Japansk vapen gömma funnen i skola

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Japansk vapen gömma funnen i skola

Inlägg av sonderling » 07 aug 2018 14:20

Läste på text-tv om att man hittat en gammal vapen gömma under en skola i Tokyo.
Tydligen nått man skulle gömt undan ockupations trupperna i väntan på bättre tider.
Såg framför mig fräna samuraj svärd och googlade lite.
Mest bara rostiga klumpar. :)

https://japantoday.com/category/nationa ... ary-school

Men det är intressant detta att nån tänkt att man skulle använda dem i fortsatt kamp? om man nu kan dra den slutsatsen?
Och varför blev det inget av det?

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: Japansk vapen gömma funnen i skola

Inlägg av Markus Holst » 07 aug 2018 14:26

Det måste vara en av de störste enskilda vapengömmorna man hittat.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 07 aug 2018 15:15

Låter inte så dramatiskt här:
The training grenades and bullets were collected by police and Self-Defense Forces, while the firearms – believed to be replicas – and swords were to be disposed of by the city.
https://www.stripes.com/workers-uncover ... l-1.541347

Kanske helt enkelt attrapper man bedrev militär övning med i skolan och som man när freden bröt ut inte ansåg sig behöva mer och helt sonika grävde ner dem.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 15 aug 2018 08:34

Håller med Hans. Vapen avsedda för återanvändning skulle de säkert försöka skydda på något sätt. Klassiskt är att svepa in dem in i inoljade "oljedukar".

Om de bara begravs så där, och många av dålig kvalite rent av övningsattrapper, är det snarare övningsmaterial, som naturligtvis inte behövdes längre.

Vidare, jag antar att de menade det var mera hedersamt att begrava än att tex ge till segrarna. Och eftersom det inte var skarpa militärvapen av förstklassigt rostfritt stål (tex svärden), fanns de ju inte heller med i officiella arméförteckningar.