Burma!

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 15 feb 2004 23:19

Löwe skrev:Jag håller på att läsa John Pilgers bok, Det vi inte fick veta, Där framkommer att generalernas parti, SLORC, använder slavarbetskraft för att bygga upp turistparadis, och att de får pengar på svart väg från både USA, Frankriek och Tyskland. I boken nämns också Burma som det land där FN:S mänskliga rättigheter efterföljs minst, förutom diktaturen i ALgeriet. :x
Rätt skrämmande, men enligt Pilger beror tystnaden kring denna diktatur på att den är "västvänlig", alltså samma sak som med Kina. :cry:
Ett påstående som tydligt visar hur lögnaktig och enögd Pilger är :roll:
Han blundar ju får sådan "paradis" som Kina, Nordkorea, Iran, Syrien, Kuba mfl. På 40-talet så uppstod det ett namn i vårt grannland Norge som väl passar in på Pilger, Quisling...

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 16 feb 2004 09:04

sternschild skrev:...och hur många nypor salt behövs det till allt vad Pilger skriver ????
Exakt vad är det som gör Pilger så otrovärdig? Visst är han åt vänster, men detta gör honom automatiskt inte till en lögnare (även om du inte delar hans åsikter). Ibland är hans noveller en aning motsägelsefulla, men det är väl rätt mänskligt. :)
Vad som gör Pilger till en Quisling får gärna någon också förklara. :o
Senast redigerad av 1 Löwe, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 feb 2004 09:43

Hm, Burma får väl stöd av Ryssland, Kina och till viss del Israel när det gäller militär materiel. Fast då främst Kina, med vilka man väl också har en ganska stor handel. Kinesiska ingenjörer är väl inblandade i byggandet av vägar och hamnar i Burma.
Och som redan nämnts så påstås Kina vara intresserat av att etablera baser i Burma, och enligt JDW så håller man väl på med det också.

Att det skulle finnas en ”dold agenda” för stöd från USA o Frankrike (varför Frankrike?) är väl möjligt, men jag frågar mig varför? USA har en trogen allierad i Thailand och har dessutom goda förbindelser med många andra länder där, så vad man skulle ha Burma till förstår jag inte?
Allra helst som gränsstrider förekom mellan Burma och Thailand så sant som för något eller några år sedan. Där burmeserna åkte på ganska duktigt med stryk också.

Handelsutbytet med västvärlden har väl sjunkigt drastiskt, men mycket äldeträ och väl även ädelstenar smugglas väl ut. Men hur mycket officiell handel det finns med väst vågar jag inte säga...

EDIT: hittade lite om Burma, och det står väl lite om gränsstriderna här med. http://www.acig.org/artman/publish/article_346.shtml

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 16 feb 2004 10:44

Länken ovan var väldigt intressant.

Här framgår det att rebellerna smugglar knark, för att tjäna pengar. Man kan dra en parallell till FARC i Colombia. Droger och politik hör ihop. :D

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 feb 2004 14:22

Löwe: jo, ACIG gör inte bara ett bra jobb angående Burmas flygvapen, utan också om bakgrund och orsak, i alla fall i detta fallet. Regeringen har ju nu också ingått en del överenskommelser med gerillagrupper, vilket också påverkat detta.

Just kopplingen befrielsekamp/droghandel är väl extra förekommande här. Vissa folkgupper har ju fört kamp mot regeringen i Burma sedan landet blev självständigt.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 16 feb 2004 14:36

Höder nyligen på radion att Burma, enligt internationella bedömare, är ett av de länder som ligger i riskzonen för ett folkmord/massmord.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 feb 2004 15:33

LasseMaja skrev:Höder nyligen på radion att Burma, enligt internationella bedömare, är ett av de länder som ligger i riskzonen för ett folkmord/massmord.
Jo, det stämmer väl. Även om väl "etnisk rensning" väl än så länge är det som passar bäst som beskrivning.

För att få lite historia med här igen, är det någon som vet hur länge som regimen bedrivit denna politik? Var det något som kom med militärregimens maktövertagande? Att det förekom gerillakrig innan är väl en sak, men omflyttningar?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 16 feb 2004 20:43

Två intressanta artiklar om karenerna, en av Burmas gerillagrupper:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=184391

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=185119

Av den briljante danske journalisten Carsten Jensen, som har lika morbida åsikter och är av min motbjudande åsikt och såna som vi är ju inte är värda att diskuteras med. Eller hur sternschild? :roll: :wink:

/Petter

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 18 feb 2004 15:41

Intressant artikel ovan:
När tio tusen upproriska studenter flydde ut i djungeln var det hos karenerna de fick skydd. Men i hälarna på de flyende studenterna följde den burmesiska armén, som i storoffensiv på storoffensiv med upp emot hundra tusen välutrustade soldater åt gången sattes in mot KNLA, Karen National Liberation Army - som inte någon enda gång hade mer än femton tusen man under vapen.
Det verkar som om det alltså inte är så mycket en etnisk konflikt mellan två folk, utan mer en politisk kamp mellan diktaturen och frihetskämparna. Har jag fattat rätt?

