Lyxkryssare på grund

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
unmo300
Medlem

Re: Lyxkryssare på grund

Inlägg av unmo300 » 17 jan 2012 15:35

Sjoelagstiftningen aer ganska lika vaerlden oever.
Sveriges sjoelag foereskiver foeljande. "6 § Om fartyget råkar i sjönöd, är befälhavaren skyldig att göra allt som står i hans makt för att rädda de ombordvarande och bevara fartyget och lasten. Han skall, om det är möjligt, se till att dagböcker och andra skeppshandlingar förs i säkerhet samt vidta åtgärder för bärgning av fartyg och gods. Så länge som det finns rimlig utsikt att fartyget kan räddas får befälhavaren inte överge det utan att hans liv är i allvarlig fara."

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 17 jan 2012 20:51

Andra fartygsolyckor daer kaptener blivit beskyllda att laemnat foer tidigt. http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Scandinavian_Star
http://en.wikipedia.org/wiki/MTS_Oceanos#cite_note-7

...och ibland har besaettningen gett sig av;
Much to the dismay of MS Stockholm mariners, the first three lifeboats from Andrea Doria to arrive contained mostly Italian Andrea Doria crew (waiters and stewards) rather than passengers.
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Andrea_ ... ite_note-7

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 18 jan 2012 04:44

Jo kaptenen på OCEANOS kommer man ihåg....han som lämnade fartyget för att ''bättre kunna organisera räddnings-arbetet''. Från en helikopter ovanför...... :roll:
The captain, Yiannis Avranas, denied that he had abandoned ship. He said he had supervised the rescue operation from a helicopter hovering over the sinking vessel after going ashore to reestablish communications.
.
Asked about a report that he had gone into hiding to avoid angry passengers, Captain Avranas replied from his hotel in Durban, South Africa: "Hide? Of course not. Why should I hide myself? I am not a killer. I cannot understand why passengers are upset because they are alive. This is unbelievable." Captain Avranas said he had known when he left the ship some hours before it sank that there were 170 passengers and crew still aboard.
.
But, in a telephone interview, he added that leaving the ship before the passengers - including many elderly people - had been evacuated was the only way that he could ensure the safety of all those aboard.
http://www.google.com.au/imgres?q=ocean ... 29,r:6,s:0

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 18 jan 2012 12:39

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/telef ... 776779.svd
Han bara ramlade ner i livbåten.
Jag måste hela tiden påminna mig själv att det förekommit dödsoffer i den här annars lindriga katastrofen men annars är det nästan rena slapstick komedin att läsa om den här kaptenens undanflykter.

Sonderling

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 18 jan 2012 12:58

Referens unmo300's länkar.....Andrea Doria och Oceanus - och nu denna.
Är det en tillfällighet - att det handlar om medelhavskaptener??
Varjagen har seglat en resa med greker - under Liberias Vördnadsvärda Färger - :P

Jag var inte imponerad!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 18 jan 2012 14:15

sonderling skrev:http://www.svd.se/nyheter/utrikes/telef ... 776779.svd
Han bara ramlade ner i livbåten.
Jag måste hela tiden påminna mig själv att det förekommit dödsoffer i den här annars lindriga katastrofen men annars är det nästan rena slapstick komedin att läsa om den här kaptenens undanflykter.
Som hans försvar att beslutet att sätta fartyget på grund räddade liv. Fast det är ju förstås efter att ha utlämnat biten om att gå för nära kusten till att börja med...

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 18 jan 2012 14:50

varjag skrev:medelhavskaptener
Intressant fråga, om det stämmer vad beror det på - sämre utbildning, annan kultur - för mod har ju inte saknats i t.ex.
X-mas. Finns det exempel på kaptener från nordliga länder som fegat ur? Sedan väntar jag tills nyhetsdrevet gått färdigt innan jag tror på allt som sägs.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 18 jan 2012 15:40

Hans skrev:
Intressant fråga, om det stämmer vad beror det på - sämre utbildning, annan kultur - för mod har ju inte saknats i t.ex.
X-mas. Finns det exempel på kaptener från nordliga länder som fegat ur? Sedan väntar jag tills nyhetsdrevet gått färdigt innan jag tror på allt som sägs.

MVH

Hans
Kapten Schettino: Hur många döda?

De Falco: Jag vet inte, jag har hört om minst en. Det är du som ska tala om detta för mig! Jesus Kristus!!

Kapten Schettino: Men vet du att det är mörkt här och vi kan inte se någonting?

De Falco: Och? Vill du gå hem, Schettino?! Är det mörkt och du vill gå hem? Gå ombord och tala om för mig vad vi kan göra, hur många personer som finns där och vad de behöver! Nu!

Utdrag ur samtalet mellan kaptenen och vakthavande befäl på sjöräddningen. Det där befälet tycker jag det verkar vara krut i. Och det går säkert 100 rekorderliga medelhavs kaptener på varje playboy kapten.
Men visst det är en intressant reflektion, jag gjorde nog likadant.

Sonderling

PS (Rapport reportern Cristina Kappelin frågade några fiskare om de tyckte Kaptenen gjort nått fel? En sliten fiskare svarade: Vad tror du? Halva ön sitter ju fast i båten! (Or words to that effect.)

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 18 jan 2012 17:22

sonderling skrev:
Hans skrev:

MVH

Hans
Kapten Schettino: Hur många döda?

De Falco: Jag vet inte, jag har hört om minst en. Det är du som ska tala om detta för mig! Jesus Kristus!!

Kapten Schettino: Men vet du att det är mörkt här och vi kan inte se någonting?

De Falco: Och? Vill du gå hem, Schettino?! Är det mörkt och du vill gå hem? Gå ombord och tala om för mig vad vi kan göra, hur många personer som finns där och vad de behöver! Nu!

Utdrag ur samtalet mellan kaptenen och vakthavande befäl på sjöräddningen. Det där befälet tycker jag det verkar vara krut i. Och det går säkert 100 rekorderliga medelhavs kaptener på varje playboy kapten.
Men visst det är en intressant reflektion, jag gjorde nog likadant.

Sonderling

PS (Rapport reportern Cristina Kappelin frågade några fiskare om de tyckte Kaptenen gjort nått fel? En sliten fiskare svarade: Vad tror du? Halva ön sitter ju fast i båten! (Or words to that effect.)
Jag skulle vilja se en tidsstämpling på samtalet och koppla det till hur läget var för fartyget. Först då går det att säga något om eventuella felbeslut från befälhavarens sida.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 18 jan 2012 19:24

http://news.yahoo.com/italy-enthralled- ... 27443.html

Nåväl, Italienarna har utsett sin hjälte och tryckt upp T-shirts med ett av citaten från samtalet. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 19 jan 2012 14:32

I USA har man svårt att veta vad som är verklighet och vad som inte är det. När blev Titanic fiktion?
http://www.mrbrown.com/blog/2012/01/tit ... seems.html

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 19 jan 2012 16:13

Pffft! De lär väl om inte annat bli varse historien när 100-årsminnet bryter ut om tre månader.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 19 jan 2012 19:15

Och hela svenska folket har lärt sig ett nytt ord: Hälsnings-gir. Kan Herrar Sjöbjörnar berätta mer om denna underliga sedvänja?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 19 jan 2012 19:19

Hälsnings-gir = bugning.

Framåt och nedåt.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 19 jan 2012 21:20

sonderling skrev: Och det går säkert 100 rekorderliga medelhavs kaptener på varje playboy kapten.
Det är ju lätt att få för sig att kaptenskapet på ett sådant här skepp lätt tillsätts på sociala snarare än sjömansmässiga meriter.