Yigal Shochat - fd krigshjälte...

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 14 apr 2004 11:05

Moonman
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?
Jo det gör du nog...

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 14 apr 2004 11:13

Der Teufel
Vad fint. Antingen så menar du att inga palestiner har utfört organiserade våldshandlingar, handlingar som är att likna vid krigshandlingar, sedan 1948? Tänk vilken fridfull region det hade varit? Eller så menar du att deras actions är att beteckna som rena terrorhandlingar och aldrig kan ses som krighandlingar? Vilket onekligen gör det besvärligt när man letar efter en krigshjälte.
Iofs vet jag inte vad det är för hjältemodigt med att störta med sitt flygplan...

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 14 apr 2004 11:25

Der Teufel
Yigal Shochat är en krigshjälte som har kämpat väl för sitt land, blivit utsatt för övergrepp under fångenskap, vilket resulterat i att han bara har bara ett ben att gå på, därefter har han utbildat sej till läkare, och har sedermera startat en (ensidig) protest och kritikrörelse mot sitt eget lands övergrepp mot oskyldiga civila, och dessutom ägnar han sin vardag åt att som läkare hjälpa de som många av hans landmän anser vara fienden.

Jämfört mot det, så är Edward Said en väluppfostrad akademiker. Inget fel med det. Men det är en lång resa till Yighal Shochat.
Det som gör din jämförelse helt idiotisk är ju att Yigal troligtvis har en generös pension och kan alltså utan problem jobba ideéllt , vilken palestinsk motståndsman har det tror du???
Annars har du ju Hamas som utför mycket hjälparbete i Palestina men jag antar att du inte uppskattar deras arbete lika mycket...

Det som är ännu konstigare med din argumentation är att Courage To Refuse är en organisation som är mot ockupationen vilket jag antar att samtliga palestinier också är.
Så vad skulle motsvarande palestinsk organisation göra? , protesterar mot ockupationen gör dom ju redan.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem

Inlägg av Moonman » 14 apr 2004 12:33

wreezig skrev:Moonman
Jo det gör du nog...
Nej, det gör jag inte. Ska vi leta efter en liknande person hos palistinierna? Vad leder det till? Eller ska vi hylla han som tydligen är så snäll?

mvh Alex Robsahm

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 14 apr 2004 14:28

Moonman
Nej, det gör jag inte. Ska vi leta efter en liknande person hos palistinierna? Vad leder det till? Eller ska vi hylla han som tydligen är så snäll?
Jag tycker nog att det är ganska uppenbart att syftet med Der Teufels inlägg är det gamla vanliga , dvs att visa hur mycket bättre judarna är än dom elaka palestinierna.
Han har bara utryckt det på ett medvetet luddigt sätt för att försöka framstå som opartisk.
Ganska lätt att genomskåda dock...

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 14 apr 2004 18:44

wreezig skrev:
Moonman
Citat:

Jo det gör du nog...
Här verkar det som att du wreezig, i alla fall, har förstått.
Iofs vet jag inte vad det är för hjältemodigt med att störta med sitt flygplan...
Här ringaktar du en person som åtnjuter så högt förtroende att han kommer undan med att uppmana sina f d stridspilotkollegor till myteri för fredens skull.
Det som gör din jämförelse helt idiotisk är ju att Yigal troligtvis har en generös pension och kan alltså utan problem jobba ideéllt , vilken palestinsk motståndsman har det tror du???
Här börjar jag tro att du inte har förstått vad jag menar.
Annars har du ju Hamas som utför mycket hjälparbete i Palestina men jag antar att du inte uppskattar deras arbete lika mycket...

Det som är ännu konstigare med din argumentation är att Courage To Refuse är en organisation som är mot ockupationen vilket jag antar att samtliga palestinier också är.
Så vad skulle motsvarande palestinsk organisation göra? , protesterar mot ockupationen gör dom ju redan.
Här är det uppenbart att du inte förstår. Jag får försöka igen. Även för dej Moonman.

Självklart finns det palestiner som är emot ockupatioen. Säkert väldigt många. Och dom har alla goda skäl till det det.

Men finns det några palestiner som aktivt protesterar mot den palestinska terrorn?

Finns det palestinier som har startat en organisation som ensidigt är emot terrorbombningarna? Åtnjuter de nån respekt bland palestinierna? Finns det rent av nån krigshjälte bland dom, som ändrat ståndpunkt till en mer resonlig inställning? Finns det dessutom nån individ som ovanpå allt detta dessutom arbetar sin vardag för att förbättra relationerna mellan folken, som läkare eller nåt annat?

