krigs film, irak *varning*

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 14 jan 2004 01:47

Gutekrigaren skrev:hillbilly
Varför måste du börja hetsa på det viset, kan man kalla irakierna för motsvarande nedsättande namn (sandn***er, raghead etc), eller är det bara OK att hetsa mot vita amerikaner? Låt oss säga att det hade varit en svart amerikan, hade du kallat honom n***er då?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 jan 2004 13:07

Gerle, försök inte tillskriva mig beteenden gripna ur din fantasi, jag hetsar inte.

Som sagt har jag inte sett klippet (vilket jag reserverade mig ifrån ovan men den reservationen ignorerade du uppenbarligen nogsamt) och har enbart grundat mig på utsagon att den amerikanske soldat som uttalar sig väl motsvarar den stereotyp som brukar benämnas hillbilly, en beteckning som är vanlig (eller i varje fall använd utan brasklappar) även i amerikansk media. Det finns filmer med benämningen i titeln med mera. Att jämföra "hillbilly" med "neger" är absurt.

För övrigt visste jag, eftersom jag inte sett klippet, inte vilken hudfärg soldaten i fråga hade heller. Svårare att bevisa, men likväl sant, är att jag inte ens reflekterade över den frågan heller.

Sammantaget: Användningen av hillbilly var självfallet inte i hetsande syfte.

/Petter

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 14 jan 2004 13:44

På den längre versionen av den här filmen, så kan man se att att en av motståndsmännen försöker plocka upp ett föremål som ligger under några tygstycken eller liknande.......det finns gott om bärbara värmesökande LV-robotar som tex SA-7 och SA-14 i Irak.

En sak är i alla fall säker - Apachens 30 mm kanon är rätt farlig om man är på fel plats.....

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 14 jan 2004 14:03

KA jag som tolkade det som han försökte vifta med en vit flag men blev bortskjuten innan han han göra det.....där ser man krig är ett helvete.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 14 jan 2004 14:37

KA skrev:På den längre versionen av den här filmen, så kan man se att att en av motståndsmännen försöker plocka upp ett föremål som ligger under några tygstycken eller liknande.......det finns gott om bärbara värmesökande LV-robotar som tex SA-7 och SA-14 i Irak.

En sak är i alla fall säker - Apachens 30 mm kanon är rätt farlig om man är på fel plats.....
Var hittar man den längre versionen?
mvh ola

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 14 jan 2004 15:59

Gutekrigaren skrev:Rob Graves: Lite väl stora ord att använda när en hillbilly skjuter en i det närmaste försvarslös irakier. (Med reservation för att jag fortfarande inte sett filmen, den verkade som sagt vara propaganda och jag klarar mig utan sånt).

Kapten Gars:

1. Bosnien. Ge moteld är en sak, skjuta motståndare som borde tas som fångar en annan. Jag har också talat med bosnienveteraner, jag vet vad du menar. Det handlar om strid, inte kontrolldödande av skadade.

2. Kongo. Det där brukar nämnas ja. Finns det källor till det då? Är den Jonas Waerns memoarer att betrakta som ren lögn med andra ord? Eller andra källor som motsäger ditt påstående?

Mvh Petter
Det är lite svårt att diskutera detaljer med dig eftersom du inte sett filmen, intressant att har så klart för dig vad som händer i den utan någon annan information än de tolkningar som kommit fram i tråden.
Svar 1, Bosnien:
Jag har fått scener mycket lika de som visas i filmen beskrivna för mig av Bosnien-veteraner. Dvs en fientlig soldat blir skjuten i strid (vilket är det som skett innan filmklippet som det länkas till börjar), sedan bekämpas han till han garanterat är död (citat " skjuten i bitar") trots att han redan tidigt försatts ur stridbart skick. De svenska DN-soldaterna kunde om berättelsen stämmer kunnat ta honom tillfånga men att göra det skulle innebära att exponera sig för andra (kryp)skyttar så istälelt så ser man till att han aldrig mer kan skjuta på svenskar igen (hämndmotiv).

Svar 2, Kongo:
Om böckers sanningshalt i stort: Div gammal ss-vteraner har skrivit memoarer och förbandshistorik. Där lyser även synnerligen väldokumenterade krigsförbrytelser med sin frånvaro (Le Paradis, Malmedy osv), har de därför aldrigh ägt rum?
Sovjet litteraturen om det Stora Fosterländska Kriget nämner inte med ett ord våldtäkterna på tyska kvinnor, blev de inte våldtagna?

Har du läst Löfgrens "Fredsknektarna : Fn-svenskarna i kongo 1960-64"?
Han målar ju upp en bild som på flera punkter skiljer sig ifrån Waerns. Ljuger Löfgren? Waern's bok innehåller helt klart inte hela sanningen, det är uppenbart att han utelämnar för svenskarna ofördelaktiga detaljer.
Varför har han ägnat sådan kraft på att misskreditera den person som brutit tystnaden om en del kongo händelser? Det innebär inte att vederbörande talar sanning eller att de mest vilda spekulationerna som regelbundet dykt upp i svenska tidningar om div "kongo-massakrer" främst byggda på hans vittnesmål är sanna. Men det finns uppenbart en ovlija till att granska/bli granskad när det gäller kongo-missionen. Träffade tex de svenska J29'orna bara militära mål under sin förhärjande framfart i katanga? Tror inte det...

Varför är det så svårt att tro att svenska värnplikta (förvisso frivilliga) i ett viltfrämmande land, med en nästan total avsaknad av utbildning och erfarenhet för uppgiften/miljön skulle begå fel och övertramp/brott när de för första gången hamanr i det inferno som även "lätta" strider är.

/Daniel

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 14 jan 2004 16:34

De njuter ju uppenbarligen av att avrätta irakiern. Intervjun får ju en att skämmas. Personligen är jag pacifist och tycker att man blir dum i huvet av att göra värnplikten. Fast det hör kanske inte hit?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 14 jan 2004 16:38

Schwalbe skrev:De njuter ju uppenbarligen av att avrätta irakiern. Intervjun får ju en att skämmas. Personligen är jag pacifist och tycker att man blir dum i huvet av att göra värnplikten. Fast det hör kanske inte hit?
Jag tänka mig att de är inne i ett ordentligt adrenalinrus och då har man inte samma eftertänksamhet som annars utan det är bara nueet som gäller, solklart är de glada de överlevde ju det är nummer 1 och långt ner på listan kommer kanske motståndarens välbefinnande.
Konstigt? Nej!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 14 jan 2004 16:47

mrsund skrev:
Schwalbe skrev:De njuter ju uppenbarligen av att avrätta irakiern. Intervjun får ju en att skämmas. Personligen är jag pacifist och tycker att man blir dum i huvet av att göra värnplikten. Fast det hör kanske inte hit?
Jag tänka mig att de är inne i ett ordentligt adrenalinrus och då har man inte samma eftertänksamhet som annars utan det är bara nueet som gäller, solklart är de glada de överlevde ju det är nummer 1 och långt ner på listan kommer kanske motståndarens välbefinnande.
Konstigt? Nej!
Jaha, så det e ok att döda försvarslösa människor bara för att man upplever ett adrenalinrus? Nej, sjukt är vad det är.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 14 jan 2004 16:48

Schwalbe skrev:
mrsund skrev:
Konstigt? Nej!
Jaha, så det e ok att döda försvarslösa människor bara för att man upplever ett adrenalinrus? Nej, sjukt är vad det är.
Ja vad trodde du ett krig var??

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 14 jan 2004 16:50

Det som stör mej är att du försvarar de här amerikanska soldaterna och deras agerande.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 14 jan 2004 16:51

Schwalbe skrev:Det som stör mej är att du försvarar de här amerikanska soldaterna och deras agerande.
Ursäkta mig då.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 14 jan 2004 17:45

Schwalbe skrev:... man blir dum i huvet av att göra värnplikten.
Varför tycker du det, vad grundar du det på, och är då majoriteten av Sveriges vuxna manliga befolkning "dum i huvudet"?

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 14 jan 2004 17:51

Gutekrigaren skrev:Gerle, försök inte tillskriva mig beteenden gripna ur din fantasi, jag hetsar inte.

Som sagt har jag inte sett klippet (vilket jag reserverade mig ifrån ovan men den reservationen ignorerade du uppenbarligen nogsamt) och har enbart grundat mig på utsagon att den amerikanske soldat som uttalar sig väl motsvarar den stereotyp som brukar benämnas hillbilly, en beteckning som är vanlig (eller i varje fall använd utan brasklappar) även i amerikansk media. Det finns filmer med benämningen i titeln med mera. Att jämföra "hillbilly" med "neger" är absurt.

För övrigt visste jag, eftersom jag inte sett klippet, inte vilken hudfärg soldaten i fråga hade heller. Svårare att bevisa, men likväl sant, är att jag inte ens reflekterade över den frågan heller.

Sammantaget: Användningen av hillbilly var självfallet inte i hetsande syfte.

/Petter
Min vän, jag ignorerade alls inte att du påstår dig inte ha sett filmen, jag bara undrade om du hade kallat soldaten nåt annat om du hade sett filmen och han hade varit exempelvis svart? Hillbilly är alls inget neutralt ord, om du kallade mig det skulle jag bli förolämpad. Ja du har helt rätt att det är absurt att jämföra orden hillbilly och neger, neger är inget nedsättande ord överhuvudtaget. Ursäkten att det finns filmer med en sån title är ganska svag, det finns filmtitlar av alla möjliga slag. Jag förstår att du inte menade nåt illa, men då är det väl OK att kalla irakierna camel jockeys? Inte? Konstigt att man kan göra sån skillnad...

Thomas

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 14 jan 2004 20:01

Jag föreslår att vi kallar den amerikanske soldaten Billy, allt för att underlätta diskussionen. :lol: