Yigal Shochat - fd krigshjälte...

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Der Teufel
Utsparkad

Yigal Shochat - fd krigshjälte...

Inlägg av Der Teufel » 13 apr 2004 20:44

...och numera protestanstiftare mot Israels egen politik...

DN skrev:
För två år sedan tog Yigal Shochat ett steg som den israeliska allmänheten sent ska glömma. I en artikel i tidningen Haaretz den 27 januari 2002 uppmanade han de israeliska stridspiloterna att vägra utföra flygbombningar mot palestinska mål på ockuperat område. Ingen annan än han torde ha kunnat göra en sådan sak utan att bli åtalad.

Reaktionerna blev mycket starka - flera av hans vänner vände honom ryggen, men hans uttalande blev också en knuff i ryggen för organisationen Courage to Refuse (Mod att vägra) som just hade bildats. Och i september förra året skrev han tillsammans med 26 andra stridspiloter på ett nytt protestuttalande
...till vardags arbetar han som läkare där han försöker hjälpa palestinier.

Vilka palestinska motsvarigheter finns till den proteströrelse, Courage to Refuse, som denne på alla sätt modige man varit med att starta?

Hur många palestinier ställer sej upp och protesterar mot självmordbombare och ammunitionstransporter i ambulanser?

/ Teufel

PS. Hela artikeln i dagens DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 13 apr 2004 20:53

Teufel
Vilka palestinska motsvarigheter finns till den proteströrelse, Courage to Refuse, som denne på alla sätt modige man varit med att starta?
Såvitt jag förstår är den organisationen till för israeliska soldater som inte vill tjänstgöra på ockuperad mark , en palestinsk motsvarighet vore isåfall typ Hamasmedlemmar som vägrar utföra terroristattentat.
Då vore det väl mer logiskt att inte gå med i Hamas överhuvud taget...
Hur många palestinier ställer sej upp och protesterar mot självmordbombare och ammunitionstransporter i ambulanser?
Det finns ju faktiskt en fredsorganisation som har både judar och palestinier som medlemmar , vad den heter har jag glömt men någon annan kan säkert informera dig.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 apr 2004 21:12

Vad artikeln inte nämner är att han nästan lynchades av en arabisk mob efter att ha skjutit ut sig 1970. Då egyptisk militär avbröt lynchning så nöjde man sig med att kör aöver hans ben flera gånger med en militärlastbil innan fördes till ett egyptiskt militärfängelse där han torterades genom att bal inte få någon läkarvård. När han återvände til israel så var läkarna tvungna att amputera benet.
Han gav dock inte upp utan lärde sig flyga helikoptrer med hjälp av goda vänner förutom att han tog läkarexamen.

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 13 apr 2004 21:32

wreezig skrev: Såvitt jag förstår är den organisationen till för israeliska soldater som inte vill tjänstgöra på ockuperad mark , en palestinsk motsvarighet vore isåfall typ Hamasmedlemmar som vägrar utföra terroristattentat.
Då vore det väl mer logiskt att inte gå med i Hamas överhuvud taget...

Det finns ju faktiskt en fredsorganisation som har både judar och palestinier som medlemmar , vad den heter har jag glömt men någon annan kan säkert informera dig.
Jag tror jag uttryckte mej otydligt.

Visst finns palestiner som väljar att inte gå med i Hamas. Det är bra.

Och visst finns det säkert en fredsrörelse med medlemmar ur båda lägren har som träffas och kramas varje vecka. Inget ont i det.

Men, finns det några freds/proteströrelser i Palestina för palestinier enkom, och som främst syftar till att rikta kritik mot den egna sidans övergrepp?

Och finns det några f d palestinska krigshjältar som försöker uppmana till besinning och som aktivt propagerar för att stoppa sjölvmordsbombningarna?

Tack för du att hjälpte mej att uttrycka mej klarare.