Finns det nån som Yigal Shochat?
Jag tycker nog att det är ganska uppenbart att syftet med Der Teufels inlägg är det gamla vanliga , dvs att visa hur mycket bättre judarna är än dom elaka palestinierna.
Nej, judarna är nödvändigtvis inte mycket bättre än palestinerna. Det finns massor av krighetsare och galna bosattare i Israel. Och man kan givetvis "förstå" dom också, precis som vänstern alltid "förstår" terrorbombare. Men skall det bli fred nånsin så måste de militanta grupparna hamna utanför maktcentrum. Andra personer måste kliva fram i rampljuset. Ta plats och ORGANISERA sej.

Det krävs många personer som Yigal Shochat. På båda sidor.

Var är de palestinska?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 14 apr 2004 19:02

Teufel
Finns det fler än honom i Israel menar du?
Gå till ICA och handla och tänk över din korkade frågeställning och när du kommer tillbaka kan du posta vad du egentligen menar...

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 14 apr 2004 19:43

Man bör inte använda sådana resonemang som går ut på att man tillskriver en hel folkgrupp dåliga egenskaper, sådant hoppas jag är självklart här!

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 14 apr 2004 19:47

wreezig skrev:Teufel
Finns det fler än honom i Israel menar du?
DN skrev i den artikel jag refererade till i början av tråden:
Och i september förra året skrev han tillsammans med 26 andra stridspiloter på ett nytt protestuttalande....att vägra utföra flygbombningar mot palestinska mål på ockuperat område.
Uppenbarligen finns det 26 till...alla kanske inte är helgon, men hyggligt schyssta verkar det som...

Dessutom finns en rörelse I Israel bestående av Reservofficerare som vägrar att gå in i flyktingläger.

Det finns många politiker, främst inom Arbetarpartiet, som arbetar för att dra tillbaka ockupationen. Alla är kanske inte krighjältar, men de kritiserar Israel inifrån och arbetar för freden.
Gå till ICA och handla och tänk över din korkade frågeställning och när du kommer tillbaka kan du posta vad du egentligen menar...
Tack för den fina kommentaren. Med den diplomatiska ådran skulle du säkert kunna uträtta storverk för freden i världen.

Var finns den palestinska organisation bestående av många starka individer som tydligt motsätter sej övergrepp och våld mot civila, som är beredda att ensidigt kritisera den egna sidans övergrepp, i fredens långsiktiga intresse?

Är det så svårt att förstå?

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 14 apr 2004 20:00

Eftersom Palestinska hjältar 1) tenderar att dö en tidig död 2) i regel är terrorister så haltar din jämförelse lite. Den dag Palestinierna har en armé och allmänvärnplikt så kan vi ställa den frågan.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 14 apr 2004 20:02

ZZZzzzZZZ...så enormt intressant.

Vill du fortsätta din debatt kan du ju logga in på FH igen istället för att hänga här...

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 14 apr 2004 20:05

LasseMaja skrev:Man bör inte använda sådana resonemang som går ut på att man tillskriver en hel folkgrupp dåliga egenskaper, sådant hoppas jag är självklart här!
Var har jag tillskrivit hela det palestinska folket dåliga egenskaper?

Däremot har jag omnämnt israelerna på ett sätt som skulle kunna tolkas som nedsättande.

Der Teufel skrev:
Det finns massor av krighetsare och galna bosättare i Israel.
Jag är glad att högerextremisten som sköt Yitzak Rabbin (en annan krigshjälte och fredsduva i en samma person) inte sitter brevid mej. Det hade kunna bli lite våldsamt om han hade sett mitt fördomsfulla påstående om israeler, ovan citerat.

Var är de högt respekterade palestinierna som förespråkar ingen tolerans mot egna övergrepp?

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 14 apr 2004 20:09

wreezig skrev:ZZZzzzZZZ...så enormt intressant.

Vill du fortsätta din debatt kan du ju logga in på FH igen istället för att hänga här...
Jag tror du skulle ta och slänga in en ansökan till UD.

Vad är FH?

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 14 apr 2004 20:10

Der Teufel skrev:Var har jag tillskrivit hela det palestinska folket dåliga egenskaper?
Du beskriver Israelerna som ett folk med både fredskämpar och krigshetsare, dvs "goda" och "onda" om man så vill. När du beskriver Palestinierna så brukar du ställa frågan varför finns det inga "fredkämpar", dvs varför finns det inga "goda" palestinier.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 14 apr 2004 20:14

Jamen , vad vill du egentligen förutom att visa att den judiska piloten är en övermänniska och att hans 26 judiska vänner är högre stående än alla palestinier?
Ta fram lite rasbiologi eller nåt så det blir lite action , varför fega och låtsas vara objektiv???
Kom igen nu då , vad gör palestinier dummare än judar?
Är det deras gener , religion eller ren okunskap?

Dont be a chicken...