Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
JohnT
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av JohnT » 02 aug 2018 21:58

pandersson2 skrev:
02 aug 2018 19:40
Lejonmod,

svenne är ett uttryck för manliga oskulder. Uttrycket används vanligtvis i en förklenande mening om manspersoner. På senare år har det även fått flera betydelser, tex används det, ofta nedsättande, som synonym till svensk. Jag rekommenderar att undvika ordet om du inte syftar till att förolämpa mottagaren.
I Orten kring stockholm finns det svennar som inte har med oskuld att göra (jag trodde det kom från Svenssons)

Svenne är mindre nedlåtand en Blatte, typ inget att bli upprörd av i sig, det handlar om kontexten om det är ett skällsord.

Förklarat av en ung man från förorten.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 03 aug 2018 04:54

JohnT,
i min bok så är både svenne och blatte ursprungligen nedvärderande uttryck även om de kan användas neutralt. De bör undvikas om man vill tagas seriöst i en diskussion. Framförallt om man klagar på rasisitiska uttryck.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 03 aug 2018 07:08

Lejonmod skrev:
02 aug 2018 18:05
Donkeyman. Jag tycker du fångad det hela ganska bra, inte enbart för att du e en bajenbroder (för er som inte vet så förbjuder Bajens klackkultur politiska budskap)
Jag växte upp i en förort till Stockholm under 70- och 80-talet. Vi var svennar, turkar, jugoslaver, finnar och några från Afrika samt Charlie, den enda kinesen. Vi såg inte skillnad på varandra. Det som förvånar mig är att ganska många av svennarna och finnarna från den tiden gillar SD idag. Många av dem är öppet rasistiska på fejjan, fast jag misstänker att de själva inte är medvetna om det. Och. Det är det sista som skrämmer mig. De vet inte om att de är rasister
Jag ber om ursäkt, men när du skriver att de är rasistiska, men du då typ: Hitler eller typ: avvikelse från PK normen?

Men så som du beskriver det stämmer bra in, lågutbildade, arbetarklass och många invandrargrupper röstar på SD, det är trots allt de som sett nedrustningen först och drabbats värst.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 03 aug 2018 09:49

Markus Holst skrev:
02 aug 2018 12:22
FredH skrev:
02 aug 2018 12:14
dessa värderingar var tokfel.
Det där kan bli en intressant filosofisk diskussion. Kan man värdera en värdering och kan en värdering vara fel?
Jo vissa kan vi kanske anse som fel. En värdering att vissa människor är mer värda än andra baserat på ursprung t.ex. kanske vi kan se som felaktig.

Jag ser filmen som ett gigantiskt självmål. Men förstår att sds anhängare inte gör det. Eftersom att vi inte delar samma värderingar, de och jag.

Alla partier, nästan, har sedan vad som skedde på 30-talet och i dess närtid dragit lärdomar och korrigerat sig. Förutom sd. Sd när det bildades kom från starkt rasistiska grupperingar samt från öppet nazistiska individer. Detta skedde på 80 och 90-talet. Då visste alla med historiens gång vad detta innebar.
Så sent som ett par år sedan när jag läste sds partiprogram skrev de tydligt: Ett land, ett folk.
Saknade bara en ledare efter det för att fullborda citatet.

Finns fler exempel att belysa men nöjer mig så.

Därav att jag anser att filmen är ett självmål men den dubbelknäppningen gör inte sds anhängare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 03 aug 2018 10:47

FredH skrev:
03 aug 2018 09:49
Markus Holst skrev:
FredH skrev:
Det där kan bli en intressant filosofisk diskussion. Kan man värdera en värdering och kan en värdering vara fel?
Jo vissa kan vi kanske anse som fel. En värdering att vissa människor är mer värda än andra baserat på ursprung t.ex. kanske vi kan se som felaktig.
Kanske menar vi olika saker med värdering. Om vi har åsiktsfrihet, vilket vi har, kan för mig en värdering (= en typ av åsikt) inta vara felaktig. Vi har däremot inte rätt att bete oss hur som helst, så det är först när vi agerar enligt vår värdering som det kan bli fel. Men då är beteendet fel (= olagligt), inte värderingen.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 03 aug 2018 12:25

FredH skrev:
Markus Holst skrev:
FredH skrev:

Jag ser filmen som ett gigantiskt självmål. Men förstår att sds anhängare inte gör det. Eftersom att vi inte delar samma värderingar, de och jag.

Alla partier, nästan, har sedan vad som skedde på 30-talet och i dess närtid dragit lärdomar och korrigerat sig. Förutom sd. Sd när det bildades kom från starkt rasistiska grupperingar samt från öppet nazistiska individer. Detta skedde på 80 och 90-talet. Då visste alla med historiens gång vad detta innebar.
Så sent som ett par år sedan när jag läste sds partiprogram skrev de tydligt: Ett land, ett folk.
Saknade bara en ledare efter det för att fullborda citatet.

Finns fler exempel att belysa men nöjer mig så.

Därav att jag anser att filmen är ett självmål men den dubbelknäppningen gör inte sds anhängare.
Jag har försökt googla mig till ett partiprogram där de "skrev de tydligt: Ett land, ett folk" från de senaste åren men inte lyckats hitta något.
Filmen är nog inte menat att få över fler väljare till SD utan snarare till de som redan röstar på dem, jag tror målet är att öka polariseringen i landet.
Finns det en bäst före datum på när man får korrigera sitt partis ideologiska felsteg.

Drygt 20% kommer att rösta på SD, de andra partierna fortsätter att prata om SDs historia, ett ( eller flera) otroligt misstag av etablerade politiker att låta det gå så här långt.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 03 aug 2018 12:30

Markus Holst skrev:
03 aug 2018 10:47
FredH skrev:
Markus Holst skrev:
FredH skrev:
Kanske menar vi olika saker med värdering. Om vi har åsiktsfrihet, vilket vi har, kan för mig en värdering (= en typ av åsikt) inta vara felaktig. Vi har däremot inte rätt att bete oss hur som helst, så det är först när vi agerar enligt vår värdering som det kan bli fel. Men då är beteendet fel (= olagligt), inte värderingen.
Vi har total åsiktsfrihet på forumet och i Sverige, så länge vi håller dem till oss själva.
Rent praktiskt så räcker det jag skriver en felaktig åsikt på forumet för att stängas av, eller sätter upp en affisch på gatan för att åka i fängelset.
Om en värdering är fel eller inte beror mer på var den yttras än på innehållet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 03 aug 2018 12:52

mrsund skrev:
03 aug 2018 12:30
Om en värdering är fel eller inte beror mer på var den yttras än på innehållet.
Det håller jag med om.

Steve
Medlem

Inlägg av Steve » 03 aug 2018 13:51

Opininonsmätningarna visar att antal röster för SD ökar. Och det finns visst en risk att SD ska bli landets störst i Europaparдametet. Förutom det franske Nationella Fronten (dess valkampanj finansierades av Putin) som spelar stort roll i SDs valkampanj samarbetar Sverigedemokrater med andra europeiska nationalistiska partier, som redan har stort inflytande och med tiden den ska bara öka. Bland dem är Danska folkpartiet som är näst störts i landet, Scweiziska folkeparti som är landets största parti, brittiska UKIP osv Väl Europaparlamentet ska snart bli nationalistisk och det är högerextremister finansierade av Ryssland som ska styra Europa

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 03 aug 2018 14:35

steve,
det är gott om tid till Europaparlamentsvalet, vi kanske kan se hur det går i Riksdagsvalet först?

