Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av Markus Holst » 10 jul 2018 20:40

pandersson2 skrev:
10 jul 2018 20:05
Lejonmod,

vilket väl stämmer in rätt bra på etniska svenskar som har gemensam identitet, språk och kultur. Eftersom svenska nationen omfattar den gruppen, så vvarför är det något anmärkningsvärt med det?
Hur definierar du "gemensam identitet" Jag har väldigt svårt att identifiera mig med öldrickande skrålande fotbolls-supportar, även om de skrålar på min hemmadialekt. Så vad är "gemensam identitet"?

Just skillnaden på stat och nation är väl för övrigt en skillnad i språkbruk mellan nationalister och folk i allmänhet, och det är där jag tror de flesta pratar förbi varandra. Därför skjuter folks klander av Söder bredvid målet. De flesta verkar anse "svensk" som en statstillhörighet medan Söder pratar om det som en nationstillhörighet.

Jag önskar mig en värld där ingen av definitionerna behövs.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 10 jul 2018 20:42

Vad jag undrar är när det var? När var SD:s essens-svenskarna lojala mot "nationen" med gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 10 jul 2018 20:46

Lejonmod skrev:
10 jul 2018 20:42
Vad jag undrar är när det var? När var SD:s essens-svenskarna lojala mot "nationen" med gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur?
Jag följer inte med i deras argumentation speciellt noga, men hävdar de att det någon gång varit så? Pratar de om en "återgång" till ett sådant tillstånd eller uttrycks det som en förhoppning inför framtiden?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 10 jul 2018 21:19

Sverigedemokraterna ser nationen som den viktigaste, äldsta och mest naturliga mänskliga gemenskapen efter familjen, se sedan deras definition av nationen.
Då måste det funnits en tid när alla essens-svenskar var lojala mot nationen osv....

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 10 jul 2018 21:21

Markus,

åtminstone när jag växte upp så hade alla svenskar inga problem med att identifiera sig som svemska. Har det ändrats så har det var för medveten propagering mot det.

Sverige blev ju en nationalstat 1809, då blev den finskspråkiga nationen inom landet så liten så den tappade betydelse. Därefter så var det samma utveckling i Sverige som i hela Europa där man försökte assimilera övriga folkgrupper genom försvenskningskampanjer. En politik som väl fortgick fram 1960-70-talet. Traditionellt sett så har vi haft samiska områden och finskspråkiga områden, så dessa nationer jämsides med den svenska kan sägas vara de historiska inom staten Sverige. Sedan finns det område som erövrats och försvenskats, men där det fortfarande finns en kulturell samhörighet med de grannländer som man sedan tidigare tillhört.

Jag tycker det är positivt att det finns olika folkslag och olika stater. Hela mänsklighetens historia bygger på det. Varför vill man förneka sådant?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 10 jul 2018 21:26

Lejonmod,

att den etniska majoriteten i en nationalstat historiskt varit mest lojal mot staten är väl inget förvånande. Det är ju därför som slovakier bröt sig ur Tjeckoslovakien, Jugoslavien splittrades, Katalonien har sin strävan efter självstyre etc. Liksom att man kan se åtskilliga konflikter pga minoriteter som befunnit sig i grannländer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 10 jul 2018 22:22

pandersson2 skrev:
10 jul 2018 21:21
åtminstone när jag växte upp så hade alla svenskar inga problem med att identifiera sig som svemska. Har det ändrats så har det var för medveten propagering mot det.
Kanske ser vi olika på vad som menas med "gemensam identitet. Frågar någon mig om jag är svensk svarar jag ja, men att utifrån det hävda att jag känner gemenskap med andra svenskar bara därför, det steget blir mig för långt.
Jag tycker det är positivt att det finns olika folkslag och olika stater. Hela mänsklighetens historia bygger på det. Varför vill man förneka sådant?
Jag vill inte förneka att det finns folkslag men det är något runt den kollektiviseringen av individer som jag inte gillar. Att vara svensk ger mig varken identitet eller egenskaper. Det tillför inget att klumpa ihop folk på det viset. Vi är alla fria enskilda människor.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 jul 2018 05:26

Markus,
självklart så är etniciteten en del av identiteten. Människan är ett gruppdjur som trivs bäst i flock. Vi delar upp världen i vi och dem.Du har grupper som du känner nära samhörighet med. Främst familj och vänner. Därefter kommer de som har gemensamma referenser, vanligtvis folk från samma område. Sedan de som har samma språk, varav de med samma dialekt kommer först för att det underlättar kommunikationen. Sedan de med gemensam bakgrund och kulturella likheter som möjliggör en kommunikation. Grupper som man inte kan kommunicera med och inte heller förstår deras kulturella uttryck är svåra att identifiera sig med.

Som Carl Bildt skrev, Hallänning, svensk. europe.

Nationalstaterna som vi känner dem är uppbyggda på att man försöker forma den här gemensaamma identiteten, Därför har man språkundervisning, historia och litteratur i undervisningen. Gemensamma språkregler och lagar.

I de länder som inte är nationalstater har man löst detta genom att begränsa antalet. Vanligtvis ser man en regional koppling. Tager vi Schweiz som exempel så är landet ursprungligen tyskt. Därefter har landet utvidgats och inkorporerat andra kulturer. Med tiden så har franktalande, tessinare och rätoromaner fått sina schweiziska identiter, de är dock inte formade på samma sätt som de tysktalandes. Dessa länder med flera identiteter fungerar vanligtvis genom kompromissermellan de olika grupperna. I flera fall, som i Belgiens och Libanons, så är det även inskrivet i stadgar hur maktfördelningen skall ske för att hålla de olika etniciteterna/folkslagen/nationerna överens med minsta möjliga friktion.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 11 jul 2018 07:39

SD:s beskrivning av gemenskapen stämmer inte. 1920 så var skåningarna traditioner kring högtider främmande för en norrlänning. En fiskare från Fårö kände inte till hur eller varför studenterna i Uppsala firade Lucia och hur många av studenterna skulle förstått fiskarens frågor om Lucia. Bilden av den gemensamma "nationen" är falsk och har alltid varit det. Inom staten Sverige har det alltid funnits politiska och sociala slitningar mellan etniska svenskar. Lojalitet och gemensamma traditioner kännetecknar inte vår historia.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 jul 2018 08:15

Lejonmod,

det är klart att det finns skillnader inom svensk kultur. Men en skåning och en norrlänning har betydligt mer gemensamtkulturellt än vad de har med afghaner och somalier som är nyare befolkningsgrupper i Sverige. Om du ser det som ett bekymmer att det finns konflikter mellan olika grupper inom samma etnicitet borde du vara mer orolig för konflikter mellan grupper som har ännu mindre gemensamt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 11 jul 2018 08:19

Lejonmod skrev:
11 jul 2018 07:39
SD:s beskrivning av gemenskapen stämmer inte. 1920 så var skåningarna traditioner kring högtider främmande för en norrlänning. En fiskare från Fårö kände inte till hur eller varför studenterna i Uppsala firade Lucia och hur många av studenterna skulle förstått fiskarens frågor om Lucia. Bilden av den gemensamma "nationen" är falsk och har alltid varit det. Inom staten Sverige har det alltid funnits politiska och sociala slitningar mellan etniska svenskar. Lojalitet och gemensamma traditioner kännetecknar inte vår historia.
Så upplever jag det också. Jag känner mindre gemensamhet med en gruvarbetare från Kiruna än en bonde från Lettland. Jag undrar vari den där omtalade gemenskapen består eftersom jag aldrig upplevt den.

Lojalitet mot staten känns för mig underlig som föreställning. Staten har vi aldrig valt och kan inte heller välja bort. Det är för mig inget att känna sig lojal mot. Den blandar sig i våra liv vare sig vi vill eller inte. Att stater försöker forma en identitet hos invånare brukar vi kalla indoktrinering.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 jul 2018 08:33

Markus Holst,

vilka saker är det som du anser att du har mer gemensamt ned en lettisk bonde än gruvarbetare från Kiruna? Hur har du tänkt dig kommunikationen? Är den på lettiska, latgalska eller ryska? Kristendomen är det största gemensamma kulturdraget som jag ser. Föredager du Pauls eller Kalnins? Vilka gemensamma dainor kan ni?

Självklart ägnar sig stater åt indoktrinering för att motivera sin existens. Därför har vi skola, massmedia, lagar etc som staten utnyttjar. Sverige är inget undantag.
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 11 jul 2018 08:43

pandersson2 skrev:
11 jul 2018 08:33
Markus Holst,

vilka saker är det som du anser att du har mer gemensamt ned en lettisk bonde än gruvarbetare från Kiruna? Hur har du tänkt dig kommunikationen?
Jag känner mig säker på att vi skulle ha mycket mer gemensamt både att syssla med och prata om. Gruvarbetaren och jag hade haft slut på samtalsämnen efter en kvart. Kommunikation löser sig, det är jag inte orolig för. Att man pratar samma språk ser jag inte som skäl att umgås eller som något gemensamhets-skapande. Du och jag kanske har olika syn på begreppet "gemensamt"? När det pratas om "gemensamt kulturarv" brukar det pratas om saker man förväntas göra men helst slipper, som att fira jul.

Vi kommer inte längre i denna diskussion. Du anser att tillfälligheter som att man kommer från samma plats, talar samma språk och ser likadana ut är något att yvas över och något som skapar gemenskap. Jag gör det inte.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 jul 2018 08:54

Markus Holst,

jag ser det inte som något att yvas över men defintivt något som skapar gemenskap. Om svenskar träffas utomlands så har de omedelbart något gemensamt. Folk i samma stad har gemensamma bekanta, följer regionala idrottslaget, handlar på samma platser etc. Detta skapar en gemenskap.Varför vill man förneka detta?

Hur många diskussioner har du haft med lettiska bönder? Anser du att du inte kan ha en diskussion med mig eftersom jag har en utbildning riktad mot gruvindustrin och vi följande inte har något gemensamt? Min uppfattning är att Skalmans styrka är att folk med olika bakgrund har mycket gemensamt samt kan bidraga med olika kunskaper och synpunkter tack vare olika bakgrunder.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 11 jul 2018 09:13

Haha.

Nu hävdar du att folk med olika bakgrund skapar intressegemenskapen på Skalman. I stycket ovanför hävdade du att gemensamma bakgrund är det som skapar gemenskap.

Jag håller med dig i det förra: Gemensamma intressen är viktigare än gemensam bakgrund. Därför föredrar jag en lettisk bonde framför en svensk gruvarbetare eller fotbollsspelare.

Aldrig har jag känt gemenskap med någon jag delar kassakö på ICA med bara för att vi är där samtidigt. Aldrig kände jag gemenskap med "klasskamrater" (jag tycker fortfarande illa om det ordet) bara för att vi var intvingade i samma rum. Nej, lokal närhet skapar inte per automatik gemenskap.

Sedan gör ju de logistiska förutsättningarna att man oftare hittar vänner i närområdet än på andra sidan jorden, men det beror ju inte på att närområdet per automatik har lämpligare vän-prospects än till exempel Alexandria. Det beror mera på lathet. Man nöjer sig med de vänner som är enkla att hitta.