Schejk Yassin är död

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 31 mar 2004 02:55

Och varför inte öppna upp förhandlingar med Arabförbundet istället för med PA?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem

Inlägg av Martin Tunström » 31 mar 2004 04:25

Martin Tunström skrev:Jag antyder inget, eller påstår du att jag ljuger när jag påstår att man skickar in folk att spränga bussar fulla med folk?
Nej, eftersom jag konstaterade följande i samma inlägg:
Bara för att Palestinska terrorister sysslar med en massa skit som är avskyvärt så ska också Israel få syssla med sådant?
Det jag menade när jag tyckte du antyde något, var när du sa "vad gör man då om motståndaren inte följer dessa...jag kan knappast tro att det är i folkrätten att skicka folk fullastade med sprängmedel in i bussar o.s.v.." var att Israel skulle få göra vad som helst för att Palestinska terrorister gör vad som helst. Det är i alla fall den uppfattningen jag fick ur detta.
LasseMaja skrev:Man skall agera enligt accepterade rättsliga och folkrättsliga spelregler.

Patrick skrev:Och vad gör man då om motståndaren inte följer dessa...
------------------------
Nej Israel ska inte strunta i de folkrättsliga spelreglerna,
Bra, då eliminerade du mina felagtiga misstankar. :)
däremot måste man förstå att Israels situation och varför man ibland går över gränsen.
Förstå, men inte acceptera, i alla fall inte jag.
Martin Tunström skrev:Men jag gissar med stor sannolikhet att du inte menade så i den meningen.
Men som sagt, precis hur ska Israel tackla problemet med terrorister som inte skyr några som helst medel för att döda, lemlästa och terrorisera israealiska medborgare (och precis som Lindir konstaterat så bryr sig inte terroristerna om offren är araber eller judar).
Vad ska Israel göra när de vet att terrorister sitter säkra (för de palestinska myndigheterna rör inte ett finger) och propagerar och förbereder attetant emot Israel? Ska man bara sitta och rulla tummarna och hoppas att de fastnar i någon gränspostering?
Man ska beskydda sina medborgare genom olika polisiära och militära aktioner som följer de folkrättsliga spelreglerna. Man kan även om man anser bygga murar och stängsel på de egna områdena. Sedan ska man fortsätta att sammarbeta med de Palestinska krafter som vill sammarbeta och inte förespråkar total utplåning av den Israaliska staten eller liknande korkade utopier. Man ska också försöka förbättra den ekonomiska situtationen för Palestiner, för vi alla vet att när folk har det dåligt och lever under dåliga ekonomiska förhållande så har de extrema krafterna lättare att sammla folk kring sig. Vill minnas att längre tillbacka då Palestinierna hade det bättre ekonomisk så hade de extremitiska rörelsena svårare att rekrytera folk och självmordsdåden var färre, vilket är bra för de Israeliska medborgarna. :)

/Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 31 mar 2004 05:32

Martin, påstår du att en stat bör offra medborgares liv för folkrättens skull?

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 31 mar 2004 08:09

Patrik skrev:
LasseMaja skrev:Givetvis inte, men frågan är hur mycket terror Israel ska behöva utstå utan att handla. När ska man få agera, hur många döda/skadade ska Israel behöva få för att det ska bli legalt enligt dig att handla?
Israel har givetvis rätt att ingripa, det har jag aldrig förnekat, men man bör hålla sig till folkrätt och accepterade rättsprinciper.
Och vad gör man då om motståndaren inte följer dessa...jag kan knappast tro att det är i folkrätten att skicka folk fullastade med sprängmedel in i bussar o.s.v..
Personer eller grupper som inte följer lagar är brottslingar och det är inget unikt i det här sammanhanget.
Jag godtar att en stat använder sig av det våld som är nödvändigt för att skydda den egna befolkningen. Givetvis finns det gränser för vad som är acceptabelt, men samtidigt ska man ha i åtanke att de motståndare Israel har är inga människor som i någon högre grad bryr sig om folkrätt eller andra avtal.
Du bör reflektera över att detta ty det finns många diktaturstater som mördar människor med ursäkten att man vill skydda sina egna medborgare

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 31 mar 2004 08:17

Vi kan konstatera att vi anser att Israel bör följa folkrättens regler. Vi kan också konstatera att en majoritet av de israeliska väljarna röstade på det parti som är för att agera med våld mot dessaorganisationer.

Och jag antar att det beror på att många israeler anser att det inte hjälper vad man gör, det blir inte bättre om man avstår från att ingripa efter attentat.
Var det någon annan här som såg en intervju med en svensk-israeliska i SVT Morgon dagen efter attacken mot schejken? Hon sade att den allmänna känslan blad israelerna är att ”det spelar f*n ingen roll vad vi gör, dessa personer är inte intresserade av att förhandla i alla fall”.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 31 mar 2004 09:27

D. Andersson skrev:Och varför inte öppna upp förhandlingar med Arabförbundet istället för med PA?
Därför att Arabförbundet är alldeles för splittrat i frågan (och i de flesta andra frågor också fö den delen).

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 31 mar 2004 09:40

Martin Tunström skrev:Bara för att Palestinska terrorister sysslar med en massa skit som är avskyvärt så ska också Israel få syssla med sådant?
Men återigen, hur ska Israel försvara sig mot sådana handlingar?
Martin Tunström skrev:Det jag menade när jag tyckte du antyde något, var när du sa "vad gör man då om motståndaren inte följer dessa...jag kan knappast tro att det är i folkrätten att skicka folk fullastade med sprängmedel in i bussar o.s.v.." var att Israel skulle få göra vad som helst för att Palestinska terrorister gör vad som helst. Det är i alla fall den uppfattningen jag fick ur detta.
Nej Israel ska givetvis inte få göra precis vad som helst, deras policy att t.ex. förstöra självmordsbombarens hus är INTE acceptabel. Däremot är det försvarbart anser jag att t.ex. angripa ledare och förstöra lokaler soma används för att tillverka bomber.
Martin Tunström skrev:Förstå, men inte acceptera, i alla fall inte jag.
Jag kan iaf förstå att Israel ibland tvingas till agerande som ibland överstiger gränsen för vad som är acceptabelt, dock måste man se handlingen i sitt sammanhang och inte som en enstaka handling. Det är lätt att ifrån Sverige säga hur Israel ska agera när man själv inte behöver ställas inför den press som Isreal utsätts för.
Martin Tunström skrev:Sedan ska man fortsätta att sammarbeta med de Palestinska krafter som vill sammarbeta och inte förespråkar total utplåning av den Israaliska staten eller liknande korkade utopier.
Tyvärr har dessa krafter redan innan Isreal tröttnat på Arafats maktfullkomlighet, gett upp. Det är otroligt sorgligt att inte omvärlden starkare KRÄVT ett ledareskifte inom den palestiniska ledningen.
Martin Tunström skrev:Man ska också försöka förbättra den ekonomiska situtationen för Palestiner, för vi alla vet att när folk har det dåligt och lever under dåliga ekonomiska förhållande så har de extrema krafterna lättare att sammla folk kring sig.
Omvärlden har pumpat in miljoner i de av PLO/Fatha styrda områdena, detta har inte lett till någonting alls - förutom att ledningen för PLO/Fatha har skott sig. Franska myndigheter håll t.ex. just nu på att utreder Arafats frus ekonomiska transaktioner.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 31 mar 2004 10:38

Patrik skrev:
D. Andersson skrev:Och varför inte öppna upp förhandlingar med Arabförbundet istället för med PA?
Därför att Arabförbundet är alldeles för splittrat i frågan (och i de flesta andra frågor också fö den delen).
Det bör ändå vara möjligt att pressa fram en motpart här.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 31 mar 2004 12:33

För okänsliga personer finns det bilder på den döde på http://www.exet.nu
Sidan är mycket osmaklig i allmänhet- VARNING! /Mr S

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 31 mar 2004 19:07

D. Andersson skrev:Det bör ändå vara möjligt att pressa fram en motpart här.
Precis vilka ska man pressa och hur?
Arabförbundet är som sagt alldeles för splittrat i frågan - dessutom är de själva delvis orsaken till situationen i området pga deras behandling av de palestinier som bor i bl.a. Libanon, Jordanien o.s.v..

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 31 mar 2004 21:25

Därför att palestinierna numera anser sig som och räknas som ett eget folk. Om palestinierna själva väljer att låta sig företrädas av sina grannländer är det förstås helt okej, men dessa grannländer har ju inte direkt visat sin vilja att prioritera palestiniernas bästa tidigare när de däremot utgjorde en officiell samtalspartner för palestiniernas sak.

De mest påtagliga handlingar de har gjort är väl att ockupera palestinska områden utan att skapa en palestinsk stat, att inte släppa in de palestinska flyktingarna som fortfarande bor i flyktingläger i grannländerna i sina samhällen ens efter sextio år (med vissa undantag) och att avvisa i princip alla förhandlingsinviter för att lösa frågan (dock har de visat större förhandlingsvilja på sistone), eftersom de över huvud taget inte erkände Israel och alltså inte kunde tänka sig att förhandla med dem.

Visserligen kräver en långsiktig lösning att man kommer överens även med grannländerna, men att bara samtala med dessa vore att likt konkurrerande kolonialmakter gå det berörda folket helt över huvudet.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 01 apr 2004 10:27

Intressanta aspekter i frågan:

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_7224980.asp

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 01 apr 2004 11:48

Mr S
Dom där bilderna var i värsta laget dom har pessaret osmakligt med flera mil .
Jag får Posttraumatisk stress bara av att titta på dom :oops:

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 01 apr 2004 14:05

Jaså Luno, du som är soldat och allt? 8)

Varför gick du in på sidan då?

Hehehe, själv är jag inte så känslig, man är ju van från slakteriet. :lol:

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 01 apr 2004 14:43

Löwe skrev:Jaså Luno, du som är soldat och allt? 8)

Varför gick du in på sidan då?

Hehehe, själv är jag inte så känslig, man är ju van från slakteriet. :lol:
Hehe jag lider av tvångstankar finns det en länk så måste jag trycka på den annars kommer det antagligen hända något hemskt Bild
jag har inte svårt för bilder på folk som har fått en kulla genom bröstet mm mm men när halva huvet är borta och innehållet ligger bredvid i en lite hög är lite väll mycket måste jag säga