Strv 103 "staket" och byte

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 aug 2005 13:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 26 jul 2006 14:39

Är det inte bättre att skapa en ny tråd med en ny frågeställning?

//Stofilen

PS Jag diskuterar gärna "S" i det oändliga!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 jul 2006 15:36

Stofilen skrev:Är det inte bättre att skapa en ny tråd med en ny frågeställning?

//Stofilen

PS Jag diskuterar gärna "S" i det oändliga!
Du är välkommen....
:)

mustamato
Medlem
Inlägg: 815
Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 13 nov 2006 23:05


Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1638
Blev medlem: 25 feb 2006 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 14 nov 2006 12:04

Skulle det inte gå att stabilisera fjädringen på 103:an så att den skulle få möjlighet att skjuta under gång. Borde väl vara tekniskt möjligt, efter 1970+?!

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 nov 2006 12:11

steben skrev:Skulle det inte gå att stabilisera fjädringen på 103:an så att den skulle få möjlighet att skjuta under gång. Borde väl vara tekniskt möjligt, efter 1970+?!
Som jag förstår måste ju VT 1-2 haft något liknande det du menar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1638
Blev medlem: 25 feb 2006 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 14 nov 2006 15:57

VT 1 hade väl ändå eleverbara kanoner som jag tolkar bilderna, min tyska är inte direkt flytande och synen av texten ger mig huvudvärk:) Hittade inte en enda sida på engelska om vagnen via google heller.

Vad jag närmast tänkte var möjligheten att ha styrd/stabiliserad fjädring på S. Möjligen begränsad till halva höjdriktfältet då, vet inte hur pass fjädringen fungerade vid max frigång.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5333
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 14 nov 2006 16:46

Tror inte det skulle fungera med helt "stabiliserande fjädring" . Inte ens dagens stab-teknik klarar av att 100%-igt kompensera för tornet/kanonens rörelser hos en stridsvagn under förflyttning, därför nyttjar man koincidens och "fuskar" (precis som VT 1-2 ovan). Och det som kompenseras i vertikalled är då kanonens vikt, och i horisontalled tornets vikt. För en fullt stabiliserad strv 103 skulle vikten av hela vagnens 40 ton behöva kompenseras för, och jag tror inte det var eller är tekniskt möjligt.

Däremot skulle det kanske fungera med koincidens även för en fast lagrad kanon om fjädringen blev betydligt bättre, men det känns som det är risk för att man skulle få vänta på "klartecken" från kalkylatorn innan skottet går... åtminstone om man rör sig i lite guppigare terräng. Men med förbättrad fjädring så kanske det skulle gå?

:)

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 08 feb 2005 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 15 nov 2006 22:26

Det har skett försök med styrd dämpning av fjädringen på strv 103. Priset högt i förhållande till resultat så det infördes inte.

Betr skjutning under gång har försök med detta skett, siktet stabiliseras, skytten riktar mot målet och när kanonen råkar passera siktlinjen sker avfyring. Precis som på ikv 91 är ett "fönster" i siktkanalen så att accelarationen genom detta får inte vara för hög, då säkrar siktet tills ändringen blivit acceptabel. Ikv 91 hade ett fönster på 0,2 streck/sek och jag antar att blivit samma här.

Sen är ju då nackdelen med 103, uppträder fi (ej feministiskt initiativ) i t ex 45 gr mot framryckningsriktningen måste vagnen köra åt det hållet och skjuta mellan sin framryckande bröder eller passera framför dem och riskera att bli påskjuten av dem. Bevare oss för detta, tur att det inte kom till utförande, stridsvärdet var så otroligt litet i förhållandet till priset för ombyggnaden. Enda sättet det fungerat i praktiken, framryck längs en väg och fi i vägslutet, för om han funnits 200 m vid sidan 1000 m längre fram hade du fått köra av vägen. Tacka vet jag en tornförsedd vagn, kör åt ett håll och vid behov skjut åt ett annat.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 16 nov 2006 07:26

strv skrev:Betr skjutning under gång har försök med detta skett, siktet stabiliseras, skytten riktar mot målet och när kanonen råkar passera siktlinjen sker avfyring. Precis som på ikv 91 är ett "fönster" i siktkanalen så att accelarationen genom detta får inte vara för hög, då säkrar siktet tills ändringen blivit acceptabel. Ikv 91 hade ett fönster på 0,2 streck/sek och jag antar att blivit samma här.
D.v.s. koincidens.
:)

staket montör
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2009 21:14

Re: Strv 103 "staket" och byte

Inlägg av staket montör » 12 feb 2009 21:22

Vad var det för typ av staket, var det klassiskt Gunnebostaket eller trästaket som bilden nedan?
http://www.skandinaviska.nu/trastaket/ :)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1791
Blev medlem: 24 mar 2002 13:58
Ort: Stockholm

Re: Strv 103 "staket" och byte

Inlägg av Rickard » 12 feb 2009 23:27

staket montör skrev:Vad var det för typ av staket, var det klassiskt Gunnebostaket eller trästaket som bilden nedan?
Här kan du se staketet:

http://data.primeportal.net/apc/jussen/ ... JU)-13.jpg

http://data.primeportal.net/apc/jussen/ ... JU)-01.jpg

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5333
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Skjuta stridsvagn med kanon

Inlägg av Sarvi » 02 mar 2011 16:30

Jag har fått en nytt ryck angående skjutproven mot strv 103, och skulle behöva lite hjälp.

1. Skjutprov skedde i början av 70-talet, som bland annat resulterade i en film som heter "Vapenverkan mot stridsvagn 103".

2. Är det korrekt uppfattat att ytterligare skjutprov skedde i början av 80-talet mot strv 103?

3. Skedde det ytterligare skjutprov i början av 90-talet, då man sköt med T-72 mot strv 103 (med eller utan staket)?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skjuta stridsvagn med kanon

Inlägg av MD650 » 02 mar 2011 17:14

Sarvi skrev: 2. Är det korrekt uppfattat att ytterligare skjutprov skedde i början av 80-talet mot strv 103?

3. Skedde det ytterligare skjutprov i början av 90-talet, då man sköt med T-72 mot strv 103 (med eller utan staket)?
3. Kan ha varit så. Det jag tror man provade var tvärtom d.v.s. strv 103 mot T 72.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5333
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Strv 103 "staket" och byte

Inlägg av Sarvi » 10 apr 2012 19:41

En intressant artikel om strv 103 - under avsnittet "Övrigt" står det:
I slutet v 1980-talet genomfördes skjutprov mot Strv 103 försedd med olika typer av tilläggsskydd och i början av 1990-talet fick en rysk stridsvagn av modell T-72 skjuta pilprojektiler (BM 22/23) mot fronten försedd med gallerskyddet - skottet gick rakt igenom vagnen!
Om uppgifterna är korrekta stämmer det till viss eftertanke beträffande 103:ans överlevnadsförmåga under en stor del av dess karriär, eftersom BM-22 pilproj introducerades redan i mitten av 70-talet och fanns mycket spridd i sovjetryska förband som hade stridsvagnar med 125mm-kanon (T-64/72/80). Den är heller inte särskilt exotisk vad gäller material, utan det rör sig om en stålpilprojektil med volframkarbidkärna/spets. I början av 80-talet introduceras så uranpilproj med ännu bättre genomslag.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16301
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Strv 103 "staket" och byte

Inlägg av MD650 » 10 apr 2012 19:44

Staketet var väl främst avsett mot pvrb?
:)