Lyxkryssare på grund

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Vargas
Medlem

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av Vargas » 19 jan 2012 23:45

Det har under de senaste dagarna laddats upp ett antal videoklipp från Costa Concordias förlisning. Vissa utav dem falska.
Här är ett utav de, tja, låt mig säga, genuinare.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 20 jan 2012 07:48

Per Andersson skrev:
sonderling skrev: Och det går säkert 100 rekorderliga medelhavs kaptener på varje playboy kapten.
Det är ju lätt att få för sig att kaptenskapet på ett sådant här skepp lätt tillsätts på sociala snarare än sjömansmässiga meriter.
Jo jag tar det här som ännu ett bevis på att "social kompetens" är grovt överskattat, vid anställningar.

Sonderling

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 20 jan 2012 10:04

sonderling skrev:
Per Andersson skrev:
sonderling skrev: Och det går säkert 100 rekorderliga medelhavs kaptener på varje playboy kapten.
Det är ju lätt att få för sig att kaptenskapet på ett sådant här skepp lätt tillsätts på sociala snarare än sjömansmässiga meriter.
Jo jag tar det här som ännu ett bevis på att "social kompetens" är grovt överskattat, vid anställningar.

Sonderling
Jag skulle nog säga tvärt om. För att en ledningsgrupp med en befälhavare som högste höns ska fungera krävs det att befälhavaren har en social kompetens, i att kunna leda och lyssna på de omgivande.
I detta fall verkar det ha varit tvärt om, när befälhavaren blivit chockad har inget alls funkat. Troligen för att befälhavaren normalt var för dominant.

Det du behöver vid en anställning är att försöka undvika de med riskbenägenhet, ungefär som du gör när du letar piloter till flygvapnet. De som är benägna att ta onödigt stora risker ska inte ha ansvarsfulla jobb på ett fartyg.

Ett fartyg har två komplexa organisationer, en vid normal drift och en säkerhetsorganisation vid nödlägen. En person ombord ska fungera i båda dessa organisationerna. Och det kräver både yrkeskunskaper som de mer mjuka kunskaperna, inte minst vid nödläget. Då man verkligen är beroende av att samarbeta och göra saker tillsammans.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 20 jan 2012 10:06

Det har kommit ut ett GPS och AIS spår på CC vilket är ganska intressant att se. Vi får anta att det är autentiskt.

Att gå på i 15knop, sätter sina spår i fartyget och lär ha varit en rejäl smäll.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 jan 2012 11:55

Tack FredH för den länken. Ngt jag hittills inte uppfattat. Alltså grundstötning - sedan kurs från kusten - plötslig 180-gradersgir för att sätta fartyget ''på land'' då situationen uppenbarligen för kaptenen - var terminal; hon skulle sjunka...

- väl det som kaptenen beskriver som ''sin räddningsaktion'' ?

Varjag

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 20 jan 2012 12:23

varjag skrev:Tack FredH för den länken. Ngt jag hittills inte uppfattat. Alltså grundstötning - sedan kurs från kusten - plötslig 180-gradersgir för att sätta fartyget ''på land'' då situationen uppenbarligen för kaptenen - var terminal; hon skulle sjunka...

- väl det som kaptenen beskriver som ''sin räddningsaktion'' ?

Varjag
Jag vet inte, tror mest det är tur, mer än skicklighet att fartyget hamnar där det hamnar. Efter första smällen verkar de inte ha någon kontroll alls på huvudmaskineriet. De snarare glider vidare med den fart som fanns kvar efter smällen. Sedan stoppar allt upp och de försöker vrida runt fartyget för att inte driva in med aktern först i ön. Så, mer tur än skicklighet skulle jag gissa.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 jan 2012 12:38

...nej - man gör inga helomvändningar utan maskineri!

Gjutarn
Medlem

Inlägg av Gjutarn » 20 jan 2012 13:19

FredH skrev:Det har kommit ut ett GPS och AIS spår på CC vilket är ganska intressant att se. Vi får anta att det är autentiskt.

Att gå på i 15knop, sätter sina spår i fartyget och lär ha varit en rejäl smäll.
Om vi antar att kursen i länken stämmer så undveks en betydligt större katastrof.
Man hade nog snart blivit varse, om teorier och övningar för evakuering av så stora skepp, fungerar.
Skickligt manövrerat , vem som nu än styrde skutan?

