Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Amund
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 10 maj 2018 21:20

varjag skrev:
Inläggav Amund » mån maj 07, 2018 6:56 pm

Tackar tackar! Ja Adolf hade verkligen nio liv, inte konstigt om hans pistol klickat och han blandat ihop cyanidkapseln med en alvedon. - Nästa fråga:

De flesta känner till att den finske regeringschefen Risto Ryti förband sig att följa Tyskland to the bitter end. Att han kunde avgå och att löftet då inte längre gällde tänkte kanske inte Adolf på, kanske inte heller Stalin – vem vet? Troligen kände man till i Kreml att det fanns ett starkt stöd för en separatfred i Helsingfors även om man lyckades hålla Stalin stången på näset under sommaren.

Fredsförslaget från Molotov i mars -44 ansågs innehålla alltför hårda villkor även om den verkliga orsaken kanhända var den starka tyska närvaron i landet. Hursomhelst, den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag och vilken hög militär var det som la fram det..?
Nej tyvärr inte han heller. Den jag tänkte på var Voroshilov (KV-vagnar) vars fredsvillkor även innehöll kravet att Röda armén skulle få ockupera Helsingfors, Åland, Åbo, Vasa, Uleåborg och Torneå tills kriget mot Tyskland var över. Dessa lite väl hårda krav blev inte kända förrän efter Sovjetunionens upplösning.
Tack Amund
Du har verkligen avslöjat en lucka i mina kunskaper !

Var - har du läst om detta ?
Den gode Kliment - var ju känd som en bombastisk medlem av Stalinklicken. Men dessa villkor var sannerligen en nyhet för mig......
Klim med Kompisar.jpg
Framfördes de till finska förhandlare - eller strandade hans förslag redan på Stalins ''veto'' ?

(Jag postar detta även på Finlands Historia-tråden då kanske några av våra finska medlemmar kan amplifiera !? )

Varjag
På Stalins veto. Min källa är självaste diplomaten och författaren Max Jakobsson.
Här kan man läsa hans artikel som heter "Avvärjningssegern öppnade vägen för fred". Det står även mer detaljer om Molotovs förslag till Paasikivi i mars -44.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 10 maj 2018 22:19

Tusen tack Amund.
Jag har läst första hälften (ungefär) av Jakobssons text. Men - inte sista delen :oops:

Ur svensk synpunkt. spännande hur sovjetisk ockupation av Åland och Tornio hade mottagits 8O

''Finlands sak - är Vår'' hade nog fått en ordentlig törn !!!

mvh, Varjag

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 11 maj 2018 02:05

(Jag postar detta även på Finlands Historia-tråden då kanske några av våra finska medlemmar kan amplifiera !? )
Och fick napp genast.....

Tusen tack erep.
För svenskspråkiga medlemmar - tog jag mig friheten översätta artikeln till svenska: (Tack google!)

''
Historia År 1944 övervägde Sovjetunionen stränga regionala krav i Finland.

Under våren 1944 ansåg Sovjetunionen en gränsförändring som skulle ha tagit den till Saimaa. Lappeenranta och Imatra skulle vara kopplade till Sovjetunionen. Sovjetunionen skulle dessutom ha hytt Suomenlinna, som hade sina trupper framför Helsingfors och fick en bas från Åland. Detta förklaras i den nya boken av professor Kimmo Rentola, Stalin och Finlands öde (Otava).

Stalin gjorde ytterligare villkor
Dessa krav ingick inte i listan som presenterades för de finska fredssökarna i mars 1944 i Moskva, men betraktades som ytterligare villkor. Sovjetunionen berättade inte för sina förbundsmedlemmar till Förenade kungariket, vilken del av avtalet lämnades för kommentarer. Professor Kimmo Rentola uppskattar att Stalin och utrikesminister Molotov gjorde extra villkor, men situationen gick inte så långt som de skulle ha varit.

Finland fortsatte att slåss

Marsalkka Voroshilov-utskottet utformade en gräns som skulle ha tagit Kotka, Lappeenranta och Imatra från Finland. Planen fick inte Stalins välsignelse.
Voroshilov-planen.jpg

Även hårdare krav beaktas

Fred uppnåddes inte under våren 1944 men först efter sommarens tunga strider. Populariteten av sovjetiska krigsfartygens sovjetiska krigsfartyg, som beställdes av Marshal Kliment Voroshilov, gjorde ett förslag till fredsförhandlingarna, där de områden som krävs av Sovjetunionen skulle ha ökat. Förslagets titel var "förutsättningarna för Finlands överlämnande".

Hoppas alla läsare fattar innebörden av orden Finlands Överlämnande! (Min anmärkning...)

Sovjetstyrkorna skulle vid behov ockupera "Helsingfors fästningsområde", Åland, Åbo, Vasa och Tornio tills kriget med Tyskland var över. Sovjetunionen skulle få Hanko, Porkkala, Kotka Fortress, Haapasaari och Mäkiluoto. Enligt Rentola var det emellertid bara ett "proaktivt förslag" som inte hade Stalins välsignelse.

Stalin ville hantera det snabbt
Voroshilov hade upplevt personlig förödmjukelse i vinterkriget, för vilken Stalin hade blivit utspottad av hans dåliga behandling. Rentola tror inte att detta påverkar kraven, men marskalken gjorde bara ett kallt jobb. Enligt Rentola ser den ursprungliga kartan ut som om någon drog kartan ur den röda linjen med en penna och tjänstemännen letade efter lämpliga platsnamn för förslaget.

Till sist, efter hårda strider, var uthyrningsområdet Porkkala tillräckligt för Sovjetunionen och gränsen för 1940-talet tillkom till Petsamo. Rentola uppskattar att Stalin störde den obekväma situationen i Polen, där Sovjetunionen gjorde vrede mot de västerländska förbunden. Därför ville den finska regeringen lugna sig så fort som möjligt.''

viewtopic.php?f=71&t=34900&start=3990

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 11 maj 2018 02:14

På Stalins veto. Min källa är självaste diplomaten och författaren Max Jakobsson.
Här kan man läsa hans artikel som heter "Avvärjningssegern öppnade vägen för fred". Det står även mer detaljer om Molotovs förslag till Paasikivi i mars -44.
Kan inte låta bli spinna lite......om ovanstående; Stalins behandling av Finland berodde enbart på problemet Tyskland >>>>>>>

OM - 20:e juli-attentatet mot Hitler lyckats - och Tyskland kollapsat redan sommaren 1944.....

Hade då Finland blivit en Sovjetrepublik? Hur hade Sverige's ställning blivit i det läget ?

:roll: , Varjag

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 11 maj 2018 02:20

Ny fråga - en bild
tagen 1927.jpg
- men med full relevans i denna tråd.

Två av personerna känns lätt igen - men vem var den tredje t.v.?

Varjag

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 11 maj 2018 07:05

varjag skrev:
Ur svensk synpunkt. spännande hur sovjetisk ockupation av Åland och Tornio hade mottagits 8O

''Finlands sak - är Vår'' hade nog fått en ordentlig törn !!!
Ja det hade varit intressant att se hur det hade hanterats i Rosenbad. Jag gissar att man inte visat samma offensiva anda vad gäller Åland som man gjorde 1918, då fanns också Tyskland som den starka makten i Östersjön. Och eftersom britterna gav bort Bornholm till ryssarna genom att vägra skicka dit en endaste soldat att kapitulera till (som den tyske kommendanten också begärde), så kunde ryskt marininfanteri ta över ön - Så en svensk intervention på Åland sensommaren -44 hade man knappast fått stöd för i väst.

Angående frågan så vet jag inte. EDIT: Esko Riekki..?

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 11 maj 2018 10:39

Angående frågan så vet jag inte. EDIT: Esko Riekki..?
Nej, inte han. Men en annan övertygad Hitlerbeundrare........ :wink:

Varjag

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 11 maj 2018 13:29

Gissar att han är ledare för detta... 8-)

/ currahee

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 11 maj 2018 13:29

varjag skrev:Förslagets titel var "förutsättningarna för Finlands överlämnande".

Hoppas alla läsare fattar innebörden av orden Finlands Överlämnande! (Min anmärkning...)

