värme i stridsvagnar?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mar 2002 16:03
Ort: Mullsjö

Inlägg av Thord Wedman » 02 jan 2004 10:02

Det säger jag inget om, jag talar endast utifrån min erfarenhet. :)

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 02 jan 2004 10:20

Thord Wedman skrev:Det säger jag inget om, jag talar endast utifrån min erfarenhet. :)

/Thord
Sammaledes här
:)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3642
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Re: värme i stridsvagnar?

Inlägg av predator » 05 sep 2004 11:34

Jonteman skrev:Jag antar det finns värme i dagens stridsvagnar!?

Men hur var det i tex andra världskriget? Antar det inte fanns, då jag har svårt att tro att det fanns i bilar på den tiden.

Tänk er sitta still i en PzKpfw IV i -40 grader. Och man sitter ju still i pansarvagn tillskillnad från infanteriet som får röra på sig och åtminstone få upp värmen. Brr...
stristvagnar har än motor. motorer ger ifrån sig värme så man lider nog nte så mycke av de. och så får man ha på sig än del kläder .annas kan de blir lite kallt

MrMasse
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 nov 2004 00:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av MrMasse » 19 nov 2004 22:58

Strv 103 hade iallafall värme. (Läs i rutan nere i högra hörnet)
Bild

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 01 jul 2003 10:19
Ort: Skövde

Re: värme i stridsvagnar?

Inlägg av BMP-trekker2 » 19 nov 2004 23:17

leo2 skrev: stristvagnar har än motor. motorer ger ifrån sig värme så man lider nog nte så mycke av de. och så får man ha på sig än del kläder .annas kan de blir lite kallt
Pansar gör att det är behagligare att sitta i ett kylskåp väl det börjar bli lite kallt. Är det kallt ute är det ett helvete i stridsfordon.

Motorn är skyddad från besättningsutrymmet, med värmereflekterande plattor eller med pansar. Dessutom i moderna stridsfordon har man gjort allt för att hålla nere värmesignaturen på vagnen, genom att på fiffiga sätt leda ut den varma luften innan den värmer upp vagnen. Så lita inte på att få någon värme från motorn. I 501an plockade vi bort plattorna mellan förar/VC platsen och motorn för att få lite värme och det gjorde ingen större skillnad.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 nov 2004 08:38

MrMasse skrev:Strv 103 hade iallafall värme. (Läs i rutan nere i högra hörnet)
Men värmeanordningen var inte orginal. Den kom nån gång under 80-talet till strv 103B?? (C???).
:)

MrMasse
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 nov 2004 00:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av MrMasse » 20 nov 2004 13:21

1970 står det ju stämplat på pappret

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 nov 2004 13:25

MrMasse skrev:1970 står det ju stämplat på pappret
Det jag tänker på är värmefläkt (motsv Eberspräscher). Det var inte original. Det som syns på ritningen torde vara någon form av anordning som inte kan gav speciellt mycket värme.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5333
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 nov 2004 14:18

Under min värnplikt i Boden så talade jag med en f.d. 103-människa i föreningen P5. Enligt honom var det praxis att man hade ett nummer för stora stövlar på sig vid körning vintertid, så man fick plats med extrasockar. Detta eftersom vagnen läckte så mycket hydraulvätska och var så kall att föraren annars satt med kängorna nedsänkta i iskall hydraulvätska. Att vagnen hade ett värmesystem är inte nödvändigtvis en garanti för att den är varm. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 nov 2004 14:54

Sarvi skrev:. Att vagnen hade ett värmesystem är inte nödvändigtvis en garanti för att den är varm. :)
Precis! Det var tydligen ingen höjdare till värmesystem.....
:)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 665
Blev medlem: 01 jan 2003 18:16

Inlägg av Leprazy » 21 nov 2004 18:03

MD650 skrev:
Sarvi skrev:. Att vagnen hade ett värmesystem är inte nödvändigtvis en garanti för att den är varm. :)
Precis! Det var tydligen ingen höjdare till värmesystem.....
:)
En vagn som är kall efter en natt i minus grader tar ett tag och värma upp...mycket "plåt" som avger kyla :wink:

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: 30 apr 2004 08:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 21 nov 2004 19:49

MD650 skrev:
MrMasse skrev:1970 står det ju stämplat på pappret
Det jag tänker på är värmefläkt (motsv Eberspräscher). Det var inte original. Det som syns på ritningen torde vara någon form av anordning som inte kan gav speciellt mycket värme.
:)
Webasto-värmare, som nämns på ritningen, är samma sak som Eberspräscher fast från en annan tillverkare.

MVH Kai

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 21 nov 2004 20:03

Kai Robert skrev: Webasto-värmare, som nämns på ritningen, är samma sak som Eberspräscher fast från en annan tillverkare.

MVH Kai
Mmm...men det var ett system som inte fungerade på avsett sätt under - 20.
:)

Sune
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 21 okt 2003 15:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 06 dec 2004 01:13

Jag har sett dokumentärfilm där tyska soldater berättat om hur stridvagnens väggar var klädda med is på insidan (på ostfronten). Andedräkten kondenserades.

Många tyska motorer var väl luftkylda, vilket antagligen gav sämre värme.
Men jag vet inte om man hade dessa motorer i stridsvagnarna. Kanske i Porsche-stridvagnarna?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 06 dec 2004 16:55

Sune skrev:Jag har sett dokumentärfilm där tyska soldater berättat om hur stridvagnens väggar var klädda med is på insidan (på ostfronten). Andedräkten kondenserades.
Frusen kondens var vanligt även i modern tid. Upplevde Nordanvind -91 med ca en tum rimfrost på insidan av tornet.
:)