Ukraina

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Mags_
Medlem

Re: Ukraina

Inlägg av Mags_ » 26 jun 2018 04:41

Wedman skrev:
25 jun 2018 20:40
Konigsberg skrev:
25 jun 2018 19:45
Saknar uppdateringarna, ni har gjort ett kanonjobb som jag saknar.
Jag håller med. Tråkigt att admin inte förstod att uppskatta det. Har diskussionen flyttat?
Tack, snällt av er! Jag ser inte att det är någon poäng med att fortsätta med uppdateringarna p g a de nya kategorireglerna. Det finns ett värde att diskutera pågående händelser även på ett historiskt forum (som är bättre än t ex Flashback). Som tidigare administratör av ett amerikanskt forum (dock inriktat mer mot nöje) så vet jag också att allt inte leder till diskussion men att de trådarna ändock kan ha ett värde.

Det har blivit rätt kortfattade beskrivningar av den pågående situationen med källhänvisningar. Jag har dock inte tid att skriva ihop en narrativ text så de har främst varit till för en orientering och sätta händelser i kontext sedan konfliktens utbrott.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 jun 2018 08:03

Reglerna är inte nya. Skillnaden är att jag skrivit ett tydligare PM och börjat tillämpa befintliga regler. Trådens värde vill jag inte bedöma, men den hör inte hemma på ett historiskt forum som Skalman. Om ni upplever den värdefull är jag säker på att ni kan hitta en bättre plattform än Skalman för den.

Skalmans regler skall inte diskuteras - de skall följas.

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 26 jun 2018 08:49

Detta är en tråd som uppdaterats sedan 2013 och som innehåller mängder med värdefull information och analys ur olika synvinklar. Konflikten diskuteras ju även ur ett historiskt perspektiv.

Jag anser att det är ett stort misstag att ta bort den.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 jun 2018 09:07

Konigsberg skrev:
26 jun 2018 08:49
Detta är en tråd som uppdaterats sedan 2013 och som innehåller mängder med värdefull information och analys ur olika synvinklar. Konflikten diskuteras ju även ur ett historiskt perspektiv.

Jag anser att det är ett stort misstag att ta bort den.
Tråden är inte borttagen, den har inte varit aktuell att ta bort, och ni får gärna diskutera konflikten i Ukraina, men se till att det blir diskussion och inte ett oändligt uppdaterade från Twitter och liknande källor.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 jun 2018 10:02

Inlägg som hellre diskuterade administrationen och forumets regler än Ukraina plockades bort.

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 28 jun 2018 18:14

Under gårdagen stupade enligt JFO-högkvarteret tre ukrainska soldater och ytterligare tre sårades.

Stridigheterna fortsätter sålunda i östra Ukraina. Ett avtal om ytterligare en "vapenvila i vapenvilan" ingicks i förrgår i Minsk och ska gälla från den 1 juli och vidare över sommaren. Under konfliktens gång har ett flertal sådana vapenvilor ingåtts.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 28 jun 2018 18:49

Ny text som diskuterade administrationen istället för Ukraina plockades bort.

Jag återupprepar: Se till att det blir diskussion och inte ett oändligt uppdaterade från Twitter och liknande källor.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 28 jun 2018 20:10

Bra uppdateringar på engelska får man på twitter av @loogunda (English Luhansk). Kontot samlar information, översätter tweets från ryska och berättar för övrigt vad händer på ser ryskkontrollerade området. Kontot är inte pro-ryskt.

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 28 jun 2018 20:36

erep skrev:
28 jun 2018 20:10
Bra uppdateringar på engelska får man på twitter av @loogunda (English Luhansk). Kontot samlar information, översätter tweets från ryska och berättar för övrigt vad händer på ser ryskkontrollerade området. Kontot är inte pro-ryskt.
Ja, det är det bästa kontot att följa vad gäller skeendet. Man måste vara medveten om bias, men han översätter även lokala pro-ryska källor.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 28 jun 2018 20:43

En sak som jag noterat med den här konflikten är att det varit många uppdateringar via twitter. I äldre konflikter så hänvisar man till tidningar, Tv,Radio och presskonferenser. Har dessa spelat en mindre roll i denna konflikten? Om nu traditionella informationsförmedlare haft mindre betydelse, finns det några särskilda orsaker? Är det en anpassning till ett nytt medialandskap eller är det så att de traditionella medierna varit svagare i området eller har man av politiska skäl valt en annan förmedlare?

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 28 jun 2018 20:59

pandersson2 skrev:
28 jun 2018 20:43
En sak som jag noterat med den här konflikten är att det varit många uppdateringar via twitter. I äldre konflikter så hänvisar man till tidningar, Tv,Radio och presskonferenser. Har dessa spelat en mindre roll i denna konflikten? Om nu traditionella informationsförmedlare haft mindre betydelse, finns det några särskilda orsaker? Är det en anpassning till ett nytt medialandskap eller är det så att de traditionella medierna varit svagare i området eller har man av politiska skäl valt en annan förmedlare?
Komplex fråga. TV är det främsta mediet i både Ryssland och Ukraina, även om Internet vuxit sig starkt i det senare där det är friare. Det finns en viss skepsis mot ukrainska media som jag sett uppfattas trycka artiklar mot motprestation. Vet inte sanningshalten och hur det sett ut historiskt. Jag vet inte heller hur konflikten beskrivs i ukrainskspråkig media, även om deras engelska dito är väl beskriven vad gäller skeendet.
Sedan är Twitter och vKontakte viktiga informationskällor och det är ofta diskussioner över konfliktlinjen.

