grekiskt stridsvagnstest?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 01 jul 2003 10:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 07 nov 2004 11:26

Märkliga tester.. Mer info!!! :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16298
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 07 nov 2004 11:46

BMP-trekker2 skrev:Märkliga tester.. Mer info!!! :D
Grekiska tester.... :roll:
Som sagt...återkommer när jag rådfrågat mina källor.
:)

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 01 jul 2003 10:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 07 nov 2004 12:37

MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........ :roll:

:)
Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget.. :roll:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16298
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 07 nov 2004 12:42

BMP-trekker2 skrev:
MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........ :roll:

:)
Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget.. :roll:
Det var ingen i den svenska besättningen som förstod syftet med testet i allafall.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 2556
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 07 nov 2004 13:41

MD650 skrev:
BMP-trekker2 skrev:
MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........ :roll:

:)
Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget.. :roll:
Det var ingen i den svenska besättningen som förstod syftet med testet i allafall.
:)
Vem vet, det kanske är ett krav i den grekiska motsvarigheten till SäkI? :P

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16298
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 07 nov 2004 16:34

Bjernevik skrev:
Vem vet, det kanske är ett krav i den grekiska motsvarigheten till SäkI? :P
Förmodligen...
:)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3642
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 09 nov 2004 18:41

Non som vet mer testa dom prova ?

roninn
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 29 mar 2002 09:54

Inlägg av roninn » 09 nov 2004 20:53

Serpentintestet kan kanske (min egna spekulation) vara för att se hur bromssystemet klarar många tvärar kurvor med nedförslut hela tiden?

Det kan ju inte vara så roligt om vagnens bromsar "brinner upp" pga att de överanvänts halvvägs...

Jämför med lastbilar som åker i alperna, kräver en viss teknik att motorbromsa och inte använda de vanliga bromsarna för då tar de slut väldigt fort (bromsarna alltså).

Grekland har ju lite berg att ta hänsyn till. För mig framstår testet lika meningsfullt som att vi i Sverige testar framkomlighet på myrar, dvs klart meningsfullt beroende på våra skilda geografier.

Tiden för lasern på 4000m är dock obetalbar :lol: