Flottans attackdykare

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Medlem

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av Vysotskij » 04 okt 2018 17:44

Eller kan NN ha varit någon form av basområde för lite djupare operationer - Åland, Åboland och Finlands västkust - och därmed relativt överstarkt på Flottans svenssonsälar?

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem

Inlägg av Zizka » 05 okt 2018 12:46

Om jag har tur så kan jag närmare precisera antalet A-dyk inom riket om nån vecka då jag kartlägger Marinens (exkluderat Kustartilleriet) krigsorganisation i början av 70-talet. Väntar in säkerhetsgranskning för Örlogsbas O/S/V samt MKG som väntas vara klar inom någon vecka.
NK-Örlogsbasavdelning var en veritabel guldgruva, för mig har flottans förbandsorganisation varit diffus och ibland svårförståelig men nu har jag sett "Ljuset"... /J

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 28 okt 2018 20:07

Vysotskij skrev:
04 okt 2018 12:13
Tack som vanligt, Zizka.

Funderar lite över numerären. Tre adykgrupper, motsvarande en pluton, i NN borde implicera ungefär 7-8 plutoner i riket (tänker 1 ÖN, 1 NN, 2-4 Ö, 1-2 S, 1-2 V).

Det låter mycket. Utbildades en hel pluton per år?
Om man jämför texten ovan där det nämns avgångar under utbildningen med kriorg för NN är det lätt att dra slutsatsen att man knappast kunnat bemanna hela krigsorganisationen. Visst måste man ställa höga krav på elitförband men om ingen klarar utbildningen är det inte rimliga krav.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 okt 2018 20:15

Zizka skrev:
24 sep 2018 11:03
Borde vara en rejäl "over-kill" att ha dyra attackdykare som försvar av en bas?
Om man såg ett behov av att söka av KFP mm under vattnet så kan det nog vara lämpligt. Frågan är om de var överföringsförband från de delar som hade offensiva uppgifter tro? Liknande lösning fanns inom FV basbataljoner där "gamla" flygbasjägare placerades i mindre rörliga enheter.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 okt 2018 20:16

Wedman skrev:
28 okt 2018 20:07
Visst måste man ställa höga krav på elitförband men om ingen klarar utbildningen är det inte rimliga krav.
Eller också är krigsorganisationen för stor? Bl a de brittiska specialförbanden har varit väldigt tydliga att man hellre tar vakanser än sänker kraven.