Varjag
Postar även här en liten korrigering. Google klarar inte av särskilt bra att översätta finska.

Artikeln nämner att planens namn var "Suomen antautumissuunnitelma", vilket betyder Finlands kapitulationslpan.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 11 maj 2018 21:02

Oläst inläggav currahee » fre maj 11, 2018 1:29 pm

Gissar att han är ledare för detta... 8-)
Jojomensan -
Sveriges egen Phurer.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Birger_Furug%C3%A5rd

currahee äger frågan!

Varjag

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 11 maj 2018 23:08

erep skrev:
varjag skrev:Förslagets titel var "förutsättningarna för Finlands överlämnande".

Varjag
Postar även här en liten korrigering. Google klarar inte av särskilt bra att översätta finska.

Artikeln nämner att planens namn var "Suomen antautumissuunnitelma", vilket betyder Finlands kapitulationslpan.
Tack erep, skillnaden mellan ''överlämnande'' och ''kapitulation'' - är ju liten.
Tack och lov - kapitulerade ju aldrig Finland - utan förhandlade sig till en hård - men dock, fred.

Det är min övertygelse, att Stalin 1939-1940 - siktade mot att införliva alla Tsarryska områdena - med Sovjetunionen.
Finland, Estland, Lettland & Litauen. (Jmfr Kuusinen-regeringen....)

Det var enbart p.g.a. Finlands sega motstånd - som han övergav den finska delen av sin plan.....

Sverige har mycket att tacka Finland för !!!! (utan att egentligen begripa det :roll: )

mvh, Varjag

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 12 maj 2018 07:00

varjag skrev:Tack och lov - kapitulerade ju aldrig Finland - utan förhandlade sig till en hård - men dock, fred.

Det är min övertygelse, att Stalin 1939-1940 - siktade mot att införliva alla Tsarryska områdena - med Sovjetunionen.

Det var enbart p.g.a. Finlands sega motstånd - som han övergav den finska delen av sin plan.....

Sverige har mycket att tacka Finland för !!!! (utan att egentligen begripa det :roll: )
Sannerligen! I Max Jakobssons artikel stod det ju också följande:

Molotov sade till en intervjuare 1974: "Vi var kloka som inte annekterade Finland. Det hade blivit ett blödande sår – Människorna där är mycket oresonliga, mycket oresonliga."

:)

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 12 maj 2018 15:25

Tackar.

Nästa fråga - en staty tillverkad i betong på platsen där något speciellt inträffade i slutet av kriget.
Vad och var?

/ currahee

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 12 maj 2018 17:28

varjag skrev:[
Tack erep, skillnaden mellan ''överlämnande'' och ''kapitulation'' - är ju liten.
Tack och lov - kapitulerade ju aldrig Finland - utan förhandlade sig till en hård - men dock, fred.

mvh, Varjag
Ja skillnaden är liten, men så gick det ju inte. 1944 var ju inte sovjetdoktrin att ta land, utan att förinta den fientliga militära styrkan. Efter att anfallet vid Tienhaara inte lyckades, inte heller vid Tali-Ihantala och slutligen inte heller norr om Ladoga i augusti, där ryssarna igen hamnade i en motti och finska försvaret var starkare än någonsin, med 580 000 soldater och moderna vapen, var det dags för ett vapenstillestånd.

Jag är helt enig om Stalins mål. Glöm inte att Finland och baltstaterna inte var de enda som Stalin krävde. Han krävde även Bessarabien (mest nuvarande Moldova) och andra mindre områden av Rumänien, och så hade han ju redan delat Polen med Adolf.

Sverige behöver inte tacka för något, eftersom Finland försvarade sig i eget intresse. Sverige hade ett motiv under vinterkriget och under fortsättningskriget att stöda Finland. Stödet under fortsättningskriget är mindre känt, men i båda fallen gick det ut på att Sverige inte ville ha ryssen på Åland och Torneå. Stödet var alltså inte altruistiskt.

Men, nu låter jag kvissen fortskrida.

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 15 maj 2018 14:04

Angående kviss-bilderna: Verkar öststatligt - någonstans vid Östersjön?

Hans K