Största skogsbranden i modern tid (Sverige)

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
JohnT
Medlem

Re: Största skogsbranden i modern tid (Sverige)

Inlägg av JohnT » 07 aug 2014 17:09

Hans skrev:Bombvattenmattor.
Enligt länken ovan:

Some Swedish media report the planes were able to drop almost 185,000 gal (700,000 litres) of water, but we could not get this information confirmed at this time. If the number is correct it means that each of the four CL-415s were able to make 29 to 30 fully loaded runs

Ledningsproblem
Gammal klassiker, alltid enklare att klaga efteråt när du har facit än att ta rätt beslut där och då.

MVH

Hans
På Svensk TV sa en italiensk pilot att dom kunde göra upp till 50 varv med 6 000 liter på en dag.

med en flygtid på en fem timmar och om det tar 12 sekunder att ladda och sjön ligger inom några minuters flygtid så låter det ju rimligt.
Och klart mer effektivt än helikoptrar som tar 500 till 1500 liter per varv.

Italienarna har alltså 19 stycken så man kanske skulle ha kunnat fråga dom lite tidigare..
Men som sagt, efterklok är också tok.

Men var inte problemet lite att det var en vanlig skogsbrand och ovanligt torrt i marken, sedan kom vindar på 10-15 m/s och helt plötsligt slutade brandgator att fungera och spridningen gick förskräckande fort.

Mvh
/John

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 07 aug 2014 19:26

De blev väl två dagar försenade p.g.a. dåligt väder. Så kunde varit här två dagar tidigare om vädret skötts bättre.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 07 aug 2014 19:38

Men flygplanen klarar bara av det om det finns sjöar av rätt storlek i området, finns inte det så får man problem. Medeltunga helikoptrar levererar betydligt mer än "500-1500" liter och kan hämta vatten ur nästan vilken lokal göl som helst som det går att doppa hinken i.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 07 aug 2014 20:21

Hursomhelst är det intressant att Sverige får hjälp av Italien och Frankrike sådär utan knussel. Tacka EU. Någon öm tå klampade jag nog på nu.

MVH

Hans

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 07 aug 2014 20:25

Hans skrev: Tacka EU. Någon öm tå klampade jag nog på nu.

MVH

Hans
Aj!!! :D

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 07 aug 2014 20:38

Jag skulle vilja veta mer om den första insatsen på torsdagen, om det begicks fel där. Det blåste tidvis rätt mycket ända fram till måndag kväll så varje liten brand i skogen var en katastrof från början. Men behandlades den som en sådan?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 07 aug 2014 20:40

Amund skrev:
Hans skrev: Tacka EU. Någon öm tå klampade jag nog på nu.

MVH

Hans
Aj!!! :D
Uppgiven anledning till att vi inte tog emot rysk hjälp var att luftrummet redan är upptaget. EU är ingen förutsättning för att länder räcker varandra handen vid katastrofer.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 07 aug 2014 22:06

Inget ont om ryssarna i detta fall men läs lite om samordningen vad avser civilförsvar inom EU. Jag tar timeout i en sådär 10 dar så förvänta ingen uppföljning ;-)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 07 aug 2014 22:27

Hans skrev:Inget ont om ryssarna i detta fall men läs lite om samordningen vad avser civilförsvar inom EU. Jag tar timeout i en sådär 10 dar så förvänta ingen uppföljning ;-)

MVH

Hans
Är inte det svenska civilförsvaret nedlagt? Civilförsvarsförbundet verkar vara en förening för sociala samkväm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Civilf%C3 ... %B6rbundet

Jarmo
Utsparkad

Inlägg av Jarmo » 07 aug 2014 22:31

Bra agerat av hemvärnet av nya helikopter i försvaret i NH90 som är amerikanskt från början men har döpt om till NH90 då Sveriges försvars lagar brukar döpa om efter utländsk affär.

Idag har Sverige 15 av dessa och 51 helikopter totalt sätt. Men jag tycker Sverige borde har 60 av helikopter i försvaret sen återstår det och se OM DET BLIR 15 attack helikopter Apache från USA har jag önskat mig innan och kanske inom 2 år period alla 15 in om det blir 60 transport sen köper vi Apache från USA.

Nya hemvärnet är kanske redan igång.

Yngve
Medlem

Inlägg av Yngve » 08 aug 2014 12:01

Jarmo skrev:Bra agerat av hemvärnet av nya helikopter i försvaret i NH90 som är amerikanskt från början men har döpt om till NH90 då Sveriges försvars lagar brukar döpa om efter utländsk affär.

Idag har Sverige 15 av dessa och 51 helikopter totalt sätt. Men jag tycker Sverige borde har 60 av helikopter i försvaret sen återstår det och se OM DET BLIR 15 attack helikopter Apache från USA har jag önskat mig innan och kanske inom 2 år period alla 15 in om det blir 60 transport sen köper vi Apache från USA.

Jag blir inte klok på vad du försöker säga? Ditt inlägg verkar inte ha något med skogsbränder att göra.

NH90 är väl ett uppenbart EU-projekt (Airbus, AgustaWestland till huvuddel). Sverige brukar "döpa om" materiel till inhemska beteckningar, Hkp 14 tror jag det är i det här fallet.

Vad är din poäng?

Jarmo
Utsparkad

Inlägg av Jarmo » 08 aug 2014 12:24

Yngve skrev:
Jarmo skrev:Bra agerat av hemvärnet av nya helikopter i försvaret i NH90 som är amerikanskt från början men har döpt om till NH90 då Sveriges försvars lagar brukar döpa om efter utländsk affär.

Jag blir inte klok på vad du försöker säga? Ditt inlägg verkar inte ha något med skogsbränder att göra.

NH90 är väl ett uppenbart EU-projekt (Airbus, AgustaWestland till huvuddel). Sverige brukar "döpa om" materiel till inhemska beteckningar, Hkp 14 tror jag det är i det här fallet.

Vad är din poäng?
Ett rätt har jag och jag trodde NH90 hela tiden och först efter 2 sista levereras från USA i år så kan du konstantera det här från mig. Det heter Blackhawk i USA dom här NH90 i Sverige.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 08 aug 2014 13:15

Jarmo skrev:
Det heter Blackhawk i USA dom här NH90 i Sverige.
Nu blir det ju lite OT men Black Hawk och NH90 är två helt olika helikoptrar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Black_Hawk

http://sv.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 08 aug 2014 13:15

Vad var det för ryskt flygplan som erbjöds?

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 08 aug 2014 14:17

hasse lindquist skrev:I Falun och Borlänge går folk omkring på gatorna och hostar av röken. Varken media eller myndigheter verkade riktigt fatta vilken katastrof det handlade om under de första branddygnen.
Helt riktigt, det fanns mer och bättre info om detta i sociala medier under de första dagarna. Frivilliga insatser har letts via FB och dyligt.