Kaos i Libyen

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Amund
Stödjande medlem

Re: Kaos i Libyen

Inlägg av Amund » 07 apr 2019 19:24

erep skrev:
07 apr 2019 16:39
Du erbjuder kritik utan att erbjuda lösningar.
Kritik ja, eller mer noggrant ett ifrågasättande av om exempelvis insatsen i Libyen sköttes på bästa möjliga sätt eller om något hade kunnat göras annorlunda. Tydligen inte enligt dig om jag förstår dig rätt, ett svar jag tackar för.
erep skrev:
07 apr 2019 16:39
Man behöver inte för övrigt bli kränkt om nån kommer med kommentarer "på ett ytterst barnsligt sätt". Man kan ju agera vuxet i så fall.
Håller självklart med dig där, men nu skrev jag så här:
Jag undrar om alla samarbetsorganisationer från Europarådet, Nato, EU är nöjda med hur de hanterat konflikten i Libyen... för att inte tala om Syrien..?
Varvid du svarade så här:
Vad är det du påstår? Att man inte skall förhindra folkmord? Eller har du någon hemlig superstrategi med vilken du skall hindra att odemokratiska stater som kollapsar och där diktatorn har skaffat vapen i övermåtta inte skall bli konflikthärdar. Vänligen berätta om ditt recept för mänsklighetens skull.

Att bara vara överlägsen räcker inte.
Därför tolkar jag ditt inlägg som att insatsen och dess syfte är odiskutabel och att ett ifrågasättande inte är på sin plats. Jag är inte alls kunnig i ämnet och tackar dig för det svaret.
Markus Holst skrev:
07 apr 2019 16:55
På Skalman kramar vi varandra.

Självklart Markus - Alltid! :kramis:

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 08 apr 2019 16:34

Oron i Algeriet kan ha varit den utlösande faktorn. Algeriet har inte varit glada över att Haftars styrkor gått för långt västerut, men under rådande situation har man fullt upp på hemmaplan. Det här verkar Haftar och hans allierade agerat på. Bland de som stödjer Haftar finns Egypten, Saudi, Arabemirater, Ryssland, Frankrike.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 10 apr 2019 01:01

Har läst lite mer om Libyen de senaste dagarna och såg en lista på över 40 olika stridande grupper. Varenda stam och klan verkar ha sin egen milis. Dessutom finns det vad jag har förstått legosoldater som vaktar oljefält.

Landet är stort som fyra Sverige, och med en befolkningstäthet om bara 3,74 människor per kvadratkilometer kan man nog gissa att staten bara finns vid kusterna och vid oljan.

En uppfattning jag sett är att de från Cyrenaika - som har kontroll över oljan - inte är intresserade av kompromisser och fria val. De är färre än de från Tripolitanien och är rädda för att pengarna från oljan inte skulle komma dem till godo. Haftar kommer också därifrån. Så vad jag läste var att ur det perspektivet finns det två alternativ, antingen vinner Haftar nu och - vad det verkar - styr hela Libyen utan allt för mycket demokrati, eller så säger Cyrenaika att det är dags att dela upp landet.

För Tripoli skulle det kunna bli stor skillnad jämfört med tidigare, så de i Tripolitanien lär ju inte gå med på något sådant.

Det är svårt att få någon uppfattning om hur det egentligen går i striderna, men LNA, Haftars trupper, hävdar att de avancerat i en bred kil norrut från Tripolis internationella flygplats (som inte har använts sedan 2011), och att de nu kontrollerar en förort som heter Ain Zara - vilken en gång i tiden var sin egen lilla oas. Den ligger ca. 1,2 mil från ovan nämnda flygplats och ca. 8 km från hamnen och flygplatsen Mitiga, som ligger längs kusten. Mitiga anlades av italienarna. Luftwaffe har varit där, liksom Libyens, USAs och Sovjets flygvapen. Sedan mitten av 90-talet används den för civilt bruk.

Hade velat visa en karta, men man var tvungen att betala eller joxa med reklam. Här är en länk istället. Länken kommer att poppa en förfrågan om att betala eller något sådant, låt den bara tajma ut, så ska man kunna klicka bort den på Xet, och se kartan.

https://libya.liveuamap.com/

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 04 maj 2019 04:12

Det verkar som att det i princip inte har hänt någonting under en hel månads tid, förutom att människor dör då förstås. Haftars trupper står kvar vid flygplatsen och en bit norrut. De försöker skära av Tripolitrupperna emellan, men verkar inte lyckas. Och de från Tripoli verkar inte kunna avancera och skära av Haftars styrkor från deras försörjningslinje.

Ett sådant krig är väl det tristaste som finns, och måste vara hemskt för soldaterna. Men kanske slåss de bara för sin stam? På så vis kan de vara nöjda med vad som händer, och acceptera framtida utveckling, eftersom de själva inte har strukit med.

Med min ringa visdom känns det som att många där säger, vi får se hur det går, och agerar som vindflöjlar. Och det kan nog vara ett ganska smart förhållningssätt.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 04 maj 2019 15:37

Om man sett på färska videosnuttar från Libyen så ser man ett jävla skjutande, mest utan att det ens siktas och framryckningarna har inte något att göra med en militär trupp. Haftars truppers twitterkonto delade även med sig några videoklipp där man kunde se vita män konversera på engelska, som mest lät som amerikanska. Det påstods att dessa är amerikanska soldater. Det kan röra sig om något PMC. Det går även rykte om att italienska spedcialförband skulle strida bland tripolitrupperna.

Även små förband med västerländska erfarna och kunniga soldater kan vara effektiva mot trupper med låg utbildningsnivå. Haftars trupper är dessutom inte enligt uppgift mera än 5-7 k och att ta en storstad är jobbigt om du har kompetenta soldater bland försvararna.

Här ska man inte tro att detta drivs av utländska makter. Detta är en intern Libyen konflikt, där olika utländska makter valt sin sida. Efter att ett samhälle varit under diktatur i ett halv århundrande, finns inte riktigt sådan strukturer som skulle kunna klara av att lösa konflikter, särskilt när vi pratar om klansamhällen.

PeterE
Stödjande medlem

Inlägg av PeterE » 08 maj 2019 02:58

Haftar’s sida påstår att de skjutit ner ett Mirage plan med en portugisisk pilot som tillfångatagits. Piloten skulle tillhöra Tripoli-regeringen och vara någon sorts legosoldat:

https://www.google.com/amp/s/www.indepe ... html%3famp

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 13 maj 2019 21:14

Det känns som om Bengahzi-sidan kommer att ta hem det här till slut. Man verkar ha fått både USA och Rysslands medgivande.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 14 maj 2019 11:36

En uppdaterad karta på läget i Libyen finns på

https://libya.liveuamap.com/

(man kan även kontrollera Syrien, Ukraina och Venezualas motsvarande kartor via länkar på sidan)

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 20 maj 2019 18:06

Turkiet verkar beväpna Tripolifalangen. Vilka utländska stöd finns egentligen för de olika grupperingarna?