Östtyska transportvagnar till Sverige

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Sonnenflieger
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 nov 2002 22:12
Ort: Märsta

Östtyska transportvagnar till Sverige

Inlägg av Sonnenflieger » 24 jun 2003 21:23

Hej alla,

Efter DDR:s fall köpte Sverige ett antal fordon från konkursboet, bepansrade trupptransportvagnar vid namn BMP eller något liknande.

Någon som vet mer om detta, hur många som köptes, om de är i drift idag osv?

Tack på förhand

Hans J

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Östtyska transportvagnar till Sverige

Inlägg av MD650 » 24 jun 2003 21:38

Sonnenflieger skrev:Hej alla,

Efter DDR:s fall köpte Sverige ett antal fordon från konkursboet, bepansrade trupptransportvagnar vid namn BMP eller något liknande.

Någon som vet mer om detta, hur många som köptes, om de är i drift idag osv?

Tack på förhand

Hans J
Sverige köpte in 350 st BMP 1 som renoverades till "svensk" standard (Pbv 501).
Tanken var att dessa skulle ersätta tgb 20 i infanteribrigaderna men när man skrotade infanteriet så lades alla pbv 501 i malpåse.
Ett antal MT-LB köptes också in och används fortfarande (Pbv 401).

:)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 3054
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 jun 2003 00:50

Närmare 800 MT-LB har jag för mig, eller så ingår de 350 BMP-fordonen i denna siffra.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3680
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 jun 2003 00:58

800 är helt riktigt. 300 skrotades dock direkt för att användas som reservdelsförråd. :)

» Föreningen P5

/Johan

Användarvisningsbild
Sonnenflieger
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 nov 2002 22:12
Ort: Märsta

Inlägg av Sonnenflieger » 28 jun 2003 11:30

Tackar ödmjukast för svaren!

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 08 feb 2005 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 05 mar 2005 15:53

Pbv 501 har beslut fattats nu under början 2005 att de sklal utgå och skkrotas. DEt var förslag att skänka dem till baltikum som skett emd annam mtrl men de ville göra sig av med beroendet av rysk påverkan så ingen ville ha dem. Att sälja är väl inte politiskt gångbart. Mer än hälfen av dem har aldrig brukats efter renoveringen, så i skick som nya, enkelbiljett Vislanda.

Även 302 börjar nu plockas bort och skall var borta inom några år.

Då går även 401 sin väg, bra vagn men kort tid i tjänst. Visste ni förresten att vi köpte in 228 st 2S1 12,2 cm haubits på MTLB-chassi och skrotade dem i Tyskland för att få reservdelar. Ett trettiotal T 55 i olika versioner köptes ochså in för att bli reservdelar till brobv 971.

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11786
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 mar 2005 15:58

Lite utvikning, Sverige hade förut bepansarade järnvägsvagnar, men de flesta av vagnarna är numera skrotade. Jag har en artikel liggande nånstans, men det finns nånstans på internet tror jag. Han som brukar föra sådana där uppgifter heter Peter Löf.

Stefan

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 08 feb 2005 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 08 mar 2005 07:27

Det fanns under VK II två st pansartåg, Kiruna och Boden. De skrotades omkring 1955. Ett av dem är det enda svenska pansarade "fordon"som varit i strid i Sverige. Beskjutning av tyskt flyplan ca 1942 vid Riksgränsen. En soladt på marken dödad när flygplanet öppnade eld tillbaka

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11786
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 mar 2005 14:33

strv skrev:Det fanns under VK II två st pansartåg, Kiruna och Boden. De skrotades omkring 1955. Ett av dem är det enda svenska pansarade "fordon"som varit i strid i Sverige. Beskjutning av tyskt flyplan ca 1942 vid Riksgränsen. En soladt på marken dödad när flygplanet öppnade eld tillbaka
Vad dödsskjutningen inte i Vassajaure?

Stefan

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 08 feb 2005 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 15 mar 2005 15:32

Jag skrev Riksgränsen för det är nästan rätt och mycket mera känt än VASSIJAURE som kan ligga var som helst i stora ödsligheten.
strv

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11786
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mar 2005 15:40

strv skrev:Jag skrev Riksgränsen för det är nästan rätt och mycket mera känt än VASSIJAURE som kan ligga var som helst i stora ödsligheten.
strv
Jag har varit i Vassijaure, den ligger belägen cirka en halvmil från Riksgränsen.

Stefan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2038
Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mar 2005 15:50

Dödskjutning var 20 maj 1940 och inte 1942 om man ska va petig :wink:

Här är hela historien
Efter tyskarnas angrepp på Norge den 9 april rasade striderna länge i norra Norge mellan angriparna och de allierade. Naturligtvis var det den svenska malmen, fortfarande idag en strategisk resurs, som var huvudorsaken till de bittra striderna.

De tyska planen brukade ofta gena över svenskt territorium för att undgå allierade jaktflygplan och allierat luftvärn.

När ett tyskt flygplan kränkte svenskt luftrum den 20 maj 1940 öppnades eld från pansartåget Kiruna och från en svensk luftvärnsställning. Flygplanet besvarade då elden mot pansartåget som då fanns på Vassijaure station.

Sven Sjöberg träffades av den tyska eldgivningen och avled tre timmar senare på Kiruna lasarett och fick senare militärbegravning i Piteå.

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11786
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mar 2005 17:56

Det var också som Ulf Diehl framförde i sin artikel också med andra ord.

Stefan

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4670
Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Psilander » 21 mar 2005 16:23

Mer kul tåg info.

40/36an kallades för "järnvägskanonen för den var mycket enkel att surra i stridsställning på öppna godsvagnar.

Annars är pansartågrätt häftiga, gärna de sovjetiska ICBM bärande.
Kunde inte pansartåg vara rätt effektiva som rörlig kustartilleri på öppna kuster där rälsen kunde ligga bara 5-10km bakom stranden och ingen skärgård som täcker.

Stefan Lundgren
Medlem
Inlägg: 11786
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mar 2005 16:30

Psilander skrev:Mer kul tåg info.

40/36an kallades för "järnvägskanonen för den var mycket enkel att surra i stridsställning på öppna godsvagnar.

Annars är pansartågrätt häftiga, gärna de sovjetiska ICBM bärande.
Kunde inte pansartåg vara rätt effektiva som rörlig kustartilleri på öppna kuster där rälsen kunde ligga bara 5-10km bakom stranden och ingen skärgård som täcker.
Den där tråden har dykt lite grann här och var på forumet, jag själv har behandlat dragkraften lite grann också.

Stefan