Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
FredH
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av FredH » 02 aug 2018 12:14

Är det inte en väldigt stor skillnad på vad som hände på 30- och 40-talet kontra vad som skett på 90-talet och 00-talet samt kontinuerligt sker fortsatt?

Jag menar våra värderingar m.m. har förändrats en hel del sedan dess. Så när sd bildades 1988 som skedde under 90-talet visste alla att dessa värderingar var tokfel.

Känns som att de gör ett rejält självmål med denna filmen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 02 aug 2018 12:22

FredH skrev:
02 aug 2018 12:14
dessa värderingar var tokfel.
Det där kan bli en intressant filosofisk diskussion. Kan man värdera en värdering och kan en värdering vara fel?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 02 aug 2018 14:02

Om man villjämföra så gjorde LO, vilket vi i detta fall kan jämställa med socialdemokraterna, en liknande dokumentär om SDs historia för två år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=snh4xeL7I3Q

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 02 aug 2018 14:31

Markus Holst skrev:
02 aug 2018 12:22
FredH skrev:
02 aug 2018 12:14
dessa värderingar var tokfel.
Det där kan bli en intressant filosofisk diskussion. Kan man värdera en värdering och kan en värdering vara fel?
Värderingarna är ju alltid en sorts produkt av samhället, och de värderas ju hela tiden. T.ex. nazisternas värderingar anser (värderar) samhället att vara fel och vice versa.

Rasismen som SD:s film utpekade att gälla socialdemokrater fanns j i hela samhället, och i praktiken alla ansåg att så är det bara. Här hemma ser man ofta att sannfinnar hänvisar till Svenska Folkpartiets (d.v.s. i Finland) grundare Freudenthal som en rasist, och det var han ju. Men samtidigt glömmer de att fennomanerna koncentrerade sig på att påvissa att finnarna inte är mongoler.

-------------

När man sitter utanför och ser in, slås man av vissa saker som de som är inne kanske inte reagerar på. En sådan greja är den svenska vänsterns radikalism och extrema jargong. Efter att man i debatten hänvisat till att Vänsterpartiet fördömmer USA:s kärnvapen och påstår att de har massvis av kemiska och biologiska vapen (men inte säger något om nån annan kärnvapenmakt), tog ja en titt på svenska Vänsterpartiets partiprogram.

https://www.vansterpartiet.se/resursbank/partiprogram/

Därefter läste jag finska Vänsterförbundets partiprogram, som visserligen är vänster, men något helt annat än programmet ovan

http://svenska.vasemmisto.fi/vaensterns ... is-vaerld/

Det är värt att se på dessa för att få lite perspektiv hur extremt det är i Sverige

Borebo
Medlem

Inlägg av Borebo » 02 aug 2018 15:35

Skall inte den här filmen ses som ett svar på Löfvéns nazianklagelser gentemot SD? Löfvén och socialdemokraterna säger ju att de "alltid stått upp för alla människors lika värde" och talar dessutom om partiets "stolta historia". Detta har fått mig att i diskussioner med socialdemokrater ironiskt åberopa Churchills klassiska "Detta var deras stoltaste stund" med att fråga dem om "deras stoltaste stund" var baltutlämningen, utlämnandet av balternas guldreserv åt Stalin, frakten av järnmalm åt Hitlers rustningsindustri eller möjligen ögonblicket i april 1940 då den norska kungen, på flykt undan nazisterna, nekades att få komma in i Sverige för att vila ut en stund.

Så har ju partiet också senare haft "stolta stunder" med Birgitta Dahls hyllande av Pol Pot osv. Och så måste man fråga sig om det är något att vara stolt över att Sverige var en av de få västliga demokratier som de jure erkände Sovjets ockupation av Baltikum.