Stefan

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 20 jan 2012 15:14

varjag skrev:...nej - man gör inga helomvändningar utan maskineri!
Jag tror att sista vändningen, åt styrbord, görs enbart med bogpropeller och inte med hjälp av ordinarie aktra propellrar. Eftersom den inte börjar göra fart, varken framöver eller akteröver. Den vrider också stäven väldigt karakteristiskt för just en vändning med enbart bogpropeller.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 20 jan 2012 20:39

FredH skrev:
Jag tror att sista vändningen, åt styrbord, görs enbart med bogpropeller och inte med hjälp av ordinarie aktra propellrar. Eftersom den inte börjar göra fart, varken framöver eller akteröver. Den vrider också stäven väldigt karakteristiskt för just en vändning med enbart bogpropeller.
Låter ganska troligt. Vilken fart håller hon när hon inleder vändningen? Bogpropellrar fungerar vanligtvis bara fungera effektivt upp till en viss fart. På HMS Visborg t ex så är den farten 7 knop (om jag minns rätt).

/Per

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 20 jan 2012 23:39

Perman skrev:
FredH skrev:
Låter ganska troligt. Vilken fart håller hon när hon inleder vändningen? Bogpropellrar fungerar vanligtvis bara fungera effektivt upp till en viss fart. På HMS Visborg t ex så är den farten 7 knop (om jag minns rätt).

/Per
Hon har enligt plottet under 1knop över grund, så bogpropeller fungera utmärkt.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 22 jan 2012 12:52

Vi läser i Bladet om salig Winston Churchill's Medelhavskryssande på ålderns höst - att han tyckte...

italienska kryssningsfartyg var superba. Maten var excellent, servicen perfekt...och - i händelse av katastrof -
gäller inget nonsens
om ''kvinnor och barn först'' :)

Gamle W S C visste vad han talade om, Varjag

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem

Inlägg av Nimrod-S » 22 jan 2012 13:14

Jag har åkt en lyxkryssning en gång i mitt liv och det var med Royal Carribean, och där är befälen Norrmän. Det känns tryggt tycker jag. :)
Ingen kapten som satt med scandal beauties i baren och drack drinkar där inte.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 22 jan 2012 13:29

Jag var observatör en gång under en evakueringsövning av en finlandsfärja. Jag var inte imponerad... :roll:

Under övningen skulle livbåtar firas ner, personalen som skötte båten jag observerade var från cateringpersonalen (om jag minns rätt). Dom var väldigt osäkra på vad dom höll på med, blev tvungen att fråga varandra hela tiden över att hur göra saker. :roll:
Och detta var under en övning i vackert väder i Värtahamnen i Stockholm där "passagerarna" som skulle evakueras utgjordes av, om jag minns rätt, polisaspiranter samt vpl (tror det var PB-elever från KA1), vilket inte direkt motsvarar en normal passagerare på en Finlandsfärja. :roll:
Att sedan livbåten firades ner med max 15-20 passagerare ombord och inte de 150 de var konstruerade för, gjorde inte det hela mer trovärdigt.
Man kan undra hur det hela gått om en fullastad färja hade sjunkit i dåligt väder efter en blöt kväll ombord...
:roll:

/CvD

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 22 jan 2012 17:44

CvD skrev:Jag var observatör en gång under en evakueringsövning av en finlandsfärja. Jag var inte imponerad... :roll:

Under övningen skulle livbåtar firas ner, personalen som skötte båten jag observerade var från cateringpersonalen (om jag minns rätt). Dom var väldigt osäkra på vad dom höll på med, blev tvungen att fråga varandra hela tiden över att hur göra saker. :roll:
Och detta var under en övning i vackert väder i Värtahamnen i Stockholm där "passagerarna" som skulle evakueras utgjordes av, om jag minns rätt, polisaspiranter samt vpl (tror det var PB-elever från KA1), vilket inte direkt motsvarar en normal passagerare på en Finlandsfärja. :roll:
Att sedan livbåten firades ner med max 15-20 passagerare ombord och inte de 150 de var konstruerade för, gjorde inte det hela mer trovärdigt.
Man kan undra hur det hela gått om en fullastad färja hade sjunkit i dåligt väder efter en blöt kväll ombord...
:roll:

/CvD
Angående din sista bit, du har både Jan Heweliuz och Estonia, där ser du hur det går i dåligt väder. Visst, två exceptionella fall.

Sedan har du Princess Ragnhilds brand i Kattegat 2002, tog en ohyggligt lång tid att överge fartyget och samla upp alla passagerarna. Då i lugnt väder.

Sedan är kravet 30 minuter, ett passagerarfartyg ska kunna utrymmas och överges på 30 minuter. Undrar hur de kan tillgodose det kravet när det är 8000personer ombord?