Kriget i Syrien

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktionen

Re: Kriget i Syrien

Inlägg av LasseMaja » 19 aug 2019 17:57

Regeringssidans offensiv södra delen av Idlib-fickan verkar framgångrik. Med en dubbel omfattning försöker man skära av södra delen och nu har den västra fronten lyckts ta M5-motorvägen vilket gör att rebellerna sannolikt tvingas utrymma flera större städer i söder.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 07 okt 2019 09:51

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7315816

Ser ut som om Trump administrationen tänker blåsa Kurderna! (Otack är världens lön.) jag tolkar in att Pentagon inte är överlyckliga. Vilket är lite intressant.

Undrar om detta kommer "backfire"* på turkarna? Jag kan ju känna på mig att det inte kommer utveckla sig som de tänkt.

Så en ny rond av krig verkar vara på gång i regionen. :roll:

Sonderling

* Finns det motsvarande Svenskt uttryck?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 07 okt 2019 10:35

Så klassiskt USA, det skall vara huvudorsaken till att min favorit, General Mattis avgick som Utrikesminister.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 08 okt 2019 06:47

mrsund skrev:
07 okt 2019 10:35
Så klassiskt USA, det skall vara huvudorsaken till att min favorit, General Mattis avgick som Utrikesminister.
Ja jag gillar också Mattis och undrade varför han avgick, nu vet man det.
Jag hoppas militären lämnar efter sig välbehövlig utrustning.

Klassiskt eller inte, tidigare har man iallafall släppt in de folk man svikit till USA, jag tror större delen av Homong folket togs in i USA efter Vietnam-kriget. Samma har jag läst om de klaner som stödde USA i Somalia. (Källa: sido information jag läst i böcker om respektive konflikt, minns inte vilka tyvärr.) Men jag litar inte på att samma gäller idag.

Med risk för att vara politiskt men är inte detta tidstypiskt för den kortsiktiga kapitalism som Trump representerar? Man tänker i kvartal och inte i det långa loppet?

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 08 okt 2019 19:11

Yes, de har tagit emot många efter liknande policy ändringar, historien måste vara full av dem, det är rätt många konflikter man har dragit sig ut ur sen Koreakriget. Centralamerika, Kuba, Afrika, mellanöstern, Vietnam, Afghanistan (både nu och under sovjetinvasionen). En ny administration som har andra vallöften (bidragsgivare) och inte känner några förpliktelser mot sina företrädares löften, just detta var viktigt för Mattis vilket han skrev om i sitt avgångsbrev i dec förra året, dagen efter Trump sa att man skulle dra sig ur Syrien. Just hans avgång är mitt tycke det värsta under Trump, en trängd President med ja sägare till rådgivare bådar inte gott.
Jo, det kan nog vara tidstypiskt att det går snabbare nu i twittertider :(

Försöker skriva i ett historiskt skeende, nuförtiden är väl gårdagen historia?

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 09 okt 2019 16:13

Idag verkar det riktiga anfallet ha inletts. Angrepp vid tre gränsstäder har rapporterats, vid Kobane skall 6 amerikanska fordon förhindra turkarna än så länge.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 09 okt 2019 18:05

LasseMaja skrev:
09 okt 2019 16:13
Idag verkar det riktiga anfallet ha inletts. Angrepp vid tre gränsstäder har rapporterats, vid Kobane skall 6 amerikanska fordon förhindra turkarna än så länge.
Vad jag undrar är om Ryssland är positiv till att Turkiet ger sig på den syriska regimens fiender, eller om man (som den syriska regimens synvinkel) ser angreppet som ett angrepp mot Syrien och dess regim..?

Jag tror att Rysslands hållning inte är oviktigt för fortsättningen i detta krig. USA:s hållning är betydligt mera flytande.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 10 okt 2019 06:56

Ryssland har uttalat sig negativt om Turkiets fredsanfall, men jag gissar på att de är jättenöjda med inbördes dispyter mellan väst och NATO länder, samt att de olika grupperna i Syrien bör bli svagare när de slåss mot varandra, en ny flyktingkris hade varit grädde på moset för Ryssarna.

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 10 okt 2019 14:24

mrsund skrev:
10 okt 2019 06:56
Ryssland har uttalat sig negativt om Turkiets fredsanfall, men jag gissar på att de är jättenöjda med inbördes dispyter mellan väst och NATO länder, samt att de olika grupperna i Syrien bör bli svagare när de slåss mot varandra, en ny flyktingkris hade varit grädde på moset för Ryssarna.
Beklagar att jag måste ställa Peter Jihde-frågan: Hur tänkte du där?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 10 okt 2019 14:55

Gerrgul skrev:
10 okt 2019 14:24
mrsund skrev:
10 okt 2019 06:56
Beklagar att jag måste ställa Peter Jihde-frågan: Hur tänkte du där?
Hur jag tänkte, förtydliga gärna din fråga?

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 11 okt 2019 07:32

Amund skrev:
09 okt 2019 18:05
LasseMaja skrev:
09 okt 2019 16:13
Vad jag undrar är om Ryssland är positiv till att Turkiet ger sig på den syriska regimens fiender, eller om man (som den syriska regimens synvinkel) ser angreppet som ett angrepp mot Syrien och dess regim..?

Jag tror att Rysslands hållning inte är oviktigt för fortsättningen i detta krig. USA:s hållning är betydligt mera flytande.
Jag tror att Ryssland helst hade vela se ett avtal mellan kurderna och regeringen om lokal självstyre för kurderna mot att regeringen åter får gå in i området.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 11 okt 2019 08:38

Är det nån som vet hur mycket förluster som Turkarna åsamkats?

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-50011468

Enligt BBC 1st Turkisk soldat.

Jag är också nyfiken på hur pentagon (inofficiellt) ställer sig, om det är nån ser nått i flödet kan ni väl posta nått.
Man får ju alltid vara på sin vakt för sin egen filterbubbla men jag sett en del kommentarer från en del Amerikanska SF-soldater som inte är så glada minst sagt.

Sonderling

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 11 okt 2019 12:37

Erdogan ger upp större delen av Idlib då han dragit stora delar av sina mörkermän därifrån för att istället slåss mot kurderna. Syrien/Ryssland "får" större delen av Idlib. Erdogan får kurder och en "buffertzon" i norr och nordöst.

Eller?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Inlägg av tyskaorden » 14 okt 2019 17:46

Kurderna har tydligen ingått ett avtal med syriska regeringen, varvid Assad sänt trupper för att hejda vidare turkiska framtränganden.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 14 okt 2019 18:22

Det ser ut som de första striderna brutit ut mellan regeringen/ryssarna och turkarna/islamistmiliser kring Manbij. Samtidigt evakueras amerikanska soldater från området med helikopter. Lite konstig utveckling ändå, det var ju inte länge sedan ryssarna skulle sälja luftvärn till Turkiet.