Nu har man ju fått höra att dessa eftergifter inte gjordes av en rent socialdemokratisk regering utan av en samlingsregering, men denna bortförklaring är nog ganska krystad.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 02 aug 2018 15:56

Filmen har ganska kass research också. Bland annat så kopplar de ihop 30-talets Aftonbladet med Socialdemokraterna. 1932 köpte Torsten Kreuger, bror till Ivar Kreuger, Aftonbladet. Då hade de beteckningen neutral, för att sedan, från mitten av 30-talet, bli en liberal tidning med förankring till Folkpartiet. LO köpte Aftonbladet 1958, tror jag

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 02 aug 2018 16:02

Borebo,

det är naturligt att ett parti som Socialdemokraterna som varit så framgångsrikt under långt tid med stort regeringsinnehav har saker i sin historia som kan diskuteras. Det jag sett i den här dokumentären var inget direkt nytt, förutom i vissa detaljer. Dock så skulle en prosocialdemoratisk dokumentär presentera det på ett annat sätt.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 02 aug 2018 16:08

Lejonmod,
håller inte med om dålig research. För att vara gjord av ett politiskt partis tidning tycker jag man varit anmärkningsvärt bra med referenser och återgivande av citat. Man nämner faktiskt att Aftonbladet ägdes av Kreuger. Man hävdar inte att Aftonbladet var socialdemokratisk vid tidpunkten. Detta är nog dock ett medvetet politiskt val, inte för att kännedomen saknats.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 02 aug 2018 16:21

pandersson2 skrev:
02 aug 2018 16:08
Lejonmod,
håller inte med om dålig research. För att vara gjord av ett politiskt partis tidning tycker jag man varit anmärkningsvärt bra med referenser och återgivande av citat. Man nämner faktiskt att Aftonbladet ägdes av Kreuger. Man hävdar inte att Aftonbladet var socialdemokratisk vid tidpunkten. Detta är nog dock ett medvetet politiskt val, inte för att kännedomen saknats.
Det nämns en gång att Kreuger (med ett konstigt uttal) var ägare. Att medvetet lägga Aftonbladet på 30-talet ihop med socialdemokraterna är antingen en monumental tabbe, eller ett snuskigt sätt att försöka koppla ihop den nuvarande tidningen med helt annat redaktionellt innehåll, ihop med socialdemokraterna.

Här kan man inte jämföra med ett partis historia, då en tidning är ett företag och sist och syvende besluter ägaren om tidningens linje i stort, även om ägaren inte skulle blanda in sig i dagliga redaktionella beslut. Nya ägare kan medföra en helt ny redaktionell linje, vilket även skett för Aftonbladet.
Ser man på filmen utan att känna till ägandet och tidningens linje tror man att den stött socialdemokraterna även under tiden filmen handlar om, särskilt när S varvas hela tiden med Aftonbladet.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 02 aug 2018 17:13

erep,
instämmer i att det är bedrägligt. Men jag ser det som ett ett medvetet politiskt val för att man vill attackera både socialdemokratin och Aftonbladet. Tyvärr tror jag att det är en framgångsrik strategi och ser fram emot bemötandet från S och Aftonbladet. Om man kan ge bra svar eller om man försöker förtiga debatten. Jag är rädd för att man väljer det sista, vilket jag tror är en förkorande strategi.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Inlägg av Donkeyman » 02 aug 2018 17:32

Jag tog mig tid i går kväll att se den här filmen. Min uppfattning är att det är en skickligt producerad historik som kan beskrivas som ett "tack för senast" till sosseriet. Med väl valda exempel där man gör sossarna ansvariga för det som var den tidens "samhällsanda". Som det i stort sett var politisk enighet runt den gången. Men det är ju precis den taktiken som sossarna (och de andra) har använt för att beskriva SD. Så jag ser detta som ett väl genomarbetat sätt att slå tillbaka.

Det jag mest av allt tänker på är att i dag har man börjat se på historien utifrån dagens idévärld. När man sitter med facit i hand. Nu är det populärt att riva monument över dem som var "stora" personer för 100 eller 200 år sedan. Men de var ju faktiskt barn av sin tid och kämpade för ett samhälle som det var stor enighet om att man skulle skapa (åtmindstone i deras kretsar). En god del av det förkastliga som sossarna var ansvariga en gång i tiden var okontroversiellt. Men i dag är det helt otänkbart att någon skulle komma med samma åsikter. Med precis samma motivering som man måste ändra i gamla tiders skönlitteratur, till exempel Astrid Lindgren.

