Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
FredH
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av FredH » 09 jul 2018 10:52

Markus Holst skrev:
09 jul 2018 09:33
[ ... ]
Nej jag menade inte att ni sympatiserade med det, bara att jag trots tolkningar och försök till förklaringar inte förstår meningen med det. Utifrån min synvinkel och åsikt.

Det är lite i vår natur, att vilja klassificera, bygga modeller och placera individer i fack. Men har svårt att se den större nyttan med det egentligen. Men det kräver betydligt mer av oss som individer om vi försöker att inte göra det.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 09 jul 2018 10:54

FredH,

politiken bygger på att man delar in folket i grupper. Det är enda sättet att kunna hantera en större befolkning. Folk kvoteras in efter kön, etnicitet, födelseort etc. Detta för att optimera det politiska stödet. Även om man ser på människor som individer så representerar de mer.

Inom politiken så påverkar ens sociala bakgrund och även etniska bakgrund det politiska ställningstagandet. Tydliga exempel är hur svarta i USA övervägande röstar Demokratiskt och hur den rysknationalistiska/kommunistiska alliansen alltid får samma röstandel som andelen ryssar i Lettland. Detta är självklart partierna medvetna om och därför anpassar de sina utnämningar och politik därefter.

Edit
Sedan förstår jag inte varför det skulle vara ointressant vad andra har för bakgrund. Om man inte har ett totalt ointresse för dem man möter förstås.

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 09 jul 2018 17:01

Mycket bra skrivet FredH, jag förstår inte heller vad det är som jag tydligen inte förstår? Det där med erkända minoriteter i Sverige kan vi lägga därhän för det förstår jag inte heller, åtminstone kanske det hör hemma i en egen tråd hur t.ex. en viss näring bara får bedrivas av en viss etnicitet.
Däremot kan vi vara överens om att Björn Söder Inte talar om medborgarskap, vi vet med säkerhet att Peter Wolodarski, Olle Saari och Robert Aschberg är svenska medborgare så någon får gärna förklara för mig på vilket sätt de inte är svenskar. Har det att göra med om de äter köttbullar med brunsås, är omskurna eller om ögonen sitter tätt ihop - ärligt talat så förstår jag inte hur ni menar? Eller var de svenskar bara fram till det där riksdagsbeslutet om att de tillhör en minoritet? Hur är det med halvjudar?

Eller kanske man ska ställa frågan till talman Björn Söder, kanske han vet besked liksom sin talmanskollega Göring som sa: "Jag avgör vem som är jude och inte".

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 09 jul 2018 17:11

Pandersson2, jag förstår precis hur du menar vad gäller befolkningssammansättningen i ett land, si och så många procent ryssar och så många procent letter exempelvis. Det är ingenting konstigt med det och inte heller att det finns olika andelar av religiös hemvist eller olika språk inom en nation vilket kan vara intressant i olika statistiska sammanhang - inget konstigt. Men begriper inte ett dyft på vilket sätt jag är så mycket mer svensk än till exempel Robert Aschberg?

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 09 jul 2018 17:21

Det där med judar begrep inte jag heller. Ännu har jag inte mött en svensk med judisk härstamning som inte sett sig som svensk.
I det svenska hemvärnet har jag dessutom träffat många från f d Jugoslavien som lojalt varit beredda att riskera sina liv för sitt nya fosterland. Visst är de väl i så fall också riktiga svenskar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 09 jul 2018 17:23

Om vi ser svensk som mängden av alla bosatta i Sverige, så kan vi hävda att de finns en bunt snömängder i form av minoritetsgrupper. Jag tror Söder söker en samlande term för dem som inte ingår i någon delmängd.

Man kan då välja att utesluta dem som ingår i en delmängd ur svensk-begreppet, vilket jag tror är vad Söder vill göra. Hans begrepp för svensk verkar vara "Den som inte kan identifiera sig som något annat".

Jag tror jag förstår hans tankevärld, men gör mig är den irrelevant. Jag känner inget sådant behov att identifiera mig med en grupp men jag tillåter gärna andra att göra det.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 09 jul 2018 17:35

Markus Holst skrev:
09 jul 2018 17:23
Man kan då välja att utesluta dem som ingår i en delmängd ur svensk-begreppet, vilket jag tror är vad Söder vill göra. Hans begrepp för svensk verkar vara "Den som inte kan identifiera sig som något annat".
Åkesson sade vid ett tillfälle något klokt, nämligen att den är svensk som betraktar sig som en svensk.
Behöver det vara svårare än så?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 09 jul 2018 17:46

Lasse Odrup skrev:
09 jul 2018 17:35
Åkesson sade vid ett tillfälle något klokt, nämligen att den är svensk som betraktar sig som en svensk.
Behöver det vara svårare än så?
För mig är det just så enkelt. Jag försöker reda ut vad Söder månne menar. Det blir krångligare.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 09 jul 2018 21:39

Som jag tidigare skrev så brukar de flesta etniciteter räknas som självvalda. Däremot, paratar vi om minoritetsfolk så skulle jag hävda att om man väljer att utnyttja de fördelar som man då kan få så har man gjort ett aktivt val att välja den etniciteten framför den svenska.

SEdan förstår jag inte varför man så desperat vill kalla folk för svenskar. Alla vill inte bli sedda som det.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 10 jul 2018 13:17

I Sverigedemokraternas principprogram görs en märklig beskrivningen, att den svenska nationen utmärks av ”lojalitet, gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur.”
Har invånarna i Sverige någonsin enbart pratat svenska och varit lojala mot varandra och nationen?
Var det år 1500? Nej, självklart inte. Vi var i en bräcklig union med Danmark/Norge och i den östra rikshalvan pratade majoriteten finska. Lojaliteterna var inte till svenskarna eller den svenska nationen. Samerna var ju ännu inte assimilerade in i det av SD beskrivna "folket" eller "nationen".
Var det år 1600? Nä, helt fel. Invånarna i Reval (Tallinn) hade inte en gemensam kultur med Skaraslättens bönder och de hade inte ett gemensamt speåk. Vi hade precis blivit av med en "polsk" katolsk kung. I Finland pratade de flesta fortfarande finska. Samerna var ju ännu inte assimilerade in i SD:s folket eller nationen.
Var det 1700. Nä, absolut inte. Nu pratat invånarna även lettiska, tyska och ingermanlänska samt danska. De nyss erövrade norddanska områdena kände ringa lojalitet till den svenska övermakten. Nationen utmärktes av olika identitet, en mängd språk och olika kulturer. Samerna var ju ännu inte assimilerade in i SD:s folket eller nationen.
Var det år 1800. Nej, absolut inte. Då var bönderna arga på adeln, adeln vill ta makt från kungen, som naturligtvis inte ville lämna över makt. Lojaliteten mellan dessa grupper var väldigt lågt. Några finsktalande finnar började dessutom fundera på en egen nation. Var norddanskarna verkligen assimilerade i sin ”lojalitet, gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur" gentemot den svenska nationen, eller var de i hemlighet rödvita? Det fanns även tyska områden som inte gärna ville tillhöra det svenska väldet. Samerna var ju ännu inte assimilerade in i SD:s folket eller nationen.
Var det 1900? Nä, inte då. Sverige var splittrat, ekonomin kass och samtidigt härjade en rad epidemier, såsom kolera, rödsot (dysenteri), smitt­koppor och tyfus. Vi är i union med Norge och trots att ryssarna snott den östra rikshalvan ifrån oss pratar många fortfarande finska. Sveriges befolkning uppnår fem miljoner detta år men lojaliteten mot den svenska nationen var låg, fram till 1910 lämnade 1.170.456 svenskar Sverige. Samerna var ju ännu inte assimilerade in i SD:s folket eller nationen.
Så, efter ett alldeles för långt inlägg, när kännetecknades den svenska nationen av ”lojalitet, gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur”?

Varför ställer jag denna nyfikna fråga? Jo, eftersom resten av Sverigedemokraternas partiprogram utgår från denna, enligt mig, falska världsbild och bygger stora delar av sin politik utifrån detta. Jag tror, att utgår man från en lögn när man konstruerar sin ideologi, så blir den praktiska politiken en del av den lögnen.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 10 jul 2018 14:59

Estland, delar av nuvarade Lettland och de tyska områdena inkorporerades dock aldrig i Sverige som jämbördiga delar av Sverige. De var besittningar med olika sorters administration, vanligen baserad på den tidigare, med svensk ledning på toppen.

Men diskussionen här visar hur jobbigt det är att diskutera någonting när de språkliga redskapen för diskussion av ämnet inte har formats. Hur skulle tankarna då kunna uttryckas klart?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 10 jul 2018 19:03

lejonmod,

nationen behöver inte vara synonymt med en stat. Ordet används även om en folkgrupp som har gemensamt språk och kultur.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 10 jul 2018 19:14

Sverigedemokraterna definierar den svenska nationen i termer av lojalitet, gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 10 jul 2018 20:05

Lejonmod,

vilket väl stämmer in rätt bra på etniska svenskar som har gemensam identitet, språk och kultur. Eftersom svenska nationen omfattar den gruppen, så vvarför är det något anmärkningsvärt med det?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 10 jul 2018 20:30

Lejonmod skrev:
10 jul 2018 13:17
...
Applåd!