Stridsvagn som har kört fast!

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Ressel
Medlem
Inlägg: 684
Blev medlem: 02 jan 2003 22:45
Ort: göteborg

Stridsvagn som har kört fast!

Inlägg av Ressel » 15 mar 2003 00:00

En kompis skickade en bild på en strv122 som har kört fast (är det en strv122 förresten?)

http://hem.bredband.net/b102449/Fastkorning.jpg

Hur ska dom få loss den?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 665
Blev medlem: 01 jan 2003 18:16

Inlägg av Leprazy » 15 mar 2003 05:12

I mina ögon ser det ut som en 122, hur som ska få loss den.....ja förslags vis att en annan pansarvagn bogserar upp den ut all lera....... det e nog inte det strörsta problemet för killarna på bilden....det roliga blir för dom när dom kommer till vagn hallen o ska tvätta skiten :lol: hahaha stackars satar...den ska ju va som ny efter tvätten!

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 665
Blev medlem: 01 jan 2003 18:16

Inlägg av Leprazy » 15 mar 2003 05:18

hahahah kolla på bilden igen, hehe stackars satar...den e ju typ begravd...hahah han står där med sin spade :lol: , fy fan vilket elände....kan tänka mig när herr kapten eller liknande kommer :P


Hahahah det e bara o skratta åt skiten när man inte själv e drabbad.

Kapten: - Hur i helvete har ni lyckats med det här grabbar......förhopningsviss så har han ett litet leende på läpparna :)

Hahah känner igen mig själv så mycket....precis en sån där grej skulle jag kunna göra....jag e så förbannat klantig :oops: :lol:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 mar 2003 07:39

Ja det är strv 122.
Har däremot sett bilder på en strv 122 som var nedkörd i en myr där man bara ser lite av bakändan på vagnen.

:)

Ressel
Medlem
Inlägg: 684
Blev medlem: 02 jan 2003 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 15 mar 2003 09:16

MD650 skrev:Ja det är strv 122.
Har däremot sett bilder på en strv 122 som var nedkörd i en myr där man bara ser lite av bakändan på vagnen.

:)

Hur gjorde man med den då? Fick man upp den?

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 mar 2002 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 15 mar 2003 10:56

MD650 skrev:Ja det är strv 122.
Har däremot sett bilder på en strv 122 som var nedkörd i en myr där man bara ser lite av bakändan på vagnen.

:)
Påminner om en grej en kille berättade för mig. De hade övning och tränade överfall och skit på varandra. Så låg min kompis och ett gäng andra och spanade ut över en myr. Då kommer "fienden" men en stridsvagn av något slag och kör ut på myren och sätller sig där för att övervaka det området. Sen ser de hur vagnen sakta men säkert sjunker ner i myren. När soldaterna sen kommer upp ur vagnen får de ett helvete med att ta ut alla vapen innan vagnen sjunker ner helt, vilekt den gör! Undrar hur man känner sig som värnpliktig när man sänkt en vagn för 40 miljoner... :o

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1766
Blev medlem: 25 mar 2002 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 15 mar 2003 11:41

Hur man får upp vagnen? Med bärgare:

Bild

Jag är dock osäker på hur vi har det med bärgare i dagsläget.
På min tid så körde de fortfarande med Centurionbärgarna
(Rolls Royce V-12:a utvecklad ur RR Merlin=mumma)

MD650: Hur har vi det med bärgare och hur mycket klarar Leobärgaren av att dra/lyfta?

Ressel
Medlem
Inlägg: 684
Blev medlem: 02 jan 2003 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 15 mar 2003 12:02

På den bilden som jag posta så kan man ju inte använda bärgare, då kommer den ju också att sjunka ner.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mar 2002 16:03
Ort: Mullsjö

Inlägg av Thord Wedman » 15 mar 2003 14:36

Man behöver inte använda kranen på Bgbv120 för att bärga.
Det finns även winsch så att man kan stå på fast mark och dra upp bärgningsobjektet.

Försvaret har köpt in 6 Bgbv120 varav 1 är levererad.
Det är fortfarande Bgbv81 (Centurion) som gäller.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 mar 2003 16:03

Ilúvatar skrev:
MD650 skrev:Ja det är strv 122.
Har däremot sett bilder på en strv 122 som var nedkörd i en myr där man bara ser lite av bakändan på vagnen.

:)

Hur gjorde man med den då? Fick man upp den?
Jajemän.... man fick gräva lite med en grävskopa för att komma åt.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 mar 2003 16:09

Larsson skrev:Hur man får upp vagnen? Med bärgare:


Jag är dock osäker på hur vi har det med bärgare i dagsläget.
På min tid så körde de fortfarande med Centurionbärgarna
(Rolls Royce V-12:a utvecklad ur RR Merlin=mumma)

MD650: Hur har vi det med bärgare och hur mycket klarar Leobärgaren av att dra/lyfta?
I dagsläget så utbildas det bara på 90-bärgare (och i viss mån på pbv 4012 dvs MTLB-bärgaren).

När det gäller bgbv 81 så är det tveksamt att det sker någon utb på den längre. Senast jag såg i bruk var för två år sedan. Men hur som helst så är den på väg ut ur organisationen.

Just nu genomförs det typprov på bgbv 120 och men när leverans av den sker har jag inte riktigt koll på.

Bgbv 120 klarar att lyfta minst 22.5 ton dvs en 9040 med sin kran. Avseende dragkraft gissar jag att den klarar åtminstone 80 ton med trepart.


:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 mar 2003 16:18

Larsson skrev:Hur man får upp vagnen? Med bärgare:


Jag är dock osäker på hur vi har det med bärgare i dagsläget.
På min tid så körde de fortfarande med Centurionbärgarna
(Rolls Royce V-12:a utvecklad ur RR Merlin=mumma)

MD650: Hur har vi det med bärgare och hur mycket klarar Leobärgaren av att dra/lyfta?
Har forskat lite mer i ämnet:

Bgbv 120 klarar teoretiskt att maxdra 105 ton men pga av sk transmissonsförluster så är den praktiska siffran ca 95 ton.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 mar 2003 16:26

Thord Wedman skrev:
Försvaret har köpt in 6 Bgbv120 varav 1 är levererad.
Det är fortfarande Bgbv81 (Centurion) som gäller.

/Thord
Försvarsmakten har beställt 14 st varav 3 st finns nu i Sverige. Två till är på gång inom kort och den sjätte levereras enl planen i början av sommaren.

Sista året det utbildades på bgbv 81 var i fjol på P7.


:)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1219
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 15 mar 2003 17:17

P5 lyckades sänka en 103:a en vinter under det sena 80-talet. Isen höll visst inte...

Bilderna från bärgningsaktionen användes sedan som avskräckande exempel i utbildningen.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5043
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Stidsvagn fast i leran

Inlägg av Battler » 15 mar 2003 17:39

Under slutövningen gick två stridsvagnar genom isen, varav den ena vattenfylldes (knappt någonting stack upp över iskanten). För göra det hela besvärligare var underliggande botten av lera som vagnarna sjönk ner i. Bärgningen gick till så att man sprängde laddningar i lämplig storlek, för att få en schockvåg så att leran släppte, samtidigt som man drog med bandbärgarens vinsch. Upp kom dom så sakta, noterade efteråt att ett bärhjul var intryckt på ena vagnen, men det är väl sånt man får ta om man kör en 40-tonnare (103:an) genom isen :)

MVH

PS: Såg ej Per Andersson's inlägg när jag postade mitt, måste ha varit ett annat tillfälle eftersom två stridsvagnar gick genom isen.