När har NATO prövats?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Vidugavia
Medlem

När har NATO prövats?

Inlägg av Vidugavia » 04 dec 2018 15:31

Finns det någon händelse under NATOs existens där man kan säga att solidariteten inom den mäktiga försvarsalliansen verkligen prövats?

Det jag främst är ute efter är om de starkaste medlemmarna, framför allt då USA och Storbrittanien, offrat eller riskerat viktiga intressen för att solidariskt sluta upp kring och stödja någon annan enskild medlem.

Att NATO i mycket slöt ut bakom USA efter 11 september-attackerna är inte det jag letar efter. Det är lätt att stödja den som är starkast.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: När har NATO prövats?

Inlägg av Markus Holst » 04 dec 2018 15:42

11 september är väl enda gången som artikel 5 har utlösts, varför det inte torde finnas några exempel på det du efterlyser.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Inlägg av tyskaorden » 04 dec 2018 18:58

Suezkrisen 1956 kan man väl säga att NATO:s solidaritet prövades. USA tvingade ju Storbritannien och Frankrike att mer eller mindre att dra sig tillbaka.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 04 dec 2018 21:21

Artikel 5 gäller bara vid angrepp på de deltagande staterna ”i Europa eller Nordamerika”. Suez var inget angrepp i Europa och det var inget angrepp på vare sig den franska eller engelska staten. Inte heller var därför t.ex den argentinska invasionen av Falklandsöarna något som kunde utlösa artikel 5, eller de övriga mer eller mindre våldsamma avvecklingarna av de franska och brittiska kolonialväldena ”overseas”.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Inlägg av tyskaorden » 04 dec 2018 21:34

Jag tänkte här lite bredare än bara artikel 5.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 05 dec 2018 06:44

tyskaorden skrev:
04 dec 2018 21:34
Jugoslavienkriget var rätt mycket följden av ett maktvakuum efter det kalla kriget. Nato försvagades pga ingen uppgift och Tyskland kunde spela regional stormakt. Kosovokriget innebar att Tyskland tvingades in i Nato-ledet och USA återtog ledningen för Europas säkerhet igen.

Vidugavia
Medlem

Inlägg av Vidugavia » 05 dec 2018 10:43

tyskaorden skrev:
04 dec 2018 21:34
Jo, det jag är ute efter är lite bredare än artikel 5.

Funderar bland annat över relationerna till konflikter rörande Turkiet.

Det som fick mig att börja tänka är framför allt Frankrikes svek 1938 gällande alliansen med Tjeckoslovakien. Finns det några bra exempel historiskt som pekar åt att mindre allierade inte alltid får ta ett steg tillbaka när NATO-stormakterna dansar på allvar?

HJ
Medlem

Inlägg av HJ » 05 dec 2018 14:32

Jag tror mindre stater alltid måste räkna med att ta ett steg tillbaka om stormakterna vill dansa. Men NATO kan ses som ett sätt att säkerställa att USA har fått inbjudan (och accepterat den) i det fallet att Sovjet ville dansa i Europa. Om stormakten skulle vara intresserat av att dansa så skulle det inte finnas någon hindrande formalia. T.ex. vad gäller amerikanska presidentämbetets vs kongressens rätt att starta krig. Om USA inte skulle vilja komma till undsättning så kan de såklart strunta i det (t.ex. med hänvisning att berörd mindre NATO-stat inte uppfyller sina åtaganden vad gäller försvarsutgifter, 2% av BNP).

Som alla allianser och avtal handlar det i grunden om att de som ingår har ett gemensamt intresse. Avtalet ser till att man har ett ramverk för att nå detta. Men solidaritet mot mindre stater....Nja, såvida man inte känner att förtroendet för avtalet i sig är viktigt. Får vi tänka kring andra allianser/intressegemenskaper, t.ex. EU?

/Håkan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 05 dec 2018 15:28

Fast såväl NATO:s insatser i ex-Jugoslavien som andra uppdrag har ju varit fall av ”coalition of the wiling” som har utnyttjat NATO:s ledningsstrukturer och organisation. Inte insatser påkallade av de ömsesidiga försvarsåtagandena som är NATO:s kärna. Det närmaste man kommer är väl de konsultationer som har förts med stöd av 4:e artikeln, men inte heller de är vad man skulle kalla vanligt förekommande. Det är väl några tillfällen där Turkiet har tagit upp frågan om vad som händer längs landets gräns mot Syrien/Kurdistan under 2010-talet, annars känner jag inte till några.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 05 dec 2018 18:57

Under kalla kriget prövades väl NATO varje dag. Och efter att Ryssland igen börjat yva sig prövas NATO igen.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 05 dec 2018 22:49

Sarvi skrev:
05 dec 2018 15:28
Fast såväl NATO:s insatser i ex-Jugoslavien som andra uppdrag har ju varit fall av ”coalition of the wiling” som har utnyttjat NATO:s ledningsstrukturer och organisation. Inte insatser påkallade av de ömsesidiga försvarsåtagandena som är NATO:s kärna. Det närmaste man kommer är väl de konsultationer som har förts med stöd av 4:e artikeln, men inte heller de är vad man skulle kalla vanligt förekommande. Det är väl några tillfällen där Turkiet har tagit upp frågan om vad som händer längs landets gräns mot Syrien/Kurdistan under 2010-talet, annars känner jag inte till några.
Det är nog lite av en fasad att Nato är en sammanslutning av självständigt agerande länder. Just Kosovokriget var rätt mycket för att få in Tyskland under USA:s dominans igen. Som det sägs: Nato är till för att hålla ryssarna ute, tyskarna nere och amerikanarna inne.
Jag minns från en artikel i l'Espresso från tidigt 90-tal en intervju med den italienska flygvapenchefen(?) som menade att EU:s civila luftfartskontroll skulle göra italienarna till herrar i eget hus igen.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 07 dec 2018 06:01

När Turkiet blev medlem av NATO så prövades organisationen åtminstone politiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Straits_crisis

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 09 dec 2018 09:30

pandersson2 skrev:
07 dec 2018 06:01
När Turkiet blev medlem av NATO så prövades organisationen åtminstone politiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Straits_crisis
Som jag skrev i VK1-kvissen viewtopic.php?f=32&t=12137&start=9465
så var Turkiets relation med Sovjet mycket god fram tills Beria började tala om gränsjusteringar 1949, då kändes nog ett NATO-medlemskap som ett bra beslut. Men man kan inte ha blivit glada 1952 när ärkefienden Grekland också blev medlem. Fast på den tiden var ju Kalla kriget det övergripande syftet med NATO, numera är den gemensamma fienden inte lika tydlig så det är nog bara en tidsfråga innan lojaliteten prövas ordentligt. Just exemplet Turkiet verkar mycket självständig i sitt utrikesagerande.