Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av pandersson2 » 06 aug 2018 14:03

FredH,
jag tror de flesta, inte enbart SD-anhängare, anser att det finns en agenda för att hålla SDs stöd nere. Samtliga övriga riksdagspartier, alla större samt lokala tidningar liksom samtliga TV-kanaler är ense.

Jag har förstått att du är emot SD, men det blir inte bra när du felciterar dem med citat som deras politiska motståndare velat tillskriva dem. Jag skulle gärna se vilka citat ur partiprogrammen som man ser som mest olämpliga, främst deras äldre partiprogram. Numera förmodar jag att det har polerats så att det inte finns särskilt kontroviella bitar.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 06 aug 2018 14:12

FredH skrev:
03 aug 2018 09:49
Jag ser filmen som ett gigantiskt självmål. Men förstår att sds anhängare inte gör det. Eftersom att vi inte delar samma värderingar, de och jag.

Alla partier, nästan, har sedan vad som skedde på 30-talet och i dess närtid dragit lärdomar och korrigerat sig.
Rasbiologi och sterilisering har använts av de borgerliga för att fula ut S. Det har lyckats ganska bra. Med den här filmen har allianspartierna nog förlorat intresset för det och den här historien har förlorat det mesta av sin politiska användbarhet.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 06 aug 2018 17:01

liljen skrev:
03 aug 2018 22:25
Vad som däremot satts i system på youtube är att politiska organisationer eller enfrågerörelser massanmäler och "flaggar" klipp på youtube som olämpliga. Kommer det in tillräckligt många anmälningar så stängs klippet automatiskt av för visning, tills någon manuellt har hunnit granska klippet.
Det som vore intressant att veta är hur många anmälningar som är "tillräckligt" många för att klippet skall stängas av. Talar vi om 10, 50, 100, 500, 1000 eller många tusen. Frågan är om inte den stora mängden med massanmälningar är skapad av diverse tekniska lösningar och inte av en mängd med levande och upprörda personer.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 06 aug 2018 17:04

FredH skrev:
06 aug 2018 09:11
Markus Holst skrev:
03 aug 2018 10:47
FredH skrev:
03 aug 2018 09:49
Markus Holst skrev:
02 aug 2018 12:22

Det där kan bli en intressant filosofisk diskussion. Kan man värdera en värdering och kan en värdering vara fel?
Jo vissa kan vi kanske anse som fel. En värdering att vissa människor är mer värda än andra baserat på ursprung t.ex. kanske vi kan se som felaktig.
Kanske menar vi olika saker med värdering. Om vi har åsiktsfrihet, vilket vi har, kan för mig en värdering (= en typ av åsikt) inta vara felaktig. Vi har däremot inte rätt att bete oss hur som helst, så det är först när vi agerar enligt vår värdering som det kan bli fel. Men då är beteendet fel (= olagligt), inte värderingen.
En åsikt eller värdering kan enligt mig inte göras olaglig. En individ får ha vilken åsikt eller värdering som helst, t.ex. att alla judar ska gasas eller att alla med rött hår ska kastas ut ur landet. Men det gör inte åsikten olaglig, men däremot felaktig i vår gängse diskurs inom samhället.

Jag skulle säga att skillnaden mellan en åsikt och en värdering är hur djupt de ligger inom dig. En åsikt är ytligare, något du fått genom att läst eller hört något du håller med om.
En värdering bygger på en djupare insikt inom dig. Något som ligger djupare rotade inom dig, och därmed inte förändras speciellt lätt. Vilket en åsikt kan göra.

Och ja, som jag ser det är det när åsikter och värderingar går över i handling eller i ord som de kan göras olagliga, ex. Hets mot folkgrupp, olaga hot eller vad som nu kan komma på tapeten rent rättsligt.
Ett av de bästa och mest klargörande inlägg jag läst här på Skalman.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 07 aug 2018 17:02

SDs propagandafilm innehåller mängder med sakfel..... och förenklingar
FÖRENKLINGAR I FILMEN:
• Aftonbladets artiklar på 1940-talet ges stort utrymme i filmen. Tidningen hade ingenting med Socialdemokraterna att göra innan LO köpte tidningen 1956. Tvärtom drev LO innan dess den nazi-kritiska tidningen Aftontidningen.

• Det rasbiologiska institutet i Uppsala grundades under en S-ledd regering 1922. Men beslutet var blocköverskridande med enighet över partigränserna.

• Socialdemokraten Hinke Bergeren citeras i filmen med ett citat om hur ”småmord” kunde användas för att komma till makten. Men Bergegren ansågs redan då vara radikal och uteslöts ur Socialdemokraterna 1908.

• Poeten Leon Larsson citeras vid åtminstone två tillfällen i filmen. Larsson var författare och partimedlem men långt ifrån en framstående socialdemokrat.

• Sveriges S-ledda regering var blocköverskridande under hela andra världskriget. Att enbart beskylla S för de beslut som togs då blir missvisande.

• Utrikesminister Christian Günther var inte socialdemokrat. Han var en icke partiansluten minister i den blocköverskridande regeringen under andra världskriget.

Källa: Jens Ljunggren, historieprofessor vid Stockholms Universitet.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 07 aug 2018 17:17

Lejonmod skrev:
07 aug 2018 17:02
Jag tror att SD och filmmakarna är fullt medvetna om detta. Men de upplever nog samtidigt att de har blivit angripna på ungefär samma sätt med just sakfel och förenklingar år efter år. Därför slår de nu tillbaka med exakt samma metoder som ett "tack för sist". Något som de på ett skickligt sätt lyckas med. Deras trovärdighet i den här reportagefilmen är i vart fall inte mindre än de beskyllningar som i åratal har riktats mot dem. Med rätt eller orätt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 07 aug 2018 17:57

Ett problem är väl att det inte finns något normalt socialkonservativt parti i Sverige idag. Jag menar något i stil med 1970-talets C.

Alliansen har en marknadsliberal framtoning som skrämmer "vanligt folk", som kan bli av med jobbet, bli långtidssjukskrivna, etc. De rödgröna står för mer ekonomisk trygghet, men ligger för långt till vänster värderingsmässigt för många vanliga väljare (särsilt MP och V).

SD har trots sin mycket tvivelaktiga historia och sina stora problem lyckats växa sig stora när inget normalt parti satsat på kombinationen ekonomisk trygghet/jämlikhet och försiktig/långsam samhällsomvandling.

JohnT
Medlem

Inlägg av JohnT » 07 aug 2018 20:21

Donkeyman skrev:
07 aug 2018 17:17
Lejonmod skrev:
07 aug 2018 17:02
Jag tror att SD och filmmakarna är fullt medvetna om detta.
Ja det är det värsta.
När partiernas smutkastningskampanjer går ner på en nivå där man medvetet i sin "dokumentär" skapar kopplingar som inte fanns i verkligheten.
SD är medvetna att de som vet kommer att klaga men man är så övertygat om att den målgrupp man har kommer tycka att sanningen är förtal.

mvh
/John

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 08 aug 2018 10:16

Nog pratat om SD's och andra partiers historia. (jaja, det är ett historiskt forum, men ni kan ju inte diskutera det utan att gå upp i falsett.) Diskutera årets val. Jag plockar bort en del inlägg.

Undvik agiterande. Undvik värderande. Ni får gärna diskutera partiernas värderingar i neutrala ordalag - men inte era egna omdömen om dem. Politiska trådar blir väldigt ofta otrevliga och fulla med personangrepp. Så gör inte vi på Skalman. Vi är bättre.

Skäms lite nu och återgå till ordningen.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 aug 2018 10:54

Markus Holst,

det är som du skrev ett historiskt diskussionsforum. Hur kan en valfilm som tager upp historiska fakta som generellt sett är över ett halvt sekelt gammalt ligga utanför tillåtna diskussioner? Bryt ur diskussionen om filmen om du tycker att den förtjänar en egen tråd.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 08 aug 2018 10:56

Som föregående. Villkoren för forumet är att man ska diskutera historia. Det här handlar just om historiska fakta, inte om politiska värderingar. Jag är mycket frågande inför agerandet nu.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 08 aug 2018 10:59

Det är härligt att mitt agerande engagerar er :) Diskutera gärna SD-filmen och annat, men håll god ton och undvik såväl personangrepp som politiskt tyckande. På Skalman kramar vi varandra.

De inlägg jag tog bort är sådana jag upplevde ville smutskasta politiker eller partier, eller uttryckte egna politiska värderingar på andra sätt. Tråden skall inte bli en politisk debatt. Usch nej.

Har ni fler åsikter om modereringen så ber jag er ta det via PM.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 aug 2018 11:45

Då hoppas jag att det är OK att ställa frågan till dem som skriver att det presenteras felaktiga fakta i filmen om de kan presentera dessa felaktigheter. Alla verkar ju vara överens om att man inte presenterar fakta objektivt samt att det i flera fall inte presenterats fulla fakta i ett större sammanhang (dvs vinklat). Så vi kan sjunga We shall overcame på den delen. Däremot så har väl åsikterna delats om huruvida det finns direkta felaktigheter.

Som exempel, man plockar upp Aftonbladets citat från 30-talet. Man säger dock inte att tidningen var socialdemokratisk vid tidpunkten. Detta är inte ett faktafel utan en vinkling där sammanhanget inte presenteras varför tittaren förleds till att draga vissa slutsatser som kanske inte skulle dragits om sammanhanget presenterats på ett annorlunda sätt. Detta bör vara opolitiskt att tycka.

Edit
Kan tillägga att mina inlägg om den här filmen inte syftar till att vare sig försköna eller förtala varken Socialdemokraterna eller Sverigedemokraterna. Jag ser många likheter mellan partierna där de befinner sig i olika skeden där Socialdemokraterna varit ett statsbärande parti i ett sekel medan Sverigedemokraterna är unga och fortfarande i utvecklingsstadiet. Jag har fler åsikter om Socialdemokraterna eftersom de har en rikare historia och därmed har åstadkommit betydlig mer, både gott och ont.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 08 aug 2018 12:10

För att ta ett enkelt faktum som ändå är centralt för filmens budskap
Sd-filmen skrev:[14:21]
Under den första socialdemokratiska enpartiregeringen, ledd av statsminister Hjalmar Branting, beslutade riksdagen den 13 maj år 1921 att inrätta statens institut för rasbiologi.
Enligt Wikipedia var statsministern mellan 23 februari 1921 och 13 oktober 1921 den partilöse Oscar von Sydow.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 08 aug 2018 12:25

Filmen börjar med en lögn. Den påstår att den här historien aldrig tidigare berättats.

Men alla anklagelsepunkterna är uppenbart välkända. Enskilda socialdemokraters antisemitism i seklets början, det Rasbiologiska institutet, det judefientliga flyktingstoppet, eftergiftspolitiken och inskränkningarna av tryckfriheten under kriget, tvångssteriliseringarna, kariesexperimenten på Vipeholm.