Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av pandersson2 » 08 aug 2018 12:46

Göstring,
Branting första socialdemokratiska regering var mellan 10 mars 1920 och 27 oktober 1920.

Motion om bildande av ett rasbiologiskt institut framfördes 13 januari 1920, Branting var en av undertecknarna.
Motionen antogs under Brantings regering 28 april 1920. Utredning genomförs.
Beslut om bildandet av Institutet togs 13 maj 1921 efter Brantings regering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_i ... rasbiologi

Man skulle kunnat hävda att motionens antagande skedde under Branting, men då får man hänvisa till beslutet 28 april 1920. 13 maj är som du skrev efter Brantings regerings avgång.

Edit
Motionen framfördes under liberalen Nils Edéns regering.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 08 aug 2018 14:25

"Så utan det svenska institutet skulle judeutrotningen aldrig ha blivit lika omfattande"

Vilken grund har man för påståendet att Sverige ”troligen” har ett ansvar för att Hitleristernas utrotningspolitik blev så omfattande som den blev?

Vilket fullständigt falskt påstående

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 08 aug 2018 14:33

pandersson2 skrev:
08 aug 2018 12:46
Göstring,
Branting första socialdemokratiska regering var mellan 10 mars 1920 och 27 oktober 1920.

Motion om bildande av ett rasbiologiskt institut framfördes 13 januari 1920, Branting var en av undertecknarna.
Motionen antogs under Brantings regering 28 april 1920. Utredning genomförs.
Beslut om bildandet av Institutet togs 13 maj 1921 efter Brantings regering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_i ... rasbiologi

Man skulle kunnat hävda att motionens antagande skedde under Branting, men då får man hänvisa till beslutet 28 april 1920. 13 maj är som du skrev efter Brantings regerings avgång.

Edit
Motionen framfördes under liberalen Nils Edéns regering.
Är ju att förvanska historien som jag ser det. Man antar inte en motion, den bifalls. Därefter görs en utredning för att slutligen mynna ut i att antingen inrätta eller inte inrätta institutet.

Att hävda att det är datum för motionens bifall som är det intressanta gör enbart en individ okunnig i statsvetenskap.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 08 aug 2018 14:58

Mycket hårklyverier nu till skillnad från konstaterande av lögn och faktafel.
Det är väl få filmer eller böcker som inte har några fel?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 aug 2018 15:17

Personligen ser jag det inte som viktigt vem som var statsminister vid beslutandet av grundandet av ett Rasbiologiskt beslut. Förberedelsen skedde under liberala och socialdemokratiska regeringar med stöd av de konservativa och beslutet togs under en oolitisk ministär under en period då regeringarna var instabila, fyra regeringar hanns med under det dryga året som frågan behandlades. Alla partier var överens och beslutet var inte kontroversiellt när det togs. Det är dagens värderingar som vill döma det. I filmen har man valt att fokusera på socialdemokraterna och ignorerar övriga partiers inblandad. Det är definitivt inte objektivt, men det var vi väl överens om redan samma dag den släpptes.

De flesta sakerna i filmen ser jag faktiskt inte som kontroversiella utan som naturliga beslut som en majoritet av befolkningen stod bakom vid tidpunkten. Det finns saker jag inte instämmer i, men respekterar motiveringen bakom beslutet. Problemet är när vi vill applicera dagens politiska korrekthet till ett samhälle som skulle tycka att dagens värderingar var katstrofala och, i vissa fall, vrande sjukliga och ett hot mot staten och samhället.
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 08 aug 2018 15:27

Den här historien har berättats och byggts på sedan 70-talet. Den har använts av både tokvänster och tokhöger, nyliberaler och postkolonialister Det är nästan det mest intressanta. Man kan få fördjupning i många av delfrågorna genom att söka på detta forum.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 aug 2018 15:37

Göstring,

är det Rasbiologiska institutet du menar? Jag minns kritik från främst vänsterhåll men även från liberalt håll mot den då förda politiken. Jag har haft uppfattningen att det började med liberaler som motsatte sig samhällets sociala ingenjörskonst och att radikala vänstergrupper ganska omgående plockade upp det då de delvis delade synen på samhället som ett hot. Men jag var inte närvarande själv så det är nog en uppfattning som byggts av information hämtad från 80-talet och framåt.Postkolonialister vet jag faktiskt inte vad det är så jag känner mig generande okunnig och hoppas på att kunna bli upplyst.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 08 aug 2018 16:01

Om man talar om då så var Herbert Tingsten och Gunnar Myrdal bland de viktigaste kritikerna. Det är inte vad jag tänker på utan en berättelse om svensk statsrasism och S hemskhet. Där kommer nog Jan Myrdals artikel Ideologi för ämbetet, publicerad i Ord och bild 1972, först. Den berättelsen har vidarebearbetats av andra, men Sd-filmen har mycket gemensamt med Jan Myrdals artikel.