JFO publicerar dagligen sina rapporter på Twitter och Facebook och att medielandskapet och -konsumtion förändras är säkerligen en del av det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 28 jun 2018 21:03

Ukraina har väl i Sverige hamnat i medieskugga bakom Syrien. Det brukar uttryckas att folk bara klarar att intressera sig för en katastrof i taget och därför minskar Ukrainas nyhetsvärde.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 29 jun 2018 02:08

pandersson2 skrev:
28 jun 2018 20:43
Om ja jämför rikssvensk finsk media (både på svenska och finska) ser man en hel del mera i vår press. Det har väl ett antal orsaker. Några av dem torde vara:
  • då vi är ett grannland med landgräns till Ryssland är publikintresset större, trots att Ukrainas historia från republiken 1918 blev annorlunda
  • vi har ett antal inhemska figurer som engagerat sig på ryska sidan, som propagandisten Johan Bäckman som verkar från Moskva och Finland, Janus Putkonen, som drev en anti-Nato konspirationssajt i först i Finland och sedan från Cambodja (för att leva på låga inkomster) varefter han flyttade till Donetsk och driver ena fantasirepublikens "nyhetsbyrå" DNI och några småbrottslingar som numera leker legoknektar i fantasirepublikerna
  • eftersom ett visst intresse finns, bevakar finsk media kriget en hel del mera än rikssvensk, och både public service och kommerssiel media gör nu och då reportagen numera närmast från den Ukrainska sidan, då Putkonen inte ger tillstånd för annan än pro-rysk media i sin fantasirepublik
Som det noterades är rikssvenska pressen mera intresserad av Syrien numera. Det kan även ha att göra med svensk nyare demografi

--

Men delvis har vi även en ändring i medielandskapet, där olika nya sociala media och webben är snabbare än traditionell media. Dels är nyhetsförmedlingen direktare, men det har även att göra med att traditionell media måste kontrollera källor och helst ha flera källor. De nya vägarna är snabbare men samtidigt mera opålitliga, viket även Mags hänvisade till. Man måste aktivt följa med olika källor för att bilda sig en uppfattning om vem är pålitlig och vem man inte kan lita på.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 29 jun 2018 05:14

Tack för förklaringarna. Det var faktiskt inte svensk media som jag tänkte på. Den är så fullständigt okunnig om Ryssland med omgivning att jag ser den som helt irrelevant. Däremot så är jag förvånad över bristen på engelskspråkig media. Framförallt så borde Ukraina vara intresserad av en engelskspråkig kanal för att få ökat internationellt politiskt stöd. Ryssland har ju sin framgångsrika RT som ger dem direkt kontakt med en engelstalande publik. Problemen är ju förstås trovärdigheten. Samtidigt kanske man är orolig för att det kan bli okontrollerbart och leda till eskalering.

Tack för infon om finnar på den ryska sidan, det kände jag inte till. Har inget minne av att ha läst om motsvarande svenskar

Mags_
Medlem

Inlägg av Mags_ » 29 jun 2018 17:47

pandersson2 skrev:
29 jun 2018 05:14
Tack för förklaringarna. Det var faktiskt inte svensk media som jag tänkte på. Den är så fullständigt okunnig om Ryssland med omgivning att jag ser den som helt irrelevant. Däremot så är jag förvånad över bristen på engelskspråkig media. Framförallt så borde Ukraina vara intresserad av en engelskspråkig kanal för att få ökat internationellt politiskt stöd. Ryssland har ju sin framgångsrika RT som ger dem direkt kontakt med en engelstalande publik. Problemen är ju förstås trovärdigheten. Samtidigt kanske man är orolig för att det kan bli okontrollerbart och leda till eskalering.

Tack för infon om finnar på den ryska sidan, det kände jag inte till. Har inget minne av att ha läst om motsvarande svenskar
Ukraina hade en motsvarighet till RT som startade under krisen 2014 kallad Ukraine Today. Det var en satellitsänd kanal med nyheter online som startades av mediakoncernen 1+1. Den satellitsända kanalen lades ned efter ca ett år och webbplatsen lades ned året efter med motiveringen att de "mött rysk propaganda framgångsrikt" och att målet uppnåtts, men det var tydligt att det var brist på tittare och pengar.

Sedan finns t ex Kyiv Post som dock har betalvägg. Lokala media som Unian har engelskspråkiga delar.

Under gårdagen led de ukrainska styrkorna svåra förluster med fyra stupade soldater och två sårade.

Kyiv Post-journalisten Euan MacDonald citerar på Twitter ett videoinlägg med "DNR:s" "ledare" Zachartjenko i vilken denne hotar att beskjuta fredsbevarande styrkor från FN om de placeras ut utan "republikernas" medgivande: Euan MacDonald på Twitter

Motståndet mot FN-styrkor har varit kompakt sedan "republikerna" konsoliderades, även om de under förra året öppnade för diskussion. Dock har inga resultat ännu uppnått.