Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av sonderling » 07 jan 2016 15:24

http://warisboring.com/articles/paragua ... man-tanks/

Tydligen ska Paraguay fortfarande ha Sherman och Stuart tanks på lager!?
Undrar om inte de gamla vagnarna skulle inbringa ett större värde om man sålde dem till museer och privata samlare.

Kan inget land sedan erbjuda dem nått bättre i utbyte? Gamla M60 eller leopard 1 måste ju t.o.m. bli ett större lyft. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av Hans » 07 jan 2016 16:15

Hihi, JAG hittade något på FB (via Google naturligtvis).

https://hu-hu.facebook.com/364338486970 ... 486912528/
EJERCICIO EN EL TERRENO "YUQUYRY 2013"
De måste ha en knäpp general som gillar re-enactment :lol:

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av Hans » 07 jan 2016 16:18

Stefan, Arsenalen måste väl kunna förbarma sig och ge dem några 103'or eller 104'or?

https://en.wikipedia.org/wiki/Paraguaya ... d_vehicles

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av sonderling » 07 jan 2016 18:58

Kul bild!

Tyvärr har vi väl inga stridsvagn 103 kvar? Jag såg hur många som helst på en skrot i Vislanda för ca 10 år sedan som skars ner i bitar på löppande band. Annrs hade ju det varit ett toppen byte. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av Hans » 07 jan 2016 19:54

Några bytesexemplar har de (Arsenalen eller FM - eller hur är ledningsförhållandena?) nog kvar i någon lada men även om de nog är körbara så är de säkert demilitariserade - typ hål i kanonröret eller vad de nu gör för att förstöra fina tånks.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem
Inlägg: 5234
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av Lasse Odrup » 07 jan 2016 20:05

Hans skrev:Stefan, Arsenalen måste väl kunna förbarma sig och ge dem några 103'or eller 104'or?
https://en.wikipedia.org/wiki/Paraguaya ... d_vehicles
MVH
Hans
Angående strv 103 - måste Sverige göra sig ovän med Paraguay också?

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 638
Blev medlem: 28 jul 2008 21:09

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av Stefan Karlsson » 07 jan 2016 20:35

Lasse Odrup skrev:
Hans skrev:Stefan, Arsenalen måste väl kunna förbarma sig och ge dem några 103'or eller 104'or?
https://en.wikipedia.org/wiki/Paraguaya ... d_vehicles
MVH
Hans
Angående strv 103 - måste Sverige göra sig ovän med Paraguay också?
:lol: :lol: :lol:
Jag vet att det finns olika åsikter om vagnen, men jag håller mig utanför den debatten för ingen av sidorna kommer någonsin att vinna. En tekniskt helt fantastisk vagn som tyvärr kom vid fel tillfälle och som kom att användas av mitt truppslag på helt fel sätt och sen skyller man sina egna tillkortakommanden på vagnen.

Nåväl, att det finns vagnar undansparade i ladorna är en sanning med modifikation, det finns några få ex bevarade men det skall mycket till för att byta till sig något mot en Strv 103. Den vagnen har idag så hög status och det är många där ute som skulle vilja ha en vilket gör att man kan begära ganska mycket i byte. Tyvärr var det ingen som lyssnade när jag försökte få myndigheterna att spara undan några fler "för framtida byten". Hade vi haft fler vagnar sparade hade vi kunnat byta till oss ganska mycket intressant.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av Hans » 07 jan 2016 22:32

Jag får också tacka Lasse för kvällens skratt, tack.

Fast jag ligger nog mer åt Stefans syn - men för guds skull låt oss inte kapa denna tråd också till den diskussionen.

Däremot är det väl knappast känt och knappast KH numera om vad som står i ladorna, som framtida bytesobjekt då?

Jag tror vi har konsensus (här) att det är i princip brott mot folkrätten att skrota militärpryttlar ö.h.t.

MVH

Hans

Varulv
Medlem
Inlägg: 3116
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av Varulv » 11 feb 2016 01:07

Argentina, Paraguay, Uruguay og Brazil i meget lang tid har tviholdt på mellomtunge og lettvekts stridsvogner lenge etter disse var utrangert i resten av verden og bare har et absolutt minimum av MBT - hovedstridsvogn - i egne arsenal. Dette skyldes de spesielle topografiske betingelsene i Rio de la Plata-bassenget, et nedbørfelt på norsk eller avrinningsområde på svensk med akvifergrunn som oversettes til bløtjord, vanntette bergarter og våtterreng med mye myrlandskap. Det betyr da at man ikke kan bruke tunge kjøretøyer utenfor preparerte grunn og dermed hadde militære i alle fire land vært meget opptatt av å ha så lette stridsvogner som mulig. Og dersom man den dag i dag ikke har en sterk våpenindustri som kunne tilfredsstille slike særkrav, ikke minst med rivaler som ikke vil unne hverandre det samme våpenet, mente det at man måtte dermed finne seg til rette med det fra før. Det beste man har, TAM - Tanque Argentino Mediano - er i virkeligheten en tysk Marder stormpanservogn med Leopard 1-kanontårn.

Maks. grense er ved 30 tonn, tyngre enn dette vil restringere stridsvognens mobilitetsevne på røff terreng. Brazil gikk bort fra dette siden året 2010, men har fremdeles 100 M41 Bulldog i reserve og EE-9 Cascavel panserbil for innsats på en tredjedel av landet. Innkjøpingen av Leopard 1 siden 2006 med sin vekt på 40 tonn er ikke lite kontroversielt fordi de vil være sterkt begrenset i Sao Paulo-regionen og hele den søndre del av landet. En TAM kan ta seg fram mens en Leo 1 kan synker ned. Dersom den lokale stridsvogntaktiske doktrinen i disse landene går ut på sterk infanteristøtte og mobile angrepsfremstøt mot befestede fiender (en historisk lekse fra Trippelalliansekrigen 1864-1870), mente det at man må ha sterk bevæpning montert på beltekjøretøyer med stor mobilitetskapasitet. Amfibieegenskaper er også viktig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6803
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: Paraguay´s Sherman och Stuart-tanks

Inlägg av tryggve » 11 feb 2016 12:38

Brasilien hade ju en lovande egen design på gång, men murens fall och det kalla krigets slut gjorde att den lades ned.

https://en.wikipedia.org/wiki/EE-T1_Os%C3%B3rio

Intressant nog hade Saudiarabien valt denna vagn, och man ville väl t o m licenstillverkad den.

Men som världen utvecklade sig så blev det inte av. Och tillverkarna (som väl var samma företag som tillverkade andra stridsfordon som just EE-9 Cascavel ) gick i konkurs.

Brasilien köpte i stället M60 och Leopard 1, som ju Varulv redan har nämnt.
The EE-T1 was considered for service with the Saudi Arabian Army. It was evaluated against the French AMX 40, the American M1 Abrams, and the British Challenger 1 and emerged as the winner. The Osorio was quite cheap and affordable while having better results in the trials than the other three MBTs. In September 1989, Saudi Arabia quietly opted for the M1 Abrams instead and only announced its new decision shortly after Iraq invaded neighboring Kuwait, triggering the Persian Gulf War.[2] The two unique prototypes were given to the Brazilian Army as a result of Engesa going bankrupt.