Men jag tänker även på Sveriges hållning under kriget som ju behandlas här på forumet. Likaså finns det om rasbiologi, steriliseringar mm.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 aug 2018 16:55

Tackar, det var trevligt att få läsa Jan Myrdal. Det var åtminstone en kritiker som byggde sina artiklar på fakta istället för att enbart vädja till känslor. Han strävade alltid efter ett intellektuellt innehåll med många hänvisningar i texten. Tyckte att han med åren fick det svårare att hålla samman berättelsen, men det här var en text jag ej tidigare läst och som ju i princip har en liknande kritik från vänsterhåll fast för knappt 50 år sedan.

Kritik över Sveriges hållning under kriget har jag upplevat främst kommit från vänsterhåll, men det kan bero på att vänsterdebattörer har varit dominerande i media. Högerdebattörer har jag upplevt vara mer inriktade på Sveriges förhållande till Sovjetunionen när de velat kritisera Socialdemokratiskt styre. Eftersom det var en samlingsregering under kriget så har man väl känt ett ansvar för den förda politiken och därför haft det svårare för att ge fristående kritik.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 08 aug 2018 20:50

Lejonmod skrev:Men alla anklagelsepunkterna är uppenbart välkända. Enskilda socialdemokraters antisemitism i seklets början, det Rasbiologiska institutet, det judefientliga flyktingstoppet, eftergiftspolitiken och inskränkningarna av tryckfriheten under kriget, tvångssteriliseringarna, kariesexperimenten på Vipeholm.
Precis vad jag tycker. Det som tas upp har hänt, sen kan man diskutera hus pass mycket S är att lasta för detta eller inte. Fanns det andra som påverkade, var det ideologiskt motiverade åtgärder, vilka ideologiska beståndsdelar fanns inom S?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 09 aug 2018 12:57

Men rasbiologi, tvångssteriliseringar, etc. hörde till tidsandan och var inget som bara S stod för och inget unikt för Sverige. Det var väl egentligen bara dåliga biprodukter av Darwins evolutionsteori.

Ska man kritisera S för något där partiet och Sverige sticker ut (jämfört med andra västeuropeiska demokratier), så är det de massiva rivningarna av historiska byggnader och uppförandet av miljonprogrammets till övervägande del mycket oattraktiva bostäder. Detta har skapat vantrivsel, historielöshet, sociala problem och segregation.

Hade man under 50-, 60- och 70-talen istället satsat på försiktig modernisering och komplettering av gamla stadskärnor, stöttat byggandet av villor och radhus istället för betongkomplex som vanliga "Svenssonfamiljer" ratade redan från början, så hade Sverige idag varit ett (ännu) bättre land att leva i. Miljonprogrammet bidrog till att skapa det 2/3-delssamhälle Sverige på många sätt har blivit.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 09 aug 2018 13:12

uppförandet av miljonprogrammets till övervägande del mycket oattraktiva bostäder.
Jag vet inte om de var så oattraktiva om alternativet var en lägenhet med utedass och enbart kallvatten.
Sådana lägenheter fanns i Göteborg ända till slutet på 70-talet.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 11 aug 2018 10:15

Denna gästkolumnist på DNs ledarsida tycker jag har en intressant notering. Att det politiska landskapet och konflikterna liknar vad vi såg vid sekelskiftet mellan 1800 och 1900-talet, efter den första globaliseringen. Samt att den parlamentariska situationen liknar 1920-talets, där det fanns en majoritet av högerledamöter i riksdagen men ändå en regering ledd av s.
Vår tids politiska konflikter är inte i första hand ett resultat av abstrakta värderingar. Precis som det sena 1800-talets och det tidiga 1900-talets politiska konflikter är de ett resultat av konkreta samhällsförändringar som har påverkat människors levnadsbetingelser och framtidsutsikter och i förlängningen deras politiska uppfattningar.
https://www.dn.se/ledare/kolumner/ledar ... r-som-nya/

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 12 aug 2018 19:06

Läste på SvTs texkttv att NMR inte får tillstånd från polisen till att dela ut valsedlar och flygblad. Har detta inträffat tidigare i Sverige att ett politiskt parti förbjuds att dela ut valmaterial?
Polisen avslår nazistiska Nordisk motståndsrörelsens ansökan om att få dela ut flygblad och valsedlar i Kungälv varje dag fram till valet.
Det rapporterar SR P4 Göteborg.

Polisen motiverar beslutet med att man inte kan garantera att ordning och säkerhet bibehålls.

NMR har tidigare fått polistillstånd för två torgmöten i Kungälv, vilket kommunen har överklagat. Den frågan avgörs i rätten nästa vecka.

Utöver i Kungälv ställer NMR också upp
i kommunvalet i Boden och Ludvika.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 13 aug 2018 10:20

Beslutet har ändrats, de får dela ut flygblad men de får inte ha någon "fast punkt".
nmr är förmodligen det första partiet i Sverige där flera av företrädarna gripits för bombdåd och planering av mord.
Handlingar har konsekvenser.

https://www.expressen.se/gt/nmr-aktione ... i-kungalv/