Strv 103D och Strv 105

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna. Presenteras i samarbete med Svensk PansarHistorisk Förening (SPHF).
sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 aug 2013 22:25

Strv 103D och Strv 105

Inlägg av sp15 » 13 feb 2018 01:39

Hej skalmaniter jag har ett par frågor om Sveriges tilltänkta uppgraderingar för strv 103 och Centurion på 90 talet. Jag har kollat på lite av de tidigare trådarna om fordonen här och kollat på den info jag har om tidigare vagnar som Kblomster har grävt upp men det finns ett par saker som jag undrar över.


Strv 103D
Bild
Ok först strv 103D. Ursprungligen så togs den fram som ett alternativ för de mekaniserade brigaderna på 90 talet men Strv 105 valdes istället. Senare under 90 talet så användes vagnen i försök att använda den som en fjärrstyrd strv, under försöken monterades vita CCTV kamror och vagnen fick namnet "NO HANDS".

Från Rickard O.Lindström's utmärkta pansar sida.
"Denna vagn var uppgraderad med en ny gasturbin, NBC-filter, styrd dämpning för att minska vagnens ibland guppiga gång, höjdstabilisering av vagnchefens kulspruta, ballistisk kalkylator för skjutning mot rörligt mål, system för mätning av eldrörskrökning, passiv mörkerobservationsutrustning och förstärkt frontskydd"

Strv 103D i originalutförande.
Bild


En ny gasturbin beskrivs men det finns inga detaljer på den, är det någon som vet något om den eller om "NO HANDS" har den motorn monterad?
Samma sak med "förstärkt frontskydd" menar detta förstärkta motorluckor eller refererar det till tilläggsskyddet från denna bild?
Bild
Sen när jag ändå tar upp det vet någon vad detta tilläggsskydd faktiskt var? Vi visste om att kompositpansar var en grej 1978 (från UDES dokument) men det ser inte ut att vara ERA som Centurion eller NERA som https://below-the-turret-ring.blogspot. ... ion-1.html så jag antar att det kan ha att göra med Skyddskeramprojektet? (igen från Rickard's sida)

"det så kallade Skyddskeramprojektet startade upp 1988. Under ett par års tid gjordes försök med många olika typer av keram - Al2O3 (aluminiumoxid), B4C (borkarbid) och TiB2 (titanborid) – men trots ett brett deltagande från svensk industri, FOA och FMV, blev det inte så mycket mer än en medioker referenskeram."



Strv 105
Bild
"En prototyp på denna Strv 105 togs fram och bland de många förbättringarna märktes ny motor och växellåda, nytt fjädringssystem, nytt elsystem, ny lucka och nytt säte för föraren, ett roterande torngolv för laddaren (bättre än det i Strv 101 – som många ansåg fungerade sämre än att vara helt utan som i Strv 102/104), en elmanövrerad spaningshuv för vagnchefen och möjlighet för honom att ensa sitt sikte med skytten (”hunter-killer” funktion). Dessutom ett IR-sikte med monitorer för skytten och vagnchefen. En Strv 105 kunde lättast särskiljas från en Strv 104 på den IRV-kamera som var monterad på eldröret." - Rickard O.Lindström

Som med Strv 103D så uppgraderades Strv 105 tydligen med ny motor och (jag tror) vagnen finns kvar i Arsenalens förråd. Igen så vill jag fråga om någon faktiskt vet något om motorn, samt om hur den påverkade rörligheten (toppfarten).

sp15
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 aug 2013 22:25

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av sp15 » 14 feb 2018 12:35

Sen så måste jag fråga om den här vagnen, finns det någon som vet vad den är?
Bild
Antar att det har att göra med att begränsa IR signaturen men om någon vet mer skulle det vara uppskattat att få en beskrivning.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem
Inlägg: 4981
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av Lasse Odrup » 16 feb 2018 17:48

Någon borde väl veta någonting om sp15 frågor?
Själv vet jag tyvärr inte mycket om rent tekniska pansarfrågor efter 1970.

