Ryktet om stridsvagnensdöd verkar betydligt överdriven

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2038
Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 30 jul 2003 13:18

MD650 skrev:
Luno skrev:
Hur kan man lägga en leasad vagn i malpåse 8O vi hyr väll bara den av Tyskarna
Om vi kunde skulle vi nog "ge" tillbaka vagnarna till tyskarna.
Problemet är tudelat.... tyskarna vill inte ha igen dom. Om det vore så att vi skulle få lämna igen vill dtyskarna ha igen dom i original skick d.v.s. att vi måste plocka bort den svenska utrustningne vilket kostar pengar.
Jag kan forska lite hur det ser ut avseende strv 121.

:)
Skumt :-) vi kan sälja dom vidare . Finns säkert någon arabstat som vill köpa dom bättre begagnade vagnarna vi kanske kan få några T55 som tack :-)


Men hur kan man göra en sån tabbe att köpa in så mycket materiel och sen komma fram till att man inte har råd det är ju inte bara strv 121 utan även Jas 39 Gripen och nu är det Visby korvetten

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16298
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 jul 2003 13:24

Luno skrev:
Skumt :-) vi kan sälja dom vidare . Finns säkert någon arabstat som vill köpa dom bättre begagnade vagnarna vi kanske kan få några T55 som tack :-)


Men hur kan man göra en sån tabbe att köpa in så mycket materiel och sen komma fram till att man inte har råd det är ju inte bara strv 121 utan även Jas 39 Gripen och nu är det Visby korvetten
Joo det kan vi kanske göra så länge det inte är till något krigförande land.

Tabbe och tabbe...
Murens fall -89 och Sovjetunionens upplösning gick ju ganska snabbt och man såg nog en chans att relativt billigt köpa modernare strv än strv 103 och 104. Så sent som 93-94 genomfördes det försök med T80 och strv 105 (upphottad strv 104) men när man fick erbjudandet att leasa Leo 2 så lades det projektet omedelbart ned.
Det är ju ganska lätt att vara efterklok. Så här med facit i hand är det ju synnerligen korkat att t.ex. köpa 204 JAS men man ska ha klart för sig att projektet påbörjades tidigt 80-tal.

:)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2038
Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 30 jul 2003 13:37

MD650
det har du rätt i .-) glömde bort att det var under det glada 80 talet vi började med det :-)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1237
Blev medlem: 10 jul 2003 16:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 30 jul 2003 15:56

Luno skrev:MD650
det har du rätt i .-) glömde bort att det var under det glada 80 talet vi började med det :-)
Det är alltid lätt att vara efterklok, men det är svårt att veta hur världen ser ut om tex 15 år. Det planerades ca 400 Gripen men blev "bara"204".
De levereras i tre delserier om 30 + 110 + 64 flygplan. De sista 64 beslutades i mitten av 1990-talet och kanske var lite onödiga. Men man ansåg att den delserien behövdes för att behålla förtroendet för flygplanet för eventuella utländska köpare.

De sista 100 flygplanen ( ca 30-40 i serie 2, + de 64 i serie 3) är även MYCKET bättre än de 100 första, med bla uppdaterade datorer, färgskärmar, lufttankningsförmåga, förbättrad avanoik mm mm.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2038
Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 30 jul 2003 17:38

KA skrev:
Luno skrev:MD650
det har du rätt i .-) glömde bort att det var under det glada 80 talet vi började med det :-)
Det är alltid lätt att vara efterklok, men det är svårt att veta hur världen ser ut om tex 15 år. Det planerades ca 400 Gripen men blev "bara"204".
De levereras i tre delserier om 30 + 110 + 64 flygplan. De sista 64 beslutades i mitten av 1990-talet och kanske var lite onödiga. Men man ansåg att den delserien behövdes för att behålla förtroendet för flygplanet för eventuella utländska köpare.

