Centurion med vagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5322
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Centurion med vagn

Inlägg av CvD » 06 aug 2005 21:51

I SVT 2:s temakväll om Bomben så visade dom vid två tillfällen en bildsekvens från en svensk övning från någon gång under 50-talet där två Centurion framrycker. Under en hög med granris sticker det ut ett hjul bakom vagnarna. Mao verkar de dra en enhjulig vagn av något slag. Vad var det för en vagn?? Extra bränsle eller någon transportvagn för pansarskytte??

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16307
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Centurion med vagn

Inlägg av MD650 » 06 aug 2005 22:14

CvD skrev:I SVT 2:s temakväll om Bomben så visade dom vid två tillfällen en bildsekvens från en svensk övning från någon gång under 50-talet där två Centurion framrycker. Under en hög med granris sticker det ut ett hjul bakom vagnarna. Mao verkar de dra en enhjulig vagn av något slag. Vad var det för en vagn?? Extra bränsle eller någon transportvagn för pansarskytte??
Bränslekärra.Syns här lite grann.
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5322
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Centurion med vagn

Inlägg av CvD » 06 aug 2005 22:19

MD650 skrev:
CvD skrev:I SVT 2:s temakväll om Bomben så visade dom vid två tillfällen en bildsekvens från en svensk övning från någon gång under 50-talet där två Centurion framrycker. Under en hög med granris sticker det ut ett hjul bakom vagnarna. Mao verkar de dra en enhjulig vagn av något slag. Vad var det för en vagn?? Extra bränsle eller någon transportvagn för pansarskytte??
Bränslekärra.Syns här lite grann.
:)
Som jag trodde då. :D
Man tackar :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16307
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Centurion med vagn

Inlägg av MD650 » 06 aug 2005 22:26

CvD skrev:
Som jag trodde då. :D
Man tackar :)
Enl. uppgift var det ingen lek att backa med kärran påhängd.
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5322
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 06 aug 2005 22:28

När och varför utgick dom??

Inte fältmässiga nog eller?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16307
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 06 aug 2005 22:33

CvD skrev:När och varför utgick dom??

Inte fältmässiga nog eller?
De tillhörde strv 81? och 101 d.v.s. de med bensinmotorer. När man renoverade strv 101 till 102/104 så bytte man till dieselmotorer och behovet utgick då.
Jag kan tänka mig att det inte var så roligt att få sammanstöt med en annan strv och börja försöka backa ur sig ur en situation med den kärran bakom.
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5322
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 06 aug 2005 22:37

Var dom bepansrade? Jag kan tänka mig att det blir lite stressigt om en spårljuskula skulle skapa en brand i bokstavligen i baken. Att man dessutom lyser upp som ett fyrbål för dom på andra sidan gör ju inte saken roligare...

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 06 aug 2005 23:54

MD650 skrev:De tillhörde strv 81? och 101 d.v.s. de med bensinmotorer. När man renoverade strv 101 till 102/104 så bytte man till dieselmotorer och behovet utgick då.:)
Fast både 81, 101 och 102 hade bensinmotor. Det var först när vissa 102or byggdes om till 104 som de fick dieselmotor.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5333
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 06 aug 2005 23:55

Jag såg också den filmen - äntligen fick man se hur den berömda "atombombsdetonationen" under Bergslagsmanövern -54 såg ut! :D

Pansarmuseet har en bra bild på bränslekärran på den här sidan. Kärran var pansrad (osäker på hur pass mycket dock), bränslepumparna satt i kärran och den gick i nödfall snabbt att koppla loss inifrån vagnen.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1468
Blev medlem: 09 feb 2005 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 07 aug 2005 00:14

Sarvi skrev:
Kärran var pansrad (osäker på hur pass mycket dock), bränslepumparna satt i kärran och den gick i nödfall snabbt att koppla loss inifrån vagnen.
Har ett svagt minne av att bränslekärran i nödfall kunde skjutas loss från strv (med krutpatroner?), men vet inte om det stämmer.

/Per

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mar 2002 16:03
Ort: Mullsjö

Inlägg av Thord Wedman » 07 aug 2005 00:20

Det stämmer, man använde samma drivladdning som till rökkastarna.
Enligt Ibok strv 101 från 1981 så användes det dock inte längre.

Kärran väger 1300 kg tom och rymmer 900l bränsle.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16307
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 07 aug 2005 07:21

Bjernevik skrev:
MD650 skrev:De tillhörde strv 81? och 101 d.v.s. de med bensinmotorer. När man renoverade strv 101 till 102/104 så bytte man till dieselmotorer och behovet utgick då.:)
Fast både 81, 101 och 102 hade bensinmotor. Det var först när vissa 102or byggdes om till 104 som de fick dieselmotor.
Tack, jag blandar alltid ihop dom.... :oops:
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16307
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 07 aug 2005 08:19

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16307
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 09 aug 2005 21:51

En annan lösning på problem med bränsleslukande strv:
:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 09 aug 2005 21:59

MD650 skrev:En annan lösning på problem med bränsleslukande strv:
:)
Oooohhh. RSV-skydd i häcken, jag är imponerad. :P