/ Teufel

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 13 apr 2004 21:38

Kapten_Gars skrev:Vad artikeln inte nämner är att han nästan lynchades av en arabisk mob efter att ha skjutit ut sig 1970. Då egyptisk militär avbröt lynchning så nöjde man sig med att kör aöver hans ben flera gånger med en militärlastbil innan fördes till ett egyptiskt militärfängelse där han torterades genom att bal inte få någon läkarvård. När han återvände til israel så var läkarna tvungna att amputera benet.
Han gav dock inte upp utan lärde sig flyga helikoptrer med hjälp av goda vänner förutom att han tog läkarexamen.
DN skrev:
Yigal Shochat är öron-näsa-hals-läkare, och han tar emot ett femtiotal patienter under de tre timmar mottagningen har öppet. Några av barnen vågar inte låta den judiske främlingen undersöka dem, utan han får tillkalla sin palestinske kollega Ahmad Massarwah, som också ingår i det mobila läkarteamet.

Ja, vad skall man säga....

Jag gillar inte talet om övermänniskor. Men såna här historier får mej att undra.

Finns det några palestinska motsvarande individer?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 13 apr 2004 21:48

Der Teufel
Men, finns det några freds/proteströrelser i Palestina för palestinier enkom, och som främst syftar till att rikta kritik mot den egna sidans övergrepp?

Och finns det några f d palestinska krigshjältar som försöker uppmana till besinning och som aktivt propagerar för att stoppa sjölvmordsbombningarna?
Rent tekniskt har ju inte Palestinska trupper varit inblandade i krig så jämförelsen haltar lite redan där eftersom om det inte funnits reguljära trupper = ingen krigshjälte.
Annars tror jag inte att det finns några speciella protestgrupper inom palestinierna som funkar så att dom bara protesterar mot självmordsbombare , förutom vissa religiösa ledare och kristna palestinier såklart.
Fenomenet palestinska självmordsbombare är trots allt ganska nytt och saknar stöd inom Sunnimuslimsk tradition medan det är mer accepterat inom Shia.
Jag antar att med tilltagande israelisk repression ökar stödet för självmordsbombare , t.ex på en i huvudsak kristen skola i Betlehem vann Hamas ett skolval nyligen så stödet för terrorismen är nog ganska stort.
Kanske inte så lustigt om fienden har attackhelikoptrar...

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 13 apr 2004 21:49

Der Teufel
Jag gillar inte talet om övermänniskor. Men såna här historier får mej att undra.

Finns det några palestinska motsvarande individer?
Hur många palestinier har fått genomgå en läkarutbildning?

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 13 apr 2004 22:37

wreezig skrev:Rent tekniskt har ju inte Palestinska trupper varit inblandade i krig så jämförelsen haltar lite redan där eftersom om det inte funnits reguljära trupper = ingen krigshjälte.
Men det finns väl gott om män med vapen? Några borde väl ha utmärkt sej för tapperhet i kampen? Nån av dessa borde väl finnas som vågar gå ur med att vilja föra kampen med någorlunda schyssta medel?

Annars tror jag inte att det finns några speciella protestgrupper inom palestinierna som funkar så att dom bara protesterar mot självmordsbombare , förutom vissa religiösa ledare och kristna palestinier såklart.
Låter ju lovande.
Jag antar att med tilltagande israelisk repression ökar stödet för självmordsbombare , t.ex på en i huvudsak kristen skola i Betlehem vann Hamas ett skolval nyligen så stödet för terrorismen är nog ganska stort.
Inte så lovande.
Kanske inte så lustigt om fienden har attackhelikoptrar...
Finns ju alltid skäl som kan förklara. Men kan det rättfärdiga?

[/quote]

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 13 apr 2004 23:08

Der Teufel
Men det finns väl gott om män med vapen? Några borde väl ha utmärkt sej för tapperhet i kampen? Nån av dessa borde väl finnas som vågar gå ur med att vilja föra kampen med någorlunda schyssta medel?
Yigal Shochat utmärkte sig alltså 1970 , då var inte palestinierna med i kriget såvitt jag vet.
Dom palestinier som utmärkte sig 1948 är nog för gamla eller döda idag misstänker jag.
Låter ju lovande.
Jag förstår iofs inte varför man bara ska fördöma en sida i denna konflikten , har inte båda sidor en skuld?
Finns ju alltid skäl som kan förklara. Men kan det rättfärdiga?
Kanske inte för dig eller mig men kanske för andra...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 13 apr 2004 23:17

Edward Said, som avled i september, var just en sådan palestinier. Inte krigshjäte dock, men mångårig medlem av PLO:s styrande råd. Han slutade tala med Arafat 1992 och har kritiserat palestinsk/t/a korruption, vanstyre och självmordsbombningar. Erkännande i väst fick han aldrig, annat än i så kallade vänsterkretsar.

Mvh Petter

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 13 apr 2004 23:43

Gutekrigaren skrev:Edward Said, som avled i september, var just en sådan palestinier. Inte krigshjäte dock, men mångårig medlem av PLO:s styrande råd. Han slutade tala med Arafat 1992 och har kritiserat palestinsk/t/a korruption, vanstyre och självmordsbombningar. Erkännande i väst fick han aldrig, annat än i så kallade vänsterkretsar.
Mja, han har ju fått visst genomslag i den akademiska världen. Tex Orientalism och Covering Islam är ju i princip ett standardverk när det gäller i studier om västs syn på Arabvärlden.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 13 apr 2004 23:45

Förvisso. ;) Men jag menade bland lite bredare kretsar. I USA, där han verkade, var han ju knappast respekterad i politiska sammanhang, och det var knappast hans egen förtjänst... :?

Mvh Petter

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 14 apr 2004 01:05

wreezig skrev: Yigal Shochat utmärkte sig alltså 1970 , då var inte palestinierna med i kriget såvitt jag vet.
Dom palestinier som utmärkte sig 1948 är nog för gamla eller döda idag misstänker jag.
Vad fint. Antingen så menar du att inga palestiner har utfört organiserade våldshandlingar, handlingar som är att likna vid krigshandlingar, sedan 1948? Tänk vilken fridfull region det hade varit? Eller så menar du att deras actions är att beteckna som rena terrorhandlingar och aldrig kan ses som krighandlingar? Vilket onekligen gör det besvärligt när man letar efter en krigshjälte. Okej, i min naiva tro på palestinernas tapperhet, tänkte jag att det kanske går att vaska fram nån från tiden krig 80-82, som gjorde räder in Israel från Libanon, och att nån sån gerillafighter kunde förtjäna epitet krigshjälte. Men ack, det är kanske att hoppas på för mycket.
Citat:
Jag förstår iofs inte varför man bara ska fördöma en sida i denna konflikten , har inte båda sidor en skuld?
Har jag sagt att bara en sida har skuld?

Just nu håller vi ju på att leta efter försonande drag på båda sidor, eller hur?

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 14 apr 2004 01:33

Gutekrigaren skrev:Edward Said, som avled i september, var just en sådan palestinier. Inte krigshjäte dock, men mångårig medlem av PLO:s styrande råd. Han slutade tala med Arafat 1992 och har kritiserat palestinsk/t/a korruption, vanstyre och självmordsbombningar. Erkännande i väst fick han aldrig, annat än i så kallade vänsterkretsar.

Mvh Petter
Edward Said var ingen dålig representant för palestinerna. Verserad, påläst och balanserad på ett sätt som är ovanligt. Jag har inte läst hans böcker, men har sett honom ibland på TV-dokumentärer. Och har han dessutom kritiserat den palestinska myndigheten eller ledarskapat för deras omfattande korruption och brist på enkel hederlighet, så har han visat prov på den sortens civilkurage och mod som jag med denna tråds fråga är ute efter.

Men att ställa honom brevid Yigal Shochat känns ändå lite tunnt.

Yigal Shochat är en krigshjälte som har kämpat väl för sitt land, blivit utsatt för övergrepp under fångenskap, vilket resulterat i att han bara har bara ett ben att gå på, därefter har han utbildat sej till läkare, och har sedermera startat en (ensidig) protest och kritikrörelse mot sitt eget lands övergrepp mot oskyldiga civila, och dessutom ägnar han sin vardag åt att som läkare hjälpa de som många av hans landmän anser vara fienden.

Jämfört mot det, så är Edward Said en väluppfostrad akademiker. Inget fel med det. Men det är en lång resa till Yighal Shochat.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem

Inlägg av Moonman » 14 apr 2004 07:19

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?

mvh Alex Robsahm