Panther i Källaren

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 210
Blev medlem: 02 jun 2009 13:46
Ort: Addison NY-State

Panther i Källaren

Inlägg av Olays » 03 jul 2015 17:00

Från media idag, en 78 årig herre i Heikendorf i närheten av Kiel hade en Panther och en 88 mm LV kanon i källaren. Jag skulle velat sett hans källare.


http://www.tagesspiegel.de/weltspiegel/ ... 01682.html

Samma story från BBC

http://www.bbc.com/news/blogs-news-from ... e-33381772
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5043
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Battler » 04 jul 2015 13:57

Undras vad som händer med vapnen, om de går till destruktion efter polisutredning ?

Bild

Bild
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: Panther i Källaren

Inlägg av gunship » 04 jul 2015 14:08

Det måste väl gå till museum? En relativt körklar panther är ju fantastistk: men det får mig att undra. Det finns ju andra privatpersoner som äger stridsvagnar från 2avk? Varför beslagtas just detta?

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem
Inlägg: 5236
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Lasse Odrup » 04 jul 2015 14:59

Sickna glädjedödare. Samma historia i norska Dagbladet. Enligt artikeln var den nästan körbar men om ett tiotal soldater behövde nio timmar för att baxa ut den från uppställningsplatsen så låter marschberedskapen som orimligt låg.
http://www.dagbladet.no/2015/07/04/nyhe ... /39990711/

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 210
Blev medlem: 02 jun 2009 13:46
Ort: Addison NY-State

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Olays » 04 jul 2015 15:48

Här är en intervju med 78 åringens advokat (och en del film till). Jag är inte bra nog på Tyska numera för att förstå vad som sägs. Kan nån annan hjälpa till. Vagnen måste ju på museum, hur många Panthrar finns det kvar nuförtiden?

http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/s ... 34368.html
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem
Inlägg: 5236
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Lasse Odrup » 04 jul 2015 16:04

Ett femtiotal skulle jag gissa fast i olika skick. T ex så använde franska armén ju Panthern efter kriget och de kan ju inte ha skrotat alla?
För några dagar sedan såg jag också en Panther i en liten holländsk vars namn jag glömt.

kblomster
Medlem
Inlägg: 531
Blev medlem: 21 aug 2012 17:26

Re: Panther i Källaren

Inlägg av kblomster » 04 jul 2015 16:24

Färre än 30 i någorlunda komplett skick, såvitt jag vet. Här är en ganska komplett lista. Av dem är bara sex i körbart skick, och av de sex byggdes två i brittisk regi efter kriget, från delar som blivit kvar på fabriksgolven. Totalt alltså bara fyra riktiga krigsveteraner som går att köra med idag.

Som kuriosa kan nämnas att en av de fyra ovan är den "svenska" Panther som bland annat syns i den här filmen från 1951. Dock har den inte kvar sin originalmotor idag, tydligen ansåg Deutsches Panzermuseum att det blev för besvärligt att reparera den. Hade ändå varit kul att ha en sådan klenod på Arsenalen idag...

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: Panther i Källaren

Inlägg av gunship » 04 jul 2015 16:49

Olays skrev:Här är en intervju med 78 åringens advokat (och en del film till). Jag är inte bra nog på Tyska numera för att förstå vad som sägs. Kan nån annan hjälpa till. Vagnen måste ju på museum, hur många Panthrar finns det kvar nuförtiden?

http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/s ... 34368.html
Min tyska är inte heller något vidare, men "Vortsetznung volgt" i slutet, samt intervjuvn med ägarens advokat, mm. tyder på att det inte är över. Och om jag ska chansa lite mer i min tolkning, skulle jag tro att frågan är kring att ha krigsmateriel utan tillstånd, och huruvida dessa var i brukbart skick.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem
Inlägg: 5236
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Lasse Odrup » 04 jul 2015 18:05

kblomster skrev:Färre än 30 i någorlunda komplett skick, såvitt jag vet. Här är en ganska komplett lista. Av dem är bara sex i körbart skick, och av de sex byggdes två i brittisk regi efter kriget, från delar som blivit kvar på fabriksgolven. Totalt alltså bara fyra riktiga krigsveteraner som går att köra med idag.

Som kuriosa kan nämnas att en av de fyra ovan är den "svenska" Panther som bland annat syns i den här filmen från 1951. Dock har den inte kvar sin originalmotor idag, tydligen ansåg Deutsches Panzermuseum att det blev för besvärligt att reparera den. Hade ändå varit kul att ha en sådan klenod på Arsenalen idag...
Fantastisk film och tack för den :) Fast det är lite förvånande att man lägger så stor vikt vid stridsvagnens framkomlighetsförmåga i skog men som jag tror mig veta så var en av kravspecifikationerna att strv m/42 skulle ha en kort kanon just för att kunna understödja infanteriförband i betäckt terräng. I det svenska försvaret så ansågs tydligen inte ännu stridsvagnarna kunna ta ett ansvar att ta och hålla terräng?
Filmen är annars lite orättvis. Sherman var en 30-talskonstruktion med infanteriunderstöd som huvuduppgift, precis som Churchill och strv m/42 hade väl heller inte hade pansarbekämpning i anfallsförband som huvuduppgift.
Panthern var däremot en modern vagn, byggd för anfallsuppgifter med rörlighet och verkan som de största förmågorna.

kblomster
Medlem
Inlägg: 531
Blev medlem: 21 aug 2012 17:26

Re: Panther i Källaren

Inlägg av kblomster » 04 jul 2015 19:14

Nä, riktigt objektiv är den inte. De Sherman-vagnarna som är med i filmen har inte heller den nyare fjädringen (HVSS) och inte heller de bredare band som vagnen fick under den senare delen av kriget. Den varianten som man valde att behålla och använda i Koreakriget var väl främst M4A3E8 ("easy eight") som hade betydligt bättre framkomlighet.

Sen ska man komma ihåg att i filmen så visas bara taktisk rörlighet, dvs rörlighet på slagfältet. Minst lika viktigt (men ofta bortglömt) är den strategiska rörligheten, alltså hur man kommer till slagfältet, och där stod sig Pantern betydligt sämre. Strategisk rörlighet är främst beroende av faktorer som mekanisk tillförlitlighet och låg bränsleförbrukning, och just när det gällde tillförlitligheten hade Pantern stora problem under hela kriget. Särskilt i början hade man enorma motorproblem, som man dock till viss del lyckades lösa genom att helt enkelt strypa ner motorn lite. Ett annat problem som man aldrig riktigt blev av med var att slutväxlarna hade en tendens att ge upp stup i kvarten - minns att jag har läst något om en genomsnittlig livslängd på blott 150 kilometer. Bränsleförbrukningen var också tämligen hög.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5043
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Battler » 07 jul 2015 06:51

Panthern var tydligen en av de under brittisk ledning (REME) byggda vagnar.
Panther Ausf. G late at a Private collection, Northern Germany.

This Panther was built at the Panther factory Maschinenfabrik
Niedersachsen-Hannover,Germany under the direction of the British Army REME.

It was number four of the Panthers and Jagdpanthers built by the British.
It was probably placed on a targetrange and then bought by a scrap merchant
in a War Department sale in the 1950’s and remained
in his scrap yard in Surrey, England,
until it was discovered in October 1977. It was then recovered,
in a badly damaged and incomplete state, and transported to Germany.
It has since been restored to running order.

In 2015 it was forcefully transported and taken away by police, after the owner was accused of owning Nazi-looted art and the Panther was damaged in the process.
__________________________________
MVH