Med samma motivering som man i USA flyttar statyer över Sydstaternas förgrundsfigurer skulle man rimligen behandla sådana som Gunnar och Alva Myrdal och en del andra av sossarnas förgrundsfigurer. Något som jag självfallet inte förespråkar. Därför att de var inte kontroversiella den gången. Alla var just "barn av sin tid". Men visst är det lätt att förkasta till exempel en massa ståndpunkter som man tog under 30-talet och WW2. Just eftersom vi nu "vet hur det gick".

Men här ligger också ett problem som SD har. YES - de ger igen med exakt samma metoder som de själva har behandlats. På ett väl genomfört sätt. MEN - ser vi bort från migration så består resten av deras politik i stort sett en återgång till det som sossarna drev på 70-talet. Men nu har det gått 50 år. Det var försvarligt den gången utifrån den tidens förutsättningar. Men det fungerar inte i dag. Nu behöver vi en politik för framtiden och dess värre ser jag inte något enda parti som har den sortens perspektiv.

Skall vi sedan se lite djupare i materien så har ju alla gamla politiska partier genom historien tagit en mängd med ståndpunkter som de knappast är stolta över i dag. Det går genom hela skalan från Högern, Liberalerna, Bondeförbundet - för att inte tala om Vänsterpartiet. Men man kan ju inte döma ut ett parti för vad man ansåg för 100, 80, 60, 40 eller ens 20 år sedan. Lika lite som man kan döma ut SD för vad man hade i det partiets tidiga historia. Det intressanta är ju - vad står man för i dag..........

Så kommer frågan - kommer det här reportaget att påverka valet. Min fråga är NEJ. Helt enkelt därför att det är bara de speciellt intresserade som ser en nästan 2 timmar lång film om politisk historia. Och de som ser filmen är som skrivet speciellt intresserade och har redan bildat sina åsikter. Det vi kan kalla "folk flest följer inte heller politiska magasinprogram i TV eller på Radio där detta självfallet kommer att debatteras. OM SD däremot har muskler till att köra ut mängder med förenklade och korta reklamtrailers, tidningsreklam och får in detta i sociala medier från alla inriktningar som uppföljning - då blir det en helt annan sak. Men erfarenheten visar att "de andra" partierna i praktiken kommer att följa sin väl inarbetade taktik att helt enkelt tiga ihjäl detta.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 02 aug 2018 18:05

Donkeyman. Jag tycker du fångad det hela ganska bra, inte enbart för att du e en bajenbroder (för er som inte vet så förbjuder Bajens klackkultur politiska budskap)
Jag växte upp i en förort till Stockholm under 70- och 80-talet. Vi var svennar, turkar, jugoslaver, finnar och några från Afrika samt Charlie, den enda kinesen. Vi såg inte skillnad på varandra. Det som förvånar mig är att ganska många av svennarna och finnarna från den tiden gillar SD idag. Många av dem är öppet rasistiska på fejjan, fast jag misstänker att de själva inte är medvetna om det. Och. Det är det sista som skrämmer mig. De vet inte om att de är rasister

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 02 aug 2018 19:13

Lejonmod,
oroa dig inte för rasismen, det är normaltillståndet för människan. I stort sett alla är omedvetna rasister.

Edit varför blandar du oskulder med folkgrupper inom bajenpubliken? För du använder vill inte uttrycket i den betydelse som av många ses som en nedvärderande beteckning?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 02 aug 2018 19:31

Oskulder? Jag hänger inte riktigt med....

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 02 aug 2018 19:40

Lejonmod,

svenne är ett uttryck för manliga oskulder. Uttrycket används vanligtvis i en förklenande mening om manspersoner. På senare år har det även fått flera betydelser, tex används det, ofta nedsättande, som synonym till svensk. Jag rekommenderar att undvika ordet om du inte syftar till att förolämpa mottagaren.