Jag tror inte att de schweiziska högerpartierna har stort inflytande inom Europaparlamentet. Med tanke på att Storbrittanien förhandlar om att lämna EU så blir nog även UKIPs inflytande försumbart.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 03 aug 2018 15:08

Jag läste i ett helt annat Forum att SD:s film hade tagits ned från youtube. Men när jag läste detta bara för någon timme sedan och checkade själv så fanns den kvar så som tidigare. Är det någon annan av alla "Skalmän" som har observerat att filmen varit väck och så kommit tillbaka ? Eller var detta vad vi förr i tiden kallade "en groda".

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 03 aug 2018 15:28

Donkeyman,
jag kollade på Samhällsnytt som ju är en blogg som stöder SD. Enligt dem skall videon tagits ned torsdag kväll och återkommit fredag morgon. Förmodligen har det väl varit en massanmälningskampanj, men det är enbart mina spekulationer. Nedan finns länk, men det är inte mycket innehåll då Youtube inte verkar ha uttalat sig.
https://samnytt.se/sds-film-om-socialde ... a-youtube/

Edit Det finns lite lösa spekulationer där man sammankopplar detta med Regeringens möten med Youtube för att förhindra olämpliga videor.

Edit2
Även Smålandsposten har noterat det.
http://www.smp.se/ledare/politisk-tystn ... g-youtube/

Edit3
Samt Kristianstadbladet. Leve nyttan med ett kommentatorsfält, tur att vissa vågar ha kvar det.
http://www.kristianstadsbladet.se/ledar ... llre-emot/

Edit4
Enligt SvT plockades filmen ner för att den skall ha innehållit bilder på nakna barn.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darf ... -film-om-s

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 03 aug 2018 15:58

Intressant, tack pandersson2,
säger Hans Utrikes som kommer att rösta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 03 aug 2018 16:10

Tack för information. En sak är säker - det där med att filmen togs ned därför att det fanns bilder på nakna barn tror jag över huvud taget inte på. Det är nog en undanförklaring sedan man har upptäckt att man har satt ned foten på fel ställe. Det som anatagligen de allra flesta tror är att filmen togs väck efter påverkan från personer inom (s)-systemet.

Men det allvarligaste är att detta illustrerar vilket totalt odemokratiskt men gigantiskt inflytande som några få internationella företag har skaffat sig. Förr i tiden kritiserades till exempel "Bonnier-pressen" här i landet. Men den makt och det inflytande de hade är ju bara småtterier jämfört med sådana som Youtube, Facebook och Google har skaffat sig. För att inte tala om att Bonnier trots allt stod under någon form av demokratisk kontroll. Men de nya giganterna är så stora elefanter att de kan göra ungefär vad de vill. Och det kan få fatala följder OM de börjar missbruka detta i politiska syften.

Jag blev själv nästan chockad över det som jag hörde. Och en sak är säker - jag skulle under normala omständigheter inte ens överväga att rösta på SD. MEN - hade den här censureringen blivit stående kan jag garantera att de hade fått min röst enbart som en protest mot ett system som har potential till att bli ännu värre. Helt enkelt därför att då hade det gällt demokratins framtid.
Senast redigerad av 1 Donkeyman, redigerad totalt 3 gånger.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 03 aug 2018 16:14

Hans och Donkeyman,

i det här fallet bör ni ge berömmet till Samhällsnytt som tillåter kommentarer. Alla länkarna kunde jag lätt kopiera från kommentarerna till artikeln så det krävde inget arbete och gick fort.

Edit
Det här är något som riskerar att bli väldigt stort. Det har redan spekulerats i att detta kan vara en följd av Regeringens möte med Youtube och OM det skulle visa sig att Youtube censurerar för att plocka bort material som Socialdemokraterna ser som olämpligt då är det ett stort demokratiskt bekymmer. Det skulle vara bra med förtydligande klargöranden, att det beror på nakna barnbilder är det nog enbart SvT som tror på.
Senast redigerad av 2 pandersson2, redigerad totalt 3 gång.