Nummerskyltar på bilar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Lasse Odrup » 18 apr 2019 20:12

Har kanske berättat detta förut i något sammanhang men då jag var beväring som militärpolis under den stora Bergslagsmanövern 1972 (BMÖ72) så greps övningsledningen av panik då ett mycket stort antal tyskregistrerade bilar plötsligt uppträdde inom det militära övningsområdet.
Var dessa från DDR eller BRD? I det senare fallet fanns nog ingen större anledning till oro men ändå.
Efter några stopp av "tyska" fordon med rikssvenska förare förstod vi att det bara var nya svenska skyltar, som vi alltså inte lärt oss att känna igen.
Lite pinsamt.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 apr 2019 17:28

Det nummersystem på nummerskyltarna har ju runt ett varv redan och kruxet är att det ursprungliga numret finns fortfarande kvar i användning. Det finns bilar som tillverkades på 1970-talet som rullar fortfarande även många är skrotade.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 28 apr 2019 18:30

Jag läste att räddningstjänsten efterlyser fler färgar på skyltarna, så skylten avslöjar vilket bränsle bilen går på och därmed underlättar brandbekämpningen och säkerhets-tänket runt detta.

Jag lärde mig i samma artikel att det redan finns en uppsjö av färger på svenska nummerskyltar:

Vitt - standard
Gult - taxi
Gul med handskrivet nummer - tillfällig skylt utfärdad av polisen
Blått - diplomatkåren
Grönt - salubil
Röd - interimsskylt
Orange - tävlingsbil
Svart - försvaret

Vilka färger som återstår för el- och gasbilar lämnar jag som en gissningslek. Jag vet inte.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 29 apr 2019 06:25

Markus Holst skrev:
28 apr 2019 18:30
Jag läste att räddningstjänsten efterlyser fler färgar på skyltarna, så skylten avslöjar vilket bränsle bilen går på och därmed underlättar brandbekämpningen och säkerhets-tänket runt detta.

Jag lärde mig i samma artikel att det redan finns en uppsjö av färger på svenska nummerskyltar:

Vitt - standard
Gult - taxi
Gul med handskrivet nummer - tillfällig skylt utfärdad av polisen
Blått - diplomatkåren
Grönt - salubil
Röd - interimsskylt
Orange - tävlingsbil
Svart - försvaret

Vilka färger som återstår för el- och gasbilar lämnar jag som en gissningslek. Jag vet inte.
Med modern teknik låter detta som ett icke problem med olika skyltar beroende på bränsle bilen kör på. En avläsare och en databas som snabbt kollar upp regnr så löses det snabbt.