Skodastridsvagnar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 09 apr 2002 09:23
Ort: Stockholm

Skodastridsvagnar

Inlägg av Galadriel » 07 okt 2002 11:20

Läste i boken Stalingrad att tyskarna hade tjeckiska skodastridsvagnar i sin arsenal. Någon som har en bild på en sådan eller kan berätta något om deras kvalité?

Albert
Medlem
Inlägg: 298
Blev medlem: 11 apr 2002 11:51
Ort: Helsingborg

Re: Skodastridsvagnar

Inlägg av Albert » 07 okt 2002 11:56

Tjenare.
Vill du läsda mer så kan du gå in på den här länken.
http://www.achtungpanzer.com/pzcz.htm Som handlar om modell 38(t).

Tyskland använde sig även av modell 35(t).

De tjeckiska vagnarna var bra för sin tid och deras chassi-konstruktion kom till användning i andra tyska stridsfordon, etc.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 2046
Blev medlem: 24 mar 2002 17:22
Ort: Västerås

Inlägg av Patrik » 07 okt 2002 12:35

Bild
PzKpfw 38(t)

Bild
PzKpfw 35(t)

Chassit användes även för Marder och några av deras självgående luftvärnspjäser.

Överlag bra modeller som fakiskt utgjorde större delen av t.ex. Rommels styrka under striderna i Frankrike.

Källa: Achtung Panzer

wreezig
Medlem
Inlägg: 1361
Blev medlem: 20 apr 2002 18:30

Inlägg av wreezig » 07 okt 2002 12:48

Det måste väl ha varit bl.a PzKpfw 35(t) som tillverkades av Skoda som givetvis övertogs av Tyskarna i.o,m annekteringen av Tjeckoslovakien.
Men p.g.a dess usla vinteregenskaper så betvivlar jag att den användes där , dess bromsar , koppling m.m använde tryckluft vilket visade sig inte fungera tillsammans med Rysslands kyla.
Dess beväpning gjorde knappast någon skada på ryskt pansar så den slutade användas i Ryssland efter december 1941.
Därefter användes den tydligen mest till partisanbekämpning och i Rumänska , Ungerska och bulgariska trupper.

Hetzer var nog den mest lyckade av alla olika varianter och hade en effektiv 75 m.m kanon som användes som anti-tank vapen.
Den tillverkades dock inte föränn 1944 så den var knappast med i Stalingrad.
Den var dock så lyckad att tillverkningen fortsatte efter kriget.

Det fanns även en massa olika varianter av dom båda , t.ex av T38:ans chassie utrustades med en 150 m.m haubits och fick namnet Grille eller som flygbekämpningsvariant Flakpanzer beväpnad med en enkel 20 m.m kanon.
En tidig antitank version var Marder III som var en konvertering av en 38T till en panzejäger variant utan tak utrustad med antingen tysk 75 m.m eller Sovjetisk 76 m.m anti-tank kanon.
Vilken av alla olika varianter som användes just i Stalingrad kan jag inte svara på med hundra procentig säkerhet men jag antar att det var Marder III som var effektiv mot ryskt pansar och tjänstgjorde på östfronten.


35T
Beväpning 37mm kanon och två MG 34 kulsprutor.
Vikt 10,5 ton.
Bepansring 25 - 8 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 35 km/t

38T
Beväpning 37mm kanon och två MG 34 kulsprutor.
Vikt 9,5 ton.
Bepansring 25 - 8 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t

Hetzer
Beväpning 75 mm antitank kanon och en MG 42 kulspruta.
Vikt 15,7 ton.
Bepansring 60-10 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t

Marder III
Beväpning 75/76 mm antitank kanon och en MG 42 kulspruta.
Vikt 10,6 ton.
Bepansring 10-50 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t

Källa: Achtung Panzer m.m
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3680
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 07 okt 2002 14:59

Det måste väl ha varit bl.a PzKpfw 35(t) som tillverkades av Skoda som givetvis övertogs av Tyskarna i.o,m annekteringen av Tjeckoslovakien.
Jepp, man tog över ett antal LT vz.35 (219 st för att vara mer exakt) efter annekteringen. LT vz.38:or hade ännu inte börjat produceras när fabrikerna övergick i tysk ägo, varefter de ganska snart började produktion och vidareutveckling. Dessa var i princip de bästa vagnar tyskarna hade i början av 1939, med endast några få PzKpfw III, och IV:or producerade.

För sin tid var kanonen (3.7cm) tillräcklig för det mesta, och speciellt Skodas 3.7cm-kanon var känd för sin träffsäkerhet. Pansarskyddet var även det tillräckligt för sin tid. Dock var, som wreezig redan sagt, dess användning av tryckluft inte så lyckad i Rysslands kalla klimat.

Inga av de tre pansardivisionerna (14., 16. och 24.) som blev inringade i Stalingrad ska ha haft några tjeckiska stridsvagnar (alltså PzKpfw 35(t) eller 38(t)). Den 6.pansardivisionen som ingick i 4.pansararmén hade ett ganska stort antal PzKpfw 35(t) i sin utrustning vid början av Operation Barbarossa, i september 1941 var de dock bortplockade.

Vad gäller Marder III så började modellen med en 7.5cm PaK40 inte att tillverkas förrän i april 1943, således var den inte med vid Stalingrad, dock tillverkades modellen med en rysk 7.62cm-kanon tidigare och kan ha varit närvarande.

De sIG (Sf) (Grille) som byggdes på 38:ans chassi producerades för sent för att ha kunnat vara med vid Stalingrad.

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 3054
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 07 okt 2002 16:16

Stridsvagnen användes även efter Stalingrad. Flera pansardivisioner hade ett mindre antal Pz 38(t) även under sommaren 1943. Har för mig att jag sett rapporter även med Pz 35(t), även om dessa troligen främst användes för eskortering etc.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3680
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 07 okt 2002 16:22

*Intresserad*

Vet du vilka divisioner det rör sig om?

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16296
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 07 okt 2002 16:35

Rommel hade ett stort antal Pz 38(t) i sin 7.Pzdiv under fälttåget 1940.


:)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 3054
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 07 okt 2002 16:36

Johan Elisson skrev:*Intresserad*

Vet du vilka divisioner det rör sig om?

/Johan
Jag kan gräva i mina papper, men det kommer troligen att ta lite tid. Återkommer.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 3054
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 07 okt 2002 20:46

Grävde lite hos pansarförbanden för juli 1943. Inga Pz 38(t) omnämnda, däremot hade samtliga divisioner ett par Pz II i sin fordonspark. Pz 38(t) finns däremot som kategori för hela pansarvapnet under 1943, fast ingen gick förlorad. Däremot en i augusti och en i september. Så det fanns ett litet antal, men det verkar som de inte inkluderas i rapporteringen eller var samlade på ett ställde/i ett förband.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1219
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 10 okt 2002 20:49

Vagmnen licensproducerades även i Sverige som Strv m/41, och chassit användes sedan till PBV 301, som var i svesk tjänst fram till 1971.

Nuförtiden står de flesta vagnarna lite här och var på olika skjutfält, och jag är säkert inte här ensam om att ha skjutit Grg på en.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: 23 mar 2002 18:55
Ort: VästerGötland

Inlägg av cicero » 11 okt 2002 17:45

Vagmnen licensproducerades även i Sverige som Strv m/41, och chassit användes sedan till PBV 301, som var i svesk tjänst fram till 1971
Så rätt Andersson, och så här såg dom ut i svensk tjänst.
Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3680
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 okt 2002 19:30

Det var ju t.o.m. så att det från början var meningen att Sverige skulle köpa 90 st specialtillverkade (liknande Ausf A men utan "stridsantenn" och något som jag inte kan översättning för, "turret-ring splash-protector") 38:or, med namn PzKpfw 38(t) Ausf S. Ordern lades någon gång runt årsskiftet 38/39, men våren 1940 bestämde tyskarna att alla dessa skulle användas av tyska armén. Svenskarna fick istället licens att producera vagnen tidigt 1941. Flera av de ursprungliga Ausf S skickades till Slovakien och användes av deras "Snabba Division".

/Johan

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: 23 mar 2002 18:55
Ort: VästerGötland

Inlägg av cicero » 11 okt 2002 21:20

Svenskarna fick tillåtelse att licenstillverka vagnarna, det skedde hos Scania-Vabis i Södertälje. Försvaret beställde 116 vagnar av vilka 106 stycken levererades farm till 1944. De sista 16 vagnarna byggdes om till stormartillerivagnar (SAV M/43).
Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1024
Blev medlem: 23 apr 2002 00:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 13 okt 2002 22:43

6e tyska pansardivisionen hade 35(t) till slutet av 1941 då merparten av divisonens pansar (all alla sorter) hade förlorats.

Version A av 38(t) ingick i 67e pansarbataljonen som var kopplad till 3e Lätta Divisionen under 1939
38(t) fanns i 7e,8e,12e,19e och 20e pansardivisionernas stridsvagnsbestånd i Juli 1941 (version B-F)

38(t) var tydligen kopplade till pansartågen och så sent som september 1944 fanns ännu 229 stycken 38(t) av alla modeller ännu i bruk.

(Källa: Encyklopedia of german tanks of WW2)

Som jag uppfattat det så var de tjeckiska vagnarna rätt OK jämfört med alla andra samtida designer från 1935-1940 (utom T-34 såklart)