Varför har alltid gerillor AK47:or? Är det en internationell lag? :P

Förresten, jag var inne och kikade på:
http://www.state.gov/s/ct/rls/pgtrpt/20 ... /19983.htm
Så här ser Förenta Staterna på Burmas regim, och dess motståndare:
Rangoon has taken a solid stance against international terrorism. It is party to five of the 12 international conventions and protocols relating to terrorism and has enacted an anti-money-laundering law that could help block terrorism assets. Burmese authorities frequently make public statements supportive of international counterterrorism efforts, and they also have expressed their willingness to cooperate in sharing information on counterterrorism issues.

There were no incidents of international terrorism in Burma during 2002. Several Burmese embassies abroad received letters containing blasting caps and electric batteries, although none exploded. The military government is currently involved in several low-intensity conflicts with ethnic insurgent groups. At least one group is alleged to have ties to South Asian extremist (possibly terrorist) elements.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 feb 2004 21:58

De flesta regimer som bekämpar inhemska väpnade rörelser definierar dem väl som terrorister, så att Burma stöder kampen mot terrorism är väl inte så konstigt. Ryssarna säger ju samma sak om Tjetjenien.

Det har väl funnits ett tiotal olika väpnade grupper som bekämpat Burmas regim, en del har besegrats, medan någon grupp som leddes av en krigsherre som var starkt involverad i narkotikahandel gav upp mot att ledaren fick fly utomlands och soldaterna inkoporerades i regeringsstyrkorna.

Däremot så tror jag inte att Burmas regim får något stöd från väst, däremot så har de väl ganska bra realtioner med Singapore. Samt som vi redan sagt Kina.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 20 feb 2004 22:38

Däremot så tror jag inte att Burmas regim får något stöd från väst
Att regimen inte sätts upp på lisan av "skurkstater" kan ju ses som ett stöd.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 feb 2004 10:06

LasseMaja skrev:
Däremot så tror jag inte att Burmas regim får något stöd från väst
Att regimen inte sätts upp på lisan av "skurkstater" kan ju ses som ett stöd.
Jo, men det finns ju många regimer som begår övergrepp på den egna befolkningen, men som ändå inte förklaras som skurkstater.

Anledningen är väl att regimen inte ses som ett hot av/mot västländer. Dock så har ju Burma råkar i konflikt med Thailand, och är man för aggressiv där så finns ju risken att USA blir sura.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 feb 2004 13:33

Hej!

Kul att se att artiklarna var intressanta!

Tryggve skrev:
De flesta regimer som bekämpar inhemska väpnade rörelser definierar dem väl som terrorister, så att Burma stöder kampen mot terrorism är väl inte så konstigt.
Du såg att det var USA:s ord om Burma, inte juntans egna? Det är rätt sorglustigt att se amerikanska UD godta detta som tillräckligt för att räknas som ett "gott" land, jämför svenska UD:s rapporter där bra som dåligt nämns. Det jag menar: Det borde stå att militärjuntan benämner befrielserörelserna som terrorister i den amerikanska rapporten. Men det är en annan historia... :)

Löwe: Egentligen off topic, men i artikeln sägs han bära på en M-16 och amerikanska truppminor. Karenerna tar ju annars vad vapen de kan komma över, och Kalasjnikov är väl det lättaste vapnet att komma över i den här delen av världen (och resten också!) och av den här typen ("inte-pistol", "inte-kulspruta"). :)

En intressant aspekt pekar ju Carsten Jensen på i artikeln:
Men mitt i katastrofen gjorde karenerna sitt kanske modigaste drag. De gav upp sin kamp för nationell självständighet. I stället blev de Aung San Suu Kyis allierade och kämpar nu för ett Burma där alla etniska minoriteter har sin plats i en gemensam demokrati. Karenfolket har övervunnit gerillakrigets sista frestelse: nationalismen.
Mycket intressant tycker jag.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 23 feb 2004 14:41

Någon som vet vem som smugglar vapen till karenerna? Kina, Thailand? Maffian? De lär ju knappast gå runt och smuggla dom själva i tullen på flygplaster eller så... :lol:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 feb 2004 11:46

Löwe skrev:Någon som vet vem som smugglar vapen till karenerna? Kina, Thailand? Maffian? De lär ju knappast gå runt och smuggla dom själva i tullen på flygplaster eller så... :lol:
Vapensmuggling ska ju omsätta mer än vad den internationella knarksmugglingen gör, så det är inte så svårt. Det finns väl flyktingläder i Thailand där karener i exil ombesörjer försörjningen. Det finnsju alltid folk som vill tjäna pengar. Vapen betalas väl ofta med droger. Det är väl på samma sätt som på vissa ställen i Sydamerika.

Dock tror jag inte lägre att någon regering ger bistånd till karenfolket. Alltså vapen och utbildning.