däck på pansarbilar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6011
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

däck på pansarbilar

Inlägg av Markus Holst » 07 jan 2016 23:04

Jaf fascineras lite av pansarbilar. Jag tycker de verkar så sårbara trots sin bepansring, då däcken torde vara rätt ömtåliga. Vad gör man för att motverka att fiende börjar dagen med att en prickskytt punkterar pansarbilen?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: däck på pansarbilar

Inlägg av gunship » 08 jan 2016 00:10

Självtätande däck. :)

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem
Inlägg: 5236
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: däck på pansarbilar

Inlägg av Lasse Odrup » 08 jan 2016 09:02

Massiva däck. Inte så vanligt numera.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45634
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: däck på pansarbilar

Inlägg av varjag » 08 jan 2016 11:24

gunship skrev:Självtätande däck. :)
Funkar inte så bra om man punkterar fälgen...... :roll:

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6011
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: däck på pansarbilar

Inlägg av Markus Holst » 08 jan 2016 11:43

varjag skrev:
gunship skrev:Självtätande däck. :)
Funkar inte så bra om man punkterar fälgen...... :roll:
Självtätande fälg :thumbsup:

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 45634
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: däck på pansarbilar

Inlägg av varjag » 08 jan 2016 11:48

Markus Holst skrev:
varjag skrev:
gunship skrev:Självtätande däck. :)
Funkar inte så bra om man punkterar fälgen...... :roll:
Självtätande fälg :thumbsup:
Äsch! - tänkte jag inte på..... :roll:

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 jul 2006 11:43
Ort: Kristianstad

Re: däck på pansarbilar

Inlägg av Lynx_39 » 08 jan 2016 12:27

Hej!

Svenska pansarbilarna m/31 och m/39-40 och m/41 hade under beredskapen massiva Overmanringar.
Hyfsat effektiva men de slets fort.

Holländarna hade också Overmanringar på sina pb L-181 och L-180 som tyskarna tog och använde vidare inom den reguljära polisen, spaningsbataljoner i Wehrmachts infanteridivisioner och som körskolevagnar (med avlyft torn) inom Waffen-SS. Framförallt de som gick med Wehrmachts förband användes i strid, och med större framgång än med t.ex. moderna holländska DAF M39 med luftgummihjul som sköts sönder.

Dock drabbades de, naturligt nog, av reservdelsbrist och under ockupationstjänst vid franska kusten hösten 1940/våren 1941 byttes de massiva Overmanringarna på L-180 ut mot vanliga luftgummihjul av standardtyp. Dessa hade man faktiskt med hela vägen till Leningradfronten vintern 1941/42.

De svenska pansarbilarna m/41 ses på bilder från Gotland i början på 1960-talet med dessa "väl begagnade" Overmanringar på ännu.

Med vänlig hälsning,
Thorleif