De sista 100 flygplanen ( ca 30-40 i serie 2, + de 64 i serie 3) är även MYCKET bättre än de 100 första, med bla uppdaterade datorer, färgskärmar, lufttankningsförmåga, förbättrad avanoik mm mm.

Jo det stämmer det du säger men nu i efterhand hade det inte varit bättre att Köpa in F16 från Usa eller Mirage?

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1237
Blev medlem: 10 jul 2003 16:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 30 jul 2003 17:45

Luno skrev:
KA skrev:
Luno skrev:MD650
det har du rätt i .-) glömde bort att det var under det glada 80 talet vi började med det :-)
Det är alltid lätt att vara efterklok, men det är svårt att veta hur världen ser ut om tex 15 år. Det planerades ca 400 Gripen men blev "bara"204".
De levereras i tre delserier om 30 + 110 + 64 flygplan. De sista 64 beslutades i mitten av 1990-talet och kanske var lite onödiga. Men man ansåg att den delserien behövdes för att behålla förtroendet för flygplanet för eventuella utländska köpare.

De sista 100 flygplanen ( ca 30-40 i serie 2, + de 64 i serie 3) är även MYCKET bättre än de 100 första, med bla uppdaterade datorer, färgskärmar, lufttankningsförmåga, förbättrad avanoik mm mm.

Men nu kan man ju inte ändra på det som skett, eller hur....
Hade vi kunnat se in i framtiden skulle vi inte behövt något försvar alls.
Ta tex alla fasta kustartillerianläggningar som kostat många sköna miljarder att bygga, och som nu skrotas mm mm.


Jo det stämmer det du säger men nu i efterhand hade det inte varit bättre att Köpa in F16 från Usa eller Mirage?

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1237
Blev medlem: 10 jul 2003 16:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 30 jul 2003 17:45

KA skrev:
Luno skrev:
KA skrev:
Luno skrev:MD650
det har du rätt i .-) glömde bort att det var under det glada 80 talet vi började med det :-)
Det är alltid lätt att vara efterklok, men det är svårt att veta hur världen ser ut om tex 15 år. Det planerades ca 400 Gripen men blev "bara"204".
De levereras i tre delserier om 30 + 110 + 64 flygplan. De sista 64 beslutades i mitten av 1990-talet och kanske var lite onödiga. Men man ansåg att den delserien behövdes för att behålla förtroendet för flygplanet för eventuella utländska köpare.

De sista 100 flygplanen ( ca 30-40 i serie 2, + de 64 i serie 3) är även MYCKET bättre än de 100 första, med bla uppdaterade datorer, färgskärmar, lufttankningsförmåga, förbättrad avanoik mm mm.

Men nu kan man ju inte ändra på det som skett, eller hur....
Hade vi kunnat se in i framtiden skulle vi inte behövt något försvar alls.
Ta tex alla fasta kustartillerianläggningar som kostat många sköna miljarder att bygga, och som nu skrotas mm mm.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16298
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 jul 2003 17:59

När det gäller strv 121 vara eller icke var så finns det inget officiellt beslut.
Däremot finns det vissa fakta:

* Det finns 160 leasade strv 121 med en viss övertalighet.
* Finns planer på att skrota de 48 sämsta och göra om till reservdelar
* Finns tankar/ideér/möjligheter på att bygga om ett antal till
pionjärfordon för internationell tjänst och till broläggare (för att ersätta
brobv 731)
* Tyskarna själva har i dagsläget drygt 1600 vagnar som dom vill
reducera till 850

Våra vagnar är leasade till 2009 där det finns tre alternativ:
1.Köpa dom
2.Fortsätta leasa dom
3. Eller lämna tillbaka dom

Alt 3 torde vara mindre sannolikt då tyskarnas intresse torde vara svalt med tanke på deras egna behov.
Alt 1 torde vara, ur tyskarnas perspektiv, det bästa men kanske inte någon bra lösning för oss.

Men som sagt var inget är taget beslut på.

:)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 469
Blev medlem: 29 sep 2002 19:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 31 jul 2003 00:49

Vilken Mirage version motsvarar JAS?

En uppsats på Handelshögskolan i Stockholm gav som resultat (ngt förvånande) att JAS projektet var betydligt billigare än motsvarande antal F18 (som var det verkliga alternativet, F16 är bra föråldrat).

Sen var det nog knapapst samhällsekonomiskt fel att utveckla den kompetensen som världens faktiskt första 3.e generations flygplan gav oss.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1237
Blev medlem: 10 jul 2003 16:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 31 jul 2003 09:00

Hans Engström skrev:Vilken Mirage version motsvarar JAS?

En uppsats på Handelshögskolan i Stockholm gav som resultat (ngt förvånande) att JAS projektet var betydligt billigare än motsvarande antal F18 (som var det verkliga alternativet, F16 är bra föråldrat).

Sen var det nog knapapst samhällsekonomiskt fel att utveckla den kompetensen som världens faktiskt första 3.e generations flygplan gav oss.

De senaste versionerna av F-16 ( block 50,60 mm) är inte föråldrade, det tillverkas fortfarande nya flygplan.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 469
Blev medlem: 29 sep 2002 19:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 31 jul 2003 09:12

Det nytillverkades VW Bubblor fram till i går också, jag hävdar med bestämdhet att de är föråldrade också.

F16 är en 60 talsdesign, hur snygg och akrobatisk den än är.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2038
Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 31 jul 2003 10:57

Hans Engström skrev:Vilken Mirage version motsvarar JAS?

En uppsats på Handelshögskolan i Stockholm gav som resultat (ngt förvånande) att JAS projektet var betydligt billigare än motsvarande antal F18 (som var det verkliga alternativet, F16 är bra föråldrat).

Sen var det nog knapapst samhällsekonomiskt fel att utveckla den kompetensen som världens faktiskt första 3.e generations flygplan gav oss.
jag har inte sagt att den ska motsvara Jas! men MIRAGE 2000 i den senaste modellen hade funkat bra den med

Har du någon källa på uppsatsen du pratar om? jag betvivlar väldigt skarpt
på att Jas är biligare en F16. Visst F16 har några år på naken men ända så väljer nästan alla länder att köpa det och ratar Jas 39 Gripen det säger väll det mesta. Och så tillverkas F16C fortfarande som KA säger
och F16 flög första gången 1979 så inte på 60 talet

Och i luften så är det fortfarande inte det modernast som är det bästa ett gammalt beprövat plan Med ett modernt vapen system kan va en väldigt farlig motståndare
jag rekomendrar dig att läsa lite om den Senaste konflikten mellan Indien och Pakistan och se vad Mig 21 från indien gjorde med Pakistans flygvapen
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem
Inlägg: 2566
Blev medlem: 24 mar 2002 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 31 jul 2003 10:59

BMP-trekker2 skrev:det kvittar hur billiga T-54/55 eller T-62/64 är så är 500 stridsvagnar dyrare än 30 attackhelikoptrar..

Nej det kvittar inte för USA och 30 AH-64 tror jag är mer värdefulla än 500 gamla ökenstrv.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2038
Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 31 jul 2003 11:05

mrsund skrev:
BMP-trekker2 skrev:det kvittar hur billiga T-54/55 eller T-62/64 är så är 500 stridsvagnar dyrare än 30 attackhelikoptrar..

Nej det kvittar inte för USA och 30 AH-64 tror jag är mer värdefulla än 500 gamla ökenstrv.

Håller med visst T55 och T62 är ju fruktansvärt driftsäkra men dom är fruktansvärt föråldrade när det gäller vapen system :D

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1219
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 31 jul 2003 11:10

Luno skrev: på att Jas är biligare en F16. Visst F16 har några år på naken men ända så väljer nästan alla länder att köpa det och ratar Jas 39 Gripen det säger väll det mesta.
Visst.

'Politiska påtryckningar' är vad det säger.