Vad säger MD650? Kblomster?
Pansarquizzet i all ära men ibland får andra frågor inte tillåtas trängas undan av quizzfrågor. I alla fall min uppfattning.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem
Inlägg: 21191
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av Hans » 16 feb 2018 19:01

sp15 skulle lätt kunna blockera quizen :wink:

Allvarligt talat det är nog bara en handfull personer som kan det. Bästa försöket är nog Lindström bakom http://www.ointres.se/pansar.htm
som sp15 vet om - man kan nå Lindström på mail så prova det. Jag är också intresserad av svaren. Stafan på Arsenalen kanske kan också.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 15351
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av MD650 » 16 feb 2018 19:12

Har svagt för mig att det kan ha med IR-signatur och skydd mot takslående projektiler.
Men är inte säker.
:)

kblomster
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 21 aug 2012 17:26

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av kblomster » 16 feb 2018 19:50

Jag har inte mycket att komma med här, har ytterst lite att gå på efter 1975.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem
Inlägg: 21191
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av Hans » 16 feb 2018 20:59

Jag är själv nyfiken på vad de extra lådorna på sista bilden var tänkta för.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem
Inlägg: 2305
Blev medlem: 24 mar 2002 16:23
Ort: Malmö

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av mrsund » 16 feb 2018 21:03

Hans skrev:Jag är själv nyfiken på vad de extra lådorna på sista bilden var tänkta för.

MVH

Hans
Är det inte så enkelt som extra bränsle?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 15351
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av MD650 » 16 feb 2018 21:12

RSV-skydd tillika extra bränsle.
Motsvarande som finns i bakdörrarna på BMP 1.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Medlem
Inlägg: 21191
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av Hans » 16 feb 2018 21:14

Jag tänker på de ovanpå, bak höger och fram vänster, inte dunkarna från C.

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 759
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av FredH » 16 feb 2018 21:18

Alltså, räknat på en uppdatering till en strv105, som verkar ha varit väldigt omfattande, är det verkligen ekonomiskt försvarbart i förhållande till att köpa nytt? Med tanke på åldern på de centurion som skulle uppdateras låter det lite som att sminka en gris. Men jag kan ha fel helt klart.
Även om det är dyrt att bygga nytt, men någonstans går gränsen för när uppgraderingar inte är värt det.

Eller var kanske tanken att strv 105 skulle placeras utanför linjeförbanden och ersättas på linjeförband av nytt fordon?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 15351
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av MD650 » 16 feb 2018 21:19

Skydd över avgasutblåset från kolvmotorn resp. gasturbinutblåset för att minska IR-signatur.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Medlem
Inlägg: 21191
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av Hans » 17 feb 2018 14:35

Ok. Tack.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 2507
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Strv 103D och Strv 105

Inlägg av Bjernevik » 17 feb 2018 15:01

FredH skrev:Alltså, räknat på en uppdatering till en strv105, som verkar ha varit väldigt omfattande, är det verkligen ekonomiskt försvarbart i förhållande till att köpa nytt? Med tanke på åldern på de centurion som skulle uppdateras låter det lite som att sminka en gris. Men jag kan ha fel helt klart.
Även om det är dyrt att bygga nytt, men någonstans går gränsen för när uppgraderingar inte är värt det.
Det är dyrt att vara fattig, helt enkelt. Det är samma sak som med t ex pvrrbv 551 och lvrrbv 701 - självklart hade det blivit bättre med ett nytt fordon, men de pengarna fanns helt enkelt inte.
FredH skrev:Eller var kanske tanken att strv 105 skulle placeras utanför linjeförbanden och ersättas på linjeförband av nytt fordon?
Strv 105 var tänkt att tilldelas mekbrig när pbrig fick strv ny, dvs den som skulle bli strv 121. När det sedan visade sig att vi kunde få begagnade Leo 2A4 i princip gratis så skrotade man snabbt alla tankar på strv 105.