige var ett riktigt fattigt land förmådde politikerna skapa den infrastruktur som varit så viktigt för vårt samhällsbyggande. Om Arvid Lindman och Ernst Wigforss retoriskt hade behövt finansiera utbyggnaden av väg och järnvägsnät, elkraft och försvar på samma sätt som dagens politiker är jag tveksam till hur landet skulle sett ut idag.

Nej – visioner av ett samhällsbygge är det som levandegör demokratin. Finansiering handlar om förhandlingar. När Churchill höll sitt tal om att :
We shall fight on the beaches
- etc… så kanske han även borde ha redogjort för hur han tänkte finansiera detta envetna försvar?

Nej – Populismen existerar helt klart som politisk särart, är min slutsats i alla fall.
erep skrev:
06 jul 2018 23:54
Detta är förstås bara min syn på populism. Jag är ingen statsvetare som skrivit en doktorsavhandling om ämnet.
Inte jag heller. :)

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 08 jul 2018 16:44

Borebo skrev:
08 jul 2018 15:58
Så vad är problemet i Sverige?
Det svåra i Sverige är ju att man levt i illusionen om ett monokulturellt Sverige, där minoriteter som Tornedalsfinnar, samer judar och andra finnar inte riktigt fått nån betydelse eller roll i det offentliga Sverige. Man har från statens sida försökt försvenska dem och nu när Sverige har ett stort antal nya invånare som direkt eller vars förändrar kommer från helt annorlunda kulturer, väljer Söder att börja prata om att samer och judar inte är svenskar. Var säker på att följd kommer att fortsätta.

Problemet är också att man intte i Sverige byggt upp för begreppen att skilja medborgarskap, medlemskap av den svenska nationen och etnicitet. Dessa går vanligen alla under begreppet svensk. Dels finns den falangen som vill förneka allt svenskt och påstå att bara barbariet är svenskt eller att man blir svensk genom att åka tunnelbana, dels finns sedan etnonationalisterna som säger att om inte xx generationer härstammar från Sverige, är man inte svensk och kanske inte ens då, om man inte är "ren".

När har du senast sett att man skriver t.ex. sverigesomalier eller svensksomalier i svensk media? Det sker rätt sällan och ändå är invandrare aldrig fria sin ursprungliga kultur och varför skulle de behöva vara det? Varför får man inte öppet prata om det. Man blir inte "svensk" i någon betydelse bara genom att åka tunnelbana. Samtidigt noterar jag att man inte är halft eller bråkdelar något. Det går att vara flera identiteter utan att ha bråkdelar.

Ivar Arpi har skrivit ett rätt bra inlägg på SvD (det är öppet, ingen betalmur)
https://www.svd.se/vad-ar-en-svensk-egentligen

(Han gör dock ett faktafel i artikeln. Han påstår att hans släkt var finslandssvensk då den flyttade från Den delen av Sverige som numera är landet Finland. Finlandssvensk är nämligen ett begrepp som uppfanns i början av 1900-talet, så hans släkt kan bara ha varit finslandssvensk om de var tidsresenärer.)

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 08 jul 2018 16:57

Jag kan till viss del förstå Söders uttalande. Man kan omformulera frågan lite grand och funderar vilken kultur/nation vi som inte har minoritets-ställning tillhör. Om "svensk" är samlingsbegrepp för alla kulturer inom riket, vad kallas då vi som inte ingår i något minoritets-kultur?

Lite naivt kan man säga att Söder är avundsjuk för att han inte ges någon kultur eller nation att ingå i.

Men börjar vi med sådana definitioner får vi väldigt snart problem med vem som är svensk. Vart räknar vi t.ex. dem som lever i de f.d. östdanska landskapen?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 jul 2018 19:11

Markus,

en skåning kallar åtminstone jag för skåning, jag vill inte förolämpa dem. Men jag har alltid kallat mig för halvsvensk eftersom min släkt kommer därifrån.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 08 jul 2018 19:20

pandersson2 skrev:
08 jul 2018 19:11
Markus,

en skåning kallar åtminstone jag för skåning, jag vill inte förolämpa dem. Men jag har alltid kallat mig för halvsvensk eftersom min släkt kommer därifrån.
Ja. Med Björn Söders definitionskrav blir det väldigt snart svårt att definiera vem som är svensk och vem som inte är det.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 jul 2018 19:36

Markus,

bekymrena är för att vi använder samma ord för etniciteten som för statstillhörigheten. Jag tycker det är tydligt att Söder talat om etniciteten, inte statstillhörigheten. För statstillhörighet finns det en tydlig definition i form av medborgarskap, vilket väl inga av partierna i Riksdagen ifrågasätter. Vad gäller etniciteten så är det inte en lika tydlig gräns. Dock, det finns många svenska medborgare som inte ser sig som etniska svenskar vilket bör respekteras. Jag är uppväxt med samma inställning som man har i Finland och kan inte se annat än att det är en konstlad konflikt som man vill underh[lla i Sverige.

Edit
Ser vi på de länder som har registrerad etnicitet så brukar etniciteten vara ärftlig och om föräldrarna har olika etniciteter så väljer de vanligtvis ett av dem. Det finns dock undantag, jag känner ett par bestående av en ukrainare och en lettiska vars son var ryss. Etniskt, de hade samma medborgarskap.
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 08 jul 2018 19:41

Ja, det är en konstlad konflikt. Problemet är just att mången svensk inte förstår skillnaden mellan stat, land och nation. Jag håller med dig.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 jul 2018 20:01

Sedan så är jag språkligt på Söders sida. Sverige har erkänt dessa minoritetsgrupper som nationer som ingår i Sverige. Övriga nationer ses som gäster coh har därför inte samma rättigheter i vissa frågor. Här är det ytterligare en förbistring då man vanligtvis sammanblandar nation med stat eftersom de flesta stater idag är nationalstater, dvs bildade med en statsbärande nation.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 08 jul 2018 20:39

pandersson2 skrev:
08 jul 2018 20:01
Sedan så är jag språkligt på Söders sida.
Jag också

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 09 jul 2018 09:14

Markus Holst skrev:
08 jul 2018 16:57
Jag kan till viss del förstå Söders uttalande. Man kan omformulera frågan lite grand och funderar vilken kultur/nation vi som inte har minoritets-ställning tillhör. Om "svensk" är samlingsbegrepp för alla kulturer inom riket, vad kallas då vi som inte ingår i något minoritets-kultur?

Lite naivt kan man säga att Söder är avundsjuk för att han inte ges någon kultur eller nation att ingå i.

Men börjar vi med sådana definitioner får vi väldigt snart problem med vem som är svensk. Vart räknar vi t.ex. dem som lever i de f.d. östdanska landskapen?
Jag har nog svårt att förstå det även med era försök till tolkningar.
Kan inte se varför frågan överhuvudtaget är viktig. Om en same vill se sig som enbart same eller som svensksame eller som enbart same, vad har Söder för något med det att göra? Eller byt ut same mot jude, invandrad somalier, invandrad valon på 1500-talet eller vad som. Fel vi begår är att vi alltid måste klassa folk i grupper för att ens kunna hantera frågan.

Grunden till problemet är identitetspolitiken, där alla ska hanteras utifrån sin grupps särintressen. Ungefär som att ett parti råkar ha en same i sin riksdagsgrupp så har man automatiskt täckt in alla samers särintressen. Som om alla samer har samma behov, åsikter och intressen. Vi grupperar inte in övriga medborgare på samma sätt, så varför göra det med vissa?

För mig är det helt ointressant om någon är same, jude, muslim eller vad som. Så länge de följer våra lagar och vårt sammhälles riktlinjer och har en vilja att delta i formandet av vårt samhälle. Hur olika individer med olika bakgrund vill forma ett samhälle ter sig helt olika beroende på vilka åsikter de har. En liberal vill inte forma samhället på samma sätt som en kommunist. Men båda får via demokratin ändå vara med och delta, utifrån sin egna ståndpunkt oavsett bakgrund.

Vi väljer fritt (till viss del) åsikter men inte bakgrund, så varför ska det styra så mycket hur vi väljer att se på andra?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 09 jul 2018 09:33

FredH skrev:
09 jul 2018 09:14
[ ... ]
Jag sade inte att jag sympatiserade med det han skrev, eller att jag tycker han har rätt, eller att jag tycker att det han säger är en bra idé. Det jag skrev är att jag kan förstå hur han tänker. När jag hör något tokigt vill jag alltid försöka reda ut de bakomliggande orsakerna till det tokiga som folk tycker, för att bättre kunna förstå den jag har att göra med.

Förstå betyder just förstå, det betyder inte att jag delar uppfattningen eller sympatiserar med uttalaren. Det betyder att jag förstår.

Jag kan hålla med dig om identitets-problematiken, och tycker lika illa som du om att det styr hur vi ser på andra, men våra åsikter där lär inte påverka Söders synsätt, eller synsättet hos någon annan som har en åsikt skild från vår. Därför bör vi göra vårt bästa för att sätta oss in i våra antagonisters tankevärld och försöka förstå den, så kanske vi gemensamt kan arbeta fram en syntes.

Det finns ofta en "politisk vilja" att förlöjliga antagonistens världsbild och dennes tankevärld, det man brukar kalla halmgubbe-argument. Jag vill hellre välja att se min opponent som en vuxen person som genom någon typ av logiskt resonemang har kommit fram till en slutsats skild från min. Först om vi ser varandra som jämbördiga och vuxna kan vi gemensamt komma fram till en bra lösning som kan föra världen framåt.