Ukraina

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Mags_
Medlem

Re: Ukraina

Inlägg av Mags_ » 18 jul 2018 07:25

erep skrev:
18 jul 2018 00:25
Mags, såg på Twitter ett tweet med ett fotografi på ett dokument om att Donetsk och Luhansk "republikerna" skulle få en arbetsgrupp för att integreras i Ryssland. Fake eller samma strategi som i Georgien?
https://twitter.com/mwpotocki/status/10 ... 57312?s=19
Dokumentet är säkert äkta, men det är Orjol-oblastens guvernör som utfärdat det. Då Orjol inte gränsar till "republikerna" utan är beläget 700 km från "DNR":s "gräns" är det säkerligen ett utslag av önsketänkande.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 18 jul 2018 15:48

Tack. Det ser ut som om Kreml inte riktigt kommer nån vart, men det kanske är avsikten, d.v.s. att genom att hålla kriget i gång försöka hålla Ukraina utanför västliga samarbeten. Lite liknande som med Georgien.

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 24 jul 2018 14:17

En oroande utveckling: Enligt det ryska utrikesdepartementets talesman, Maria Zacharova, söker Ryssland en alternativ lösning till Minsk-avtalen: Will Vernon, BBC på Twitter

Ryssland har hela tiden hävdat att det inte finns något alternativ. Putin försökte vid mötet i Helsingfors med Trump truga på denne en "folkomröstning" i östra Ukraina. Får se vart detta barkar.

Vidare så fortsätter de ryska "inspektionerna" av fartyg på väg till Mariupol eller Berdiansk. Imorse stoppades ett holländskt fartyg med destination Mariupol. Fartyget hade dessförinnan väntat 24 timmar på passage genom Kertj-sundet. Fartyget hade även stoppats den 19 maj: QHA (Google Translate)

UPPDAT kl. 22.30: Ytterligare ett fartyg, det turkiskflaggade Ocean Legend med destination Mariupol, har stoppats för "inspektion". Det är det sjunde fartyget på ett dygn som stoppats.

liljen
Medlem

Inlägg av liljen » 31 jul 2018 22:16

Mediesituationen och den interna rapporteringen i Ukraina runt kriget diskuterades tidigare i somras här i tråden. Som jag ser det så var ukrainsk media väldigt korrekt, sanningsenlig och snabb på att rapportera vad som verkligen skedde i Donbass under 2014, men sen började det snabbt att bli sämre. Detta började märkas redan sensommaren 2014. Förändringen var tydligast på de ukrainska tv-kanalerna. Man gick ifrån att rapportera väldigt bra och trovärdigt till att snart börja efterlikna nästan rysk media. Orsaken till detta måste ha varit en person i grunden: Petro Porosjenko.

Ukrainas president gjorde under valkampanjen 2014 och som nyvald president ett antal närmast löjeväckande, naiva och bombastiska uttalanden. Hela Donbass skulle till exempel vara befriat när sommaren var slut. Redan när jag hörde det första gången lät det väl optimistiskt. För att Porosjenko skulle slippa få obekväma frågor om bland annat det här valfläsket så märktes det att ukrainsk TV stegvis vreds mot en mer propagandistisk och regimfjäskande linje. Det började snart kännas lite ryskt helt enkelt. Jag har ju bott i Ryssland, så jag kände igen tilltalet och tonen. Ungefär här började jag begränsa mitt TV-tittande rätt rejält, så kan väl egentligen inte ge en bra bild hur det löpande utvecklats efter det. Dock så känns de stora ukrainska TV-kanalerna som något slags teater till stor del när det gäller rapportering runt känsliga ämnen och politik. De flesta mer kända politikerna är även populister i olika hög grad. Värst kanske Julia Timosjenko är. Ville anfalla Krim, stoppa alla gasprishöjningar, förbättra pensionärernas villkor och indirekt stoppa alla förnyade lån från IMF. Vad som skulle bekosta alla hennes löften har aldrig framgått. Kritiska frågor brukar det vara knapert med i ukrainsk TV. Däremot kan en eller flera TV-kanaler helt plötsligt sätta igång med att karaktärsmörda någon politiker. Så skedde med Jatsenjuk, strax innan han blev av med premiärministerposten.

Här märktes det dock att det till skillnad från Ryssland ändå finns viss bredd och olika linjer hos ukrainska tv-kanaler. Olika oligarker som finansierar dem och därmed olika agendor. Ingen vill dock gå i öppen konflikt med Porosjenko vad det verkar. Därmed verkar rapporteringen om kriget i Donbass, eller "Anti-Terrorist-Operationen" som det brukar kallas officiellt vara sig ganska lik. När jag pratat med folk som stridit där borta verkar de inte särskilt imponerade över hur kriget skildras på TV. De brukar mena att kriget förskönas och egna förluster förtigs och förminskas. Oklart om det stämmer, men det kanske ligger i linje med hur Porosjenko vill att det ska se ut.

Ukraine Today var innan den las ner tyvärr ganska propagandistisk den också.
Däremot är som vanligt den skrivna pressen bättre och mer nyanserad.
Pravda brukar vara vettig, men jag läser mest de ryskspråkiga veckotidningarna Novoje vremja (provästlig) och Fokus (lätt liberal), så min bild av ukrainsk media är långt ifrån heltäckande. Är helt enkelt ingen enorm mediekonsument där nere.

Sammanfattningsvis så gör detta att många ukrainare har ganska lågt förtroende även för sin egen media och generellt är många "krigströtta" i så måtto att man efter mer än fyra års konflikt stänger av och orkar inte höra mer än nödvändigt av eländet. Det är knappast heller nåt favoritsamtalsämne bland vanligt folk i kiev.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 01 aug 2018 15:10

Tack för ett inlägg som i alla fall för mig säger något nytt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Stödjande medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 01 aug 2018 22:23

Tycker som Hans. Intressant. Tack!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 10 aug 2018 05:58

Intressant inlägg, liljen! Jag har nämnt tidigare att ukrainsk press i mångt och mycket saknar trovärdighet varför jag anser att själva uppföljandet av konflikten kan ske på bättre sättän att följa pressen.

OSSE SMM:s långdistansdrönare filmade något intressant den 7:e augusti: En konvoj med militärlastbilar sågs, i skydd av mörkret, köra in på en grusväg som leder till gränsen mot Ryssland vid en plats utan gränsövergång och en annan konvoj med liknande sammansättning sågs komma körande från andra hållet in i Ukraina. Den sistnämnda konvojen sågs parkera i "LNR"-kontrollerade H'rustalniy (tidigare Krasnyi Luts): OSSE SMM

De lågintensiva striderna fortsätter. Natten till igår stupade en ukrainsk soldat, en rapporterades saknad (senare stupad) och två sårades. Natten till idag stupade en soldat och tre sårades.

Oron kring vad som kommer ske vid Krimhalvön är stor. Krim har akut brist på vatten och satellitbilder visar att halvön, utan vattnet från övriga Ukraina via Krimkanalen, i stort sett återgått till att bli halvöken med vegetationen mestadels koncentrerad kring Jalta. Premiärminister Medvedev har beordrat försvarsministeriet att säkra vattentillgången på Krim "med alla medel": EA Daily (ryska)

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 11 aug 2018 17:19

Beklagar dubbelinlägget, men jag kunde inte redigera mitt tidigare inlägg. Det hade gått mig förbi att OSSE SMM hade lagt ut filmen från långdistansdrönaren på YouTube som visar de ovannämnda konvojerna lämna respektive köra in i Ukraina till/från Ryssland. Satellitbilder från NATO har tidigare visat hur militärfordon korsar gränsen, men det här är första gången sedan OSSE SMM:s uppdrag påbörjades den 21 mars 2014 som OSSE lyckats filma detta: YouTube

UPPDAT 12 augusti 2018: Fler intressanta observationer gjorda av OSSE SMM som bevisar fortsatt rysk inblandning: Enligt OSSE SMM:s rapport daterad den 11 augusti, så gjordes observationer med drönare av flera vapensystem för elektronisk krigföring på "separatistkontrollerat" område den 28 juli i år. Till dessa hörde RB-341V Leer-3 (introducerat 2015), 1L269 Krasukha-2 (introducerat 2014), det splitternya RB-109A Bylina (introducerat 2018) och anti-drönar systemet Repellent-1 (som visades upp första gången i september 2016 i Moskva, introducerat 2017): OSSE SMM

Inte en chans att ryssarna låter lokala förmågor hantera helt nya system. Verkar som om att det blir svårare att dölja...

Ukraina förbereder för en ev. rysk blockad av Azovska sjön (en de facto lågintensiv blockad pågår av Mariupol och Berdjansk) och minutläggning förbereds: Ukranews