Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av Hans » 03 aug 2018 16:22

Nä.

Jag (vi) ger berömmet till dig som snabbt och klokt analyserade det och postade det här.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 03 aug 2018 16:27

Donkeyman skrev:
03 aug 2018 16:10
Tack för information. En sak är säker - det där med att filmen togs ned därför att det fanns bilder på nakna barn tror jag över huvud taget inte på. Det är nog en undanförklaring sedan man har upptäckt att man har satt ned foten på fel ställe. Det som anatagligen de allra flesta tror är att filmen togs väck efter påverkan från personer inom (s)-systemet.

Men det allvarligaste är att detta illustrerar vilket totalt odemokratiskt men gigantiskt inflytande som några få internationella företag har skaffat sig. Förr i tiden kritiserades till exempel "Bonnier-pressen" här i landet. Men den makt och det inflytande de hade är ju bara småtterier jämfört med sådana som Youtube, Facebook och Google har skaffat sig. För att inte tala om att Bonnier trots allt stod under någon form av demokratisk kontroll. Men de nya giganterna är så stora elefanter att de kan göra ungefär vad de vill. Och det kan få fatala följder OM de börjar missbruka detta i politiska syften.

Jag blev själv nästan chockad över det som jag hörde. Och en sak är säker - jag skulle under normala omständigheter inte ens överväga att rösta på SD. MEN - hade den här censureringen blivit stående kan jag garantera att de hade fått min röst enbart som en protest mot ett system som har potential till att bli ännu värre. Helt enkelt därför att då hade det gällt demokratins framtid.
1) Youtube har så mycket uppladdning att en del material helt enkelt plockas bort av algoritmer som försöker känna igen porr. Inget nytt i det.

2) Privata platformer är helt enkelt privata platformer som långt får bestämma vad de publicerar. Du har alltid en möjlighet att använda alternativa kanaler, eller helt enkelt lägga upp en egen sajt om en privat platform inte vill ha ditt innehåll. Det finns ingen människorätt vars innehåll är att man har rätt att publicera på Youtube.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 03 aug 2018 16:28

Jag har inte riktigt kommit över chocken ännu. Men - skulle det i framtiden visa sig att sosseriet på något sätt har varit inblandat i detta så har de nog gjort slut på sitt förtroendekapital i lång tid framåt. Även om skulle vara ett resultat av individuella aktioner från sympatisörer som har agerat helt självständigt. Låt oss verkligen hoppas att detta inte har triggats från det hållet utan just varit en följd av algoritmer. Vilket också är upprörande men inte riktigt samma sak.

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 03 aug 2018 16:31

erep skrev:
03 aug 2018 16:27
Donkeyman skrev:
Tack för information. En sak är säker - det där med att filmen togs ned därför att det fanns bilder på nakna barn tror jag över huvud taget inte på. Det är nog en undanförklaring sedan man har upptäckt att man har satt ned foten på fel ställe. Det som anatagligen de allra flesta tror är att filmen togs väck efter påverkan från personer inom (s)-systemet.

Men det allvarligaste är att detta illustrerar vilket totalt odemokratiskt men gigantiskt inflytande som några få internationella företag har skaffat sig. Förr i tiden kritiserades till exempel "Bonnier-pressen" här i landet. Men den makt och det inflytande de hade är ju bara småtterier jämfört med sådana som Youtube, Facebook och Google har skaffat sig. För att inte tala om att Bonnier trots allt stod under någon form av demokratisk kontroll. Men de nya giganterna är så stora elefanter att de kan göra ungefär vad de vill. Och det kan få fatala följder OM de börjar missbruka detta i politiska syften.

Jag blev själv nästan chockad över det som jag hörde. Och en sak är säker - jag skulle under normala omständigheter inte ens överväga att rösta på SD. MEN - hade den här censureringen blivit stående kan jag garantera att de hade fått min röst enbart som en protest mot ett system som har potential till att bli ännu värre. Helt enkelt därför att då hade det gällt demokratins framtid.
1) Youtube har så mycket uppladdning att en del material helt enkelt plockas bort av algoritmer som försöker känna igen porr. Inget nytt i det.

2) Privata platformer är helt enkelt privata platformer som långt får bestämma vad de publicerar. Du har alltid en möjlighet att använda alternativa kanaler, eller helt enkelt lägga upp en egen sajt om en privat platform inte vill ha ditt innehåll. Det finns ingen människorätt vars innehåll är att man har rätt att publicera på Youtube.
Tänkte svara men Erep sammanfattar det jag ville säga bra. Sant är att de stora superföretagen FAMGAhar en enorm makt men tror inte att lilla svenska S rår på den.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 03 aug 2018 16:37

Tack Amund, min äldsta son börjar på FAMGA i slutet av månaden. Skall jag göra honom arvlös eller hoppas på en trevlig pensionärstid?

MVH

Hans

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 03 aug 2018 16:47

Donkeyman,

jag förstår ditt bekymmer över demokratins framtid. Efter att Löfvens budget fälldes, Alliansen vägrade övertaga övertaga regerinsmakten och Decemberöverenskommelsen så konstaterade jag att min syn på demokrati inte delades av Socialdemokraterna, Centern, Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna och Miljöpartiet och att jag inte kan rösta på dem om inga större förändringar sker. Detta betyder då att Vänstern och Sverigedemokraterna eller ett parti som inte är representerat i Riksdgen är mina kvarvarande alternativ. I dagsläget ser jag inga tecken på att partierna ens försöker reparera skadan.

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 03 aug 2018 16:49

Hans skrev:
03 aug 2018 16:37
min äldsta son börjar på FAMGA i slutet av månaden. Skall jag göra honom arvlös eller hoppas på en trevlig pensionärstid?
:D Om de tjänar pengar vilket de nog gör så kan nog sonen försörja dig. Däremot tjänar de långt mindre pengar än vad som motsvarar värderingen på börsen, liksom IT-bubblan är det mycket förväntningar - förväntningar som du också kan ha på grabben. :D

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 03 aug 2018 17:14

erep skrev:
03 aug 2018 16:27
Donkeyman skrev:

Erep, du har rätt på båda, men läget är så infekterat nu att det inte spelar så stor roll hur det tekniskt och praktiskt gick till.

JohnT
Medlem

Inlägg av JohnT » 03 aug 2018 20:53

Donkeyman skrev:
Tack för information. En sak är säker - det där med att filmen togs ned därför att det fanns bilder på nakna barn tror jag över huvud taget inte på.
Det gör jag, det är nog så att youtube agerar utan att tänka,
antagligen kan "handläggaren" inte ens svenska så om du visar att filmen innehåller nakna kroppar kan du få filmen stoppad på nolltid.

Sedan kan du uppenbarligen få resning i målet, som i det här fallet.

mvh
/John

liljen
Medlem

Inlägg av liljen » 03 aug 2018 22:25

JohnT skrev:
03 aug 2018 20:53

antagligen kan "handläggaren" inte ens svenska så om du visar att filmen innehåller nakna kroppar kan du få filmen stoppad på nolltid.

Sedan kan du uppenbarligen få resning i målet, som i det här fallet.

mvh
/John
Jag tvivlar på att det var riktigt så det gick till. Om huvudproblemet skulle vara mer eller mindre nakna barn, borde man ha kunnat stoppa klippet innan det kommit upp i nära 200 000 visningar.
Vad som däremot satts i system på youtube är att politiska organisationer eller enfrågerörelser massanmäler och "flaggar" klipp på youtube som olämpliga. Kommer det in tillräckligt många anmälningar så stängs klippet automatiskt av för visning, tills någon manuellt har hunnit granska klippet. Ett i grunden teoretiskt sett bra system, som dock har den svagheten att det inte pallar med moderna virala kampanjer som tas till för att sänka en meningsmotståndare. Om klippet nu försvann häromkvällen för att sen dyka upp på morgonen är det något som skulle passa med den här teorin. På morgonen jobbar återigen fler svenskspråkiga som granskar klipp och därmed kunde man ta bort den automatiska spärren. Kanske efter att man fått en del påstötningar ifrån olika håll också.
Sen är det förstås lätt att bli konspiratorisk när man vet att Morgan Johansson hade möte med de stora IT-jättarna i våras om att de skulle sköta sig nu, annars skulle det kunna bli tal om lagstiftning (och förstås risk för ekonomiska förluster). Att göra som Morgan Johan(s)son vill, behöver ju inte vara samma sak som bör ske i en väl och korrekt fungerande demokrati tyvärr....

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 06 aug 2018 09:11

Markus Holst skrev:
03 aug 2018 10:47
FredH skrev:
03 aug 2018 09:49
Markus Holst skrev:
02 aug 2018 12:22
FredH skrev:
02 aug 2018 12:14
dessa värderingar var tokfel.
Det där kan bli en intressant filosofisk diskussion. Kan man värdera en värdering och kan en värdering vara fel?
Jo vissa kan vi kanske anse som fel. En värdering att vissa människor är mer värda än andra baserat på ursprung t.ex. kanske vi kan se som felaktig.
Kanske menar vi olika saker med värdering. Om vi har åsiktsfrihet, vilket vi har, kan för mig en värdering (= en typ av åsikt) inta vara felaktig. Vi har däremot inte rätt att bete oss hur som helst, så det är först när vi agerar enligt vår värdering som det kan bli fel. Men då är beteendet fel (= olagligt), inte värderingen.
En åsikt eller värdering kan enligt mig inte göras olaglig. En individ får ha vilken åsikt eller värdering som helst, t.ex. att alla judar ska gasas eller att alla med rött hår ska kastas ut ur landet. Men det gör inte åsikten olaglig, men däremot felaktig i vår gängse diskurs inom samhället.

Jag skulle säga att skillnaden mellan en åsikt och en värdering är hur djupt de ligger inom dig. En åsikt är ytligare, något du fått genom att läst eller hört något du håller med om.
En värdering bygger på en djupare insikt inom dig. Något som ligger djupare rotade inom dig, och därmed inte förändras speciellt lätt. Vilket en åsikt kan göra.

Och ja, som jag ser det är det när åsikter och värderingar går över i handling eller i ord som de kan göras olagliga, ex. Hets mot folkgrupp, olaga hot eller vad som nu kan komma på tapeten rent rättsligt.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 06 aug 2018 09:16

pandersson2 skrev:
03 aug 2018 16:14
Hans och Donkeyman,

i det här fallet bör ni ge berömmet till Samhällsnytt som tillåter kommentarer. Alla länkarna kunde jag lätt kopiera från kommentarerna till artikeln så det krävde inget arbete och gick fort.

Edit
Det här är något som riskerar att bli väldigt stort. Det har redan spekulerats i att detta kan vara en följd av Regeringens möte med Youtube och OM det skulle visa sig att Youtube censurerar för att plocka bort material som Socialdemokraterna ser som olämpligt då är det ett stort demokratiskt bekymmer. Det skulle vara bra med förtydligande klargöranden, att det beror på nakna barnbilder är det nog enbart SvT som tror på.
Jag trillade in i en Facebook diskussion där det i inlägget påstods att filmen aldrig togs ned från youtube. Däremot togs filmen bort från att bli synlig för alla icke inloggade användare. Men om du var inloggade och hade angett dig som över 18år skulle filmen finnas tillgänglig i uppladdarens kanal hela tiden.

Den avpublicerats enbart offentligt öppet ett kort tag. Varför, vet nog bara youtube.

Hittar inte facebookinlägget igen så ska inte ta gift på uppgifterna.

Men oavsett lär det spä på tron hos många anhängare till sd att det finns en agenda från etablerade håll att hålla sd nere.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 06 aug 2018 10:12

Den här historien passar ju sd ganska bra. De gillar att ta på sig offerkoftan. Det blev ju lite mer uppmärksamhet kring filmen på det viset.

Man kan jämföra med när de skulle göra reklam i Tv4 inför valet 2010. Då gjorde de avsiktligt reklamen så extrem, att de visste att Tv4 skulle vägra att visa den.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 06 aug 2018 11:12

mrsund skrev:
03 aug 2018 12:25
FredH skrev:
03 aug 2018 09:49
Markus Holst skrev:
02 aug 2018 12:22
FredH skrev:
02 aug 2018 12:14
dessa värderingar var tokfel.
Det där kan bli en intressant filosofisk diskussion. Kan man värdera en värdering och kan en värdering vara fel?
Jo vissa kan vi kanske anse som fel. En värdering att vissa människor är mer värda än andra baserat på ursprung t.ex. kanske vi kan se som felaktig.

Jag ser filmen som ett gigantiskt självmål. Men förstår att sds anhängare inte gör det. Eftersom att vi inte delar samma värderingar, de och jag.

Alla partier, nästan, har sedan vad som skedde på 30-talet och i dess närtid dragit lärdomar och korrigerat sig. Förutom sd. Sd när det bildades kom från starkt rasistiska grupperingar samt från öppet nazistiska individer. Detta skedde på 80 och 90-talet. Då visste alla med historiens gång vad detta innebar.
Så sent som ett par år sedan när jag läste sds partiprogram skrev de tydligt: Ett land, ett folk.
Saknade bara en ledare efter det för att fullborda citatet.

Finns fler exempel att belysa men nöjer mig så.

Därav att jag anser att filmen är ett självmål men den dubbelknäppningen gör inte sds anhängare.
Jag har försökt googla mig till ett partiprogram där de "skrev de tydligt: Ett land, ett folk" från de senaste åren men inte lyckats hitta något.
Filmen är nog inte menat att få över fler väljare till SD utan snarare till de som redan röstar på dem, jag tror målet är att öka polariseringen i landet.
Finns det en bäst före datum på när man får korrigera sitt partis ideologiska felsteg.

Drygt 20% kommer att rösta på SD, de andra partierna fortsätter att prata om SDs historia, ett ( eller flera) otroligt misstag av etablerade politiker att låta det gå så här långt.
Jag får revidera min minnesbild om (sd)s partiprogram.
Orden uttycktes inte riktigt så och kom på ett landsmöte för (sd) 2009 av dåvarande vice ordförande, de löd: ”vi är ett folk, vi äger ett land, vi har våra traditioner” men refererades i media som att det menade "ett folk, ett land, en nation", vilket menade påminde om Hitlers tal.

Ber om ursäkt för mitt felaktiga minne som kanske strulat till det lite. :oops:

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 06 aug 2018 12:31

Jag får revidera min minnesbild om (sd)s partiprogram.
Orden uttycktes inte riktigt så och kom på ett landsmöte för (sd) 2009 av dåvarande vice ordförande, de löd: ”vi är ett folk, vi äger ett land, vi har våra traditioner” men refererades i media som att det menade "ett folk, ett land, en nation", vilket menade påminde om Hitlers tal.

Ber om ursäkt för mitt felaktiga minne som kanske strulat till det lite. :oops:
Ingen fara, det var bara det att jag inte hört det innan och blev intresserad, det skulle dock inte förvåna mig om det hade varit så, i politiken förekommer de mest ogenomtänkta